Den 1. september 2019 træder den såkaldte Euro 6d-TEMP-norm i kraft. Tilnavnet “TEMP” betyder, at normen er en midlertidig fase i processen med at få indarbejdet den nye WLTP-målemetode i Euro-norm-systemet.
Næsten alle bilmærker er derfor i år optaget af at udskifte motorer eller forbedre rensesystemerne for at blive klar til den nye norm. Det gælder også Peugeot, som meddeler, at de allerede nu introducerer Traveller-modellen med en Euro 6d-TEMP-dieselmotor.
Kommer i Expert i 2019
Som sædvanlig halter varebilerne lidt efter personbilerne, når det gælder opgraderinger. Det er også tilfældet her. Varevognsudgaven Expert kommer nemlig først til næste år med den nye og renere motor.
Det er en to-liters BlueHDI-motor med tilsætning af AdBlue-væske. Den er koblet sammen med en 8-trins automatisk gearkasse (EAT8). I følge Peugeot er brændstoføkonomien forbedret med 7 procent. Dette opnås gennem en frihjuls-funktion, der virker fra 30 til 120 km/t samt en forbedret udnyttelse af motorens moment.
Mere realistisk målemetode
Dieseløkonomien hedder således 16,4 km/l ved blandet kørsel målt efter den nye WLTP-metode. At dette ikke just lyder imponerende, skyldes den nye målemetode, som både er mere realistisk i laboratoriet og ude på vejene, hvor der måles efter RDE-metoden.
Peugeot meddeler også, at den nye motor næste år vil blive introduceret i Peugeot Partner og Boxer.
Glidende overgang fra NEDC
Fra og med september i år bliver det lovpligtigt for alle nye varebiler at blive miljøtestet efter WLTP-metoden. For at sikre en glidende overgang til det nye system, skal bilerne frem til september 2019 også testes efter den gamle NEDC-metode.
Peugeot Expert fremstilles på samme fabrik som Citroën Jumpy og Toyota Proace. Disse to søstermodeller ventes også at tilbyde Euro 6d-kompatible udgaver i den nærmeste fremtid.