Elbil-producenter er frygteligt uambitiøse. Det er Peugeot Partner Electric Van et slående bevis på.
Og kunderne elsker det. Altså på deres egen professionelle måde, hvis du forstår.
For erhvervskunder skeler kun til én ting, og det er bundlinjen. Jo mere pålidelige varebilerne er, des billigere er de i drift. Og jo lavere driftsudgifter des bedre resultat.
Det er logik for burhøns.
Og tag nu den nye Peugeot Partner Electric Van:
Peugeot går målrettet efter at lave en tro kopi af den dieseldrevne Partner Van. Samme interiør, samme hockeypuck-formede gearskifter som automatgearkassens, samme lasteevne, samme varerum.
Professionelt produkt
Men da det er første gang, Peugeot selv laver elbiludgaven af Partner, har de hentet drivlinjen fra et godt gennemprøvet produkt hos samarbejdspartneren Mitsubishi – nemlig iOn.
Hele øvelsen er gået ud på at skjule en elektrisk drivlinje med batteripakke så effektivt som muligt i en eksisterende bil. Et enormt fremskridt i forhold til de første versioner, hvor fremmede firmaer måtte starte med en færdig dieselbil og rive tank, gearkasse og motor ud af den, før du skruede noget hjemmebrygget elhejs ind i dem.
Nu er vi nået frem til et professionelt produkt. En helstøbt og sammenhængende varebil med gennemprøvet teknologi.
Tillidsvækkende.
Under halv pris
Og Partner Electric er på trods af, at den er halvanden gang så dyr som en sammenlignelig Partner med dieselmotor, prismæssigt overkommelig til sin startpris på 190.000 kroner plus moms.
Det er under halvdelen af prisen for en Mercedes-Benz Vito Electric, og det er inklusiv batteri, som skal lejes ved siden af, hvis du vælger en Renault kangoo.
Mercedes-Benz kampklar med ny Vito
Rækkevidden er opgivet til 170 km – præcis som en Nissan e-NV200 – men virkeligheden skal formentlig divideres med 1,5. Mindre, hvis vejret er godt og mere, hvis du kører uøkonomisk på en sur vinterdag med fuldt tryk på aircon’en.
Det ved vi allerede. Det har vi vidst længe.
Og det har vi, fordi elbilerne har haft denne teknologi i flere år allerede.
Støjfri komfort
Peugeot Partner Electric Van har fine præstationer, god accelerationsevne, støjfri komfort og plads til tre på forsædet, hvis du vælger den med Multiflex bænksæde.
Den kan lades med almindeligt mormor-ladekabel. Det tager 15 timer fra 0-100 procent med en almindelig otte Amperes stikkontakt. Med Quick-charge kan man lade op til 80 procent på 30 minutter.
Sikkerhed som en rigtig bil
Partner har fire airbags i modsætning til den direkte konkurrent, Renault Kangoo, som kun har en enkelt. Partner har også ESC som standard.
Renault og Fiat sammen om ny varebil
Igen: vi nærmer os mere og mere samtlige specifikationer med sikkerhed og komfortudstyr.
Nu kan det ikke vare længe, før el-teknologien skruer op for egne ambitioner og begynder at konkurrere med konkurrenterne i stedet for bare den dieseldrevne variant, som kører 1000 km på en tank.