Kinesiske kopier er vi vant til, men det er sjældent, man ser kopier, som ligner originalen så meget som i dette tilfælde. Selv som bilkyndig skal du kigge to gange for at se forskel på Range Rover Evoque og den kinesiske Landwind X7. Det er Land Rover selvfølgelig ikke tilfredse med, forklarede Ralf Speth, administrerende direktør for Land Rover tilbage i november 2014, da Landwind præsenterede X7 på Guangzhou Motor Show i Kina.
– Det faktum, at denne form for kopiering er i gang i Kina, er meget skuffende, udtaler Ralf Speth til det engelske magasin Autocar.
Bryder internationale regler
– Grundlæggende er det her ikke noget, der bør kunne ske. De intellektuelle rettigheder ejes af Jaguar Land Rover, og hvis den brydes, så er man i strid med internationale regler, der gælder i hele verden.
Startech begår majestætsfornærmelse
Men nu har man sundet sig hos Land Rover, og tonen er en anden. På dette års Shanghai motorudstilling sagde direktøren til Automotive News, at man ikke kan forhindre den kinesiske SUV.
– Jeg er virkelig ærgerlig over, at denne klippe-klistre tendens nu pludselig dukker op igen. Der er ingen love. Der er intet til at beskytte os, så vi er nødt til at tage det, som det er.
Billig Kina-kopi
Landwind X7 kommer til salg i Kina i juli eller august til en pris omkring 167.000 kroner. Til sammenligning starter priserne på en rigtig Range Rover Evoque på 500.000 kroner i Kina.
Land Rover Jaguar har åbnet en fabrik udenfor Shanghai, og i den måned, hvor Evoque har været til salg, har den solgt støt, forklarer Bob Grace, som er firmaets chef i Kina.
Land Rovers kinesiske samarbejde
Det er ikke første gang, kinesiske bilfirmaer mere eller mindre ublu har kopieret designet fra vestlige bilproducenter. Landwind har tidligere været i problemer med modellen CV9, som klart var inspireret af Opel Frontera. Den var kortvarigt til salg i dele af Europa, indtil en dårlig NCAP crashtest tvang Landwind til af trække den tilbage.
Mange vestlige bilproducenter har joint venture med en kinesisk producent, som så bygger modeller på licens, fordi man så undgår heftige kinesiske skatter på udenlandske biler.