Toyota og Citroën har allerede løftet sløret for deres mellemstore varebiler, og nu er det blevet Peugeots tur til at vise deres udgave af trekløveret – Expert. Den nye model deler EMP2-platformen med sine søskende, som er en modulopbygning, der kommer fra personbilsprogrammet og findes under biler som Peugeot 308 og Citroën C4 Picasso. Den forreste del af platformen er den samme, så motorprogrammet kan overføres fra personbilsprogrammet. Det betyder, at mindste diesel bliver en 1,6-liters motor med 95 hk, som enten sendes gennem en 5-trins manuel gearkasse eller en 6-trins automatiseret gearkasse. Samme motor kommer også en i 115 hestes udgave med 6-trins manuel gearkasse.
For de farthungrende findes der også en større 2-liters diesel med 120 hk, 150 hk eller helt op til 180 hk, som udelukkende kommer med den 6-trins automatiseret gearkasse.
Slankekur
En af fordelene ved modulplatformen er, at det bliver billigere at producere den, fordi mange mekaniske komponenter, som drivlinje og elektriske system kan bruges på tværs over hele modelprogrammet. Men varebiler bliver typisk udsat for lidt mere end almindelige familiebiler. Derfor er konstruktionen forstærket og udstyret med ny for- og bagbro, hvilket gør Expert i stand til bære en last på op til 1.400 kg i det op til 6,6 kubikmeter store varerum.
Peugeot vil overhale med pickup
De tre producenter anslår, at man sparer mellem 100 og 300 kg i forhold til konkurrenterne ved at anvende EMP2-platformen, som så kan komme til gavn for lasteevne og forbrug.
Expert kommer både som van, mandskabsvogn, bart chassis eller Combi, hvilket betyder, at du både kan få din Expert med lad eller op til seks passagerer. Combi-udgaven kan have op til ni passagerer. Indvendigt er der et moderne interiør med syv-tommer trykfølsom skærm, TomTom navigation og mulighed for MirrorLink, der kan koble Android eller Iphone til anlægget. Expert kan også fås med masser af sikkerhedsudstyr som skiltegenkendelse og automatisk fartpilot, automatisk nødbremse og intelligent langt lys.