Pick-up med ekstremt potentiale | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 20 maj 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Bag den røde facade finder man en læderstue med alt i elektronik og gadgets.
Under frontklappen slumrer en 6,2-liter V8 med 585 hk og 740 Nm. Det er noget, som rykker. HSV GTS Maloo er da også den hidtil vildeste og hurtigste serieproducerede V8'er på det australske marked - til 100 km/t på 4,5 sek.
Med låg over ladet er der sikkerhed for, at lasten ikke flyver af i utide.
Fede 20-tommer tromler med AP-bremser, mindre kan ikke gøre det.

Pick-up med ekstremt potentiale

HSV GTS Maloo er et ekstraordinært fartmonster til specielle købere - og måske opgaver

af Morten Dam
14. september 2014
i Nyheder

Hvis man kunne blive mobiliseret med en raket som denne, så kunne man som bud godt garantere, at kunderne fik leveret varen, før tulipanerne visnede, pizzaen blev kold eller den nyrensede smoking forsinket – løsningen kan være en sprintklar pick-up som denne HSV GRS Maloo.
Problemet er bare, at du i så fald må ”pakke dine nelliker“, flytte til Australien og etablere dig som ekspresbud.
I øvrigt kan det være omsonst, for måske er bilen allerede udsolgt.
Oprindeligt var planen at producere 150 eksemplarer, men der blev så stort et run på modellen, at man besluttede at øge produktionen med yderligere 100 eksemplarer.

En Holden-specialitet

Hvad er det 4-hjulede utyske så for noget?
Det er en australsk pendant til den amerikanske Chevrolet Camaro, idet fabrikken bag GTS Maloo er det General Motors-ejede Holden og HSV (Holden Special Vehicles), der benytter den samme iltre V8-motor, som Chevrolet i Camaro.
Med kompressor leverer den 6,2 liter store V8’er et anstændigt kraftoverskud; 585 hestekræfter og et maksimal drejningsmoment på 700 Newtonmeter står der på bilens dåbsattest – og den smutter til 100 km/t på bare 4,5 sek.
Dét borger jo for en vis fremdrift i ekvipagen, som meget fornuftigt er udstyret med et låg over ladet, så blomsterbuketter, pizzabakker og nyrenset tøj ikke flyver af i farten.

Store hjul og bremser

Ligeså fornuftigt er det, at GTS Maloo er udstyret med AP-bremsesystem med 6-stemplede, støbte letvægtscalipre til at klemme om 390 mm store bremseskiver på forakslen og 372 mm bremseskiver på bagakslen.
Der skal jo noget til at tæmme de fede 20-tommer tromler, som sidder for enden af akslerne.
Til at overføre trækkræfterne er V8-motoren koblet til et oliekølet og dobbeltkoblet manuelt 6-trins gear eller en ekstra kraftige, ligeledes oliekølet 6-trins automatgearkasse.

Med fuld læderstue

Bilens læderpolstrede førerstue er der gejlet op med alverdens elektroniske systemer og gadgets, så man kommer ikke til at kede sig med Maloo.
Produktionen af den australske asfaltfræser begynder i november, og forresten: 10 af bilerne er øremærket til det new zealandske marked, så måske er det ikke udelukket, at finde et eksemplar til den nye budtjeneste  – med mindre man etablerer sig som privatimportør, finder en vankelmodig ejer og i værste fald må ty til overbudspolitik, hvis altså firmakontoen er stor nok.
Desuden må man finde sig i en begrænset farvepalette, for GTS Maloo produceres kun i to kulører kaldet Hot Bronze og Jungle Green.
Udsalgsprisen er godt 440.000 kr. – i Australien altså!

Tags: GMHolden
Tidligere Artikel

Dækrazzia-kampagnen fortsætter

Næste Artikel

B-klasse med ny facade

Næste Artikel
Mercedes-Benz har faceliftet B-klassen fra 2011 - her i AMG-versionen.

B-klasse med ny facade

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

26. januar 2021
En heftig pick-up i feberrødt livré og med knald i rørene.

Pick-up med ekstremt potentiale

14. september 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering