Peugeot og Citroën er først med 'rigtige' forbrugstal | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
PSA har som den første bilproducent i verden valgt at opgive sine modellers reelle brændstofforbrug. Her ses en Peugeot 508 med det såkaldte portable emissions measurement system , som måler udstødningen, mens bilen faktisk kører i rigtig trafik.

Peugeot og Citroën er først med ‘rigtige’ forbrugstal

Som verdens første bilfabrik har Citroën og Peugeot offentliggjort det virkelige forbrug for 30 af deres modeller

af Andreas Lang Hedegaard
12. juli 2016
i Nyheder

PSA-gruppen, som består af Citroën, Peugeot og DS, har som den første bilproducent i verden valgt at opgive et realistisk forbrug for 30 af deres modeller. Forbruget er testet på rigtige veje med rigtig trafik, og ikke overraskende er der en markant forskel mellem det tal, som nye biler normalt opgives efter, The New European Driving Cycle eller NEDC, og så den nye test, som kendes som Real Driving Emissions (RDE).

EU har vidst det hele tiden

Bundskraberen i opgørelsen er Citroën Picasso Blue HDI, der er opgivet til at køre 26,6 km/l efter NEDC-testen. I RDE-testen kører den kun 15,3 km/l, altså 11 km/l ved siden. Også Peugeot 308 Puretech med den trecylindrede benzinmotor på 1,2 liter og 110 hk har svært ved at nå det opgivne tal. Ifølge den officielle europæiske test, kan 308’eren køre 25 km/l, men ifølge RDE-testen kan den kun køre 15,8 km/l.

Rigtig test med rigtige mennesker

Til forskel fra den mere og mere urealistiske NEDC-test, så har har man med RDE testet med både bagage og passagerer, som får lov at bruge aircondition. Testruten adskiller sig også ved at strække sig over 25 km bykørsel, 39 km landevejskørsel og 31 km motorvej i rigtig trafik og over kuperet terræn.

Glem VW-skandalen – Peugeot/Citroën vil være dukse

Testene er lavet i samarbejde med de europæiske interesseorganisationerne Transport & Environment (T&E) og France Nature Environment sammen med Bureau Veritas, der har stået for den tekniske del af testene med et såkaldt portable emissions measurement system (PEMS). Det er et måleinstrument, som monteres på bagenden af testbilen, der måler bilens udstødning.

Indtil videre har PSA offentliggjort RDE-testen af 30 modeller, og inden året er omme, vil man offentliggøre 20 modeller mere.

Tags: CitroënNEDC-testPeugeotPSARDE-test
Tidligere Artikel

Endelig: Her er Skoda Kodiaq – næsten

Næste Artikel

Passat GTE er bod og bedring

Næste Artikel
Passat GTE er den perfekte afvejning af rummelig familiebil, repræsentativ firmabil og grønt image

Passat GTE er bod og bedring

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
PSA har som den første bilproducent i verden valgt at opgive sine modellers reelle brændstofforbrug. Her ses en Peugeot 508 med det såkaldte portable emissions measurement system , som måler udstødningen, mens bilen faktisk kører i rigtig trafik.

Peugeot og Citroën er først med ‘rigtige’ forbrugstal

12. juli 2016
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering