Ombygningen er lavet af Dansk Auto Logik i Ringsted, som forklarer, at det meget lave gulv i varerummet kunne lade sig gøre, fordi Lodgy er opbygget med en meget simpel konstruktion, som fra starten er udviklet netop for maksimal bagageplads, når alle bagsæder er taget ud. Bageste sæderække er basalt set bare en bænk, der står på gulvet kun fastgjort i fire beslag.
For at opnå en god benplads for de bageste passagerer, har Dacia udeladt reservehjulsbrønden. I stedet er nødkittet med punmpe og skum anbragt i siden af bagagerummet, og resultatet er det ekstremt lave gulv i den danske varebilombygning.
Samtidigt er der pæne 113 cm mellem skærmkasserne og 130 centimeter mellem væggene og med en gulvlængde på 186 cm ender vi med et varerum på godt 2,6 kubikmeter.
Prisbasker
Der skal ikke herske to meninger om, at Dacia næppe inden for en overskuelig årrække bliver berømmet for hverken sikkerhedsniveau eller køreegenskaber. Begge er påfaldende old school for nu at blive i den diplomatiske afdeling.
Den kører som en hengemt Ascona fra sidst i 70’erne, og de fire airbags imponerer ingen i 2013.
Derimod har den rumænske fabrik monteret et særdeles ihærdigt opsat ESP-system, som griber ind længe før, det bliver spændende, så helt skidt er det altså ikke.
Her på altomvarebiler.dk spår vi Lodgy Van et rigtigt pænt salg alene i kraft af pris/kubik-forholdet.
Priserne for en 1,5 dCi med 90 hk og en opgivet brændstoføkonomi på 23,8 km/l er 85.200 kroner plus moms. (cirka 19.000 kroner).
Og skulle mester få lyst til at muntre sig med ekstraudstyret, så er listen ganske enkelt ikke lang nok til, at prisen kan komme op på 100.000 kroner. Alt inklusive.