Det er ikke altid til at sige, hvilke regnestykker der ligger bag ved bilproducenternes beslutninger, men det er svært lige at gennemskue Peugeots beslutning om at introducere en elektrisk version af Partner Tepee, udgaven med fem sæder.
Peugeot Partner Electric på vej
Bevares – isoleret set er det en fin ide med en elektrisk variant. Problemet er bare, at Peugeot har kopieret drivlinje og batteri i den nye model direkte fra varebilsvarianten, som blev introduceret i 2014. Og problemet med den var, at drivlinjen her faktisk stammer fra den mikroskopiske Mitsubishi iOn, en af de første ‘moderne’ elbiler.
Det betyder, at Peugeot Partner Tepee Electric i alt har 67 hk og 200 Nm, mens batteriet er på 22,5 kWh. Det skulle være tilstrækkeligt til 170 km efter NEDC-testen, altså under absolut perfekte forhold. På en regnvåd danskerdag er rækkevidden nok nærmere 100 km. Heldigvis kan batteriet, som er placeret under bilens gulv, lades igen på 8,5 timer. Alternativt kan det hurtiglades fra 0 til 80 procent til 30 minutter.
Fransk logik
Peugeot Partner Electric Van har ikke ligefrem solgt som lune pandekager med vanilleis herhjemme, men faktisk giver den mening. Driftsomkostningerne er nemlig meget lavere end på en tilsvarende diesel- eller benzinbil.
Renault styrker sin elektriske position
Peugeot anslår selv, at el-versionen er omkring 30 procent billigere at holde kørende, da der ingen væsker eller tandremme er at skifte. Samtidig er det omkring fire gange billigere at ‘tanke’ el-Partner. Så er det bare ærgerligt, at den er sløv som en pensionist med gangstativ og har kortere rækkevidde end et børnehavebarn på trehjulet cykel.