Citroën kom på banen i juni, Fiat fulgte efter i juli og nu er det sidste medlem af den opdaterede fransk-italienske varebil-trio også på gaden: Peugeot Boxer.
Programmet af kassevognene tæller fire vognlængder og tre taghøjder, hvortil kommer chassismodeller med eller uden mandskabskabine.
Kassevognene spænder over modellerne 330, 333, 335 og 435 med lasteevne på henholdsvis 3,0, 3,3 og 3,5 ton for de to sidstnævnte.
I den forbindelse er programmet suppleret med en ny H2-variant med en loftshøjde på 1930 mm og plads til 9,5 kubikmeter gods.
Taghøjden varierer fra 2254 til 2760 mm og motorprogrammet trækker fra 110 til 170 hk; tre HDI-dieselmotorer på 2,2 liter og med ydelser på henholdsvis 110 hk/260 Nm, 130 hk/350 nm og 150 hk/350 Nm samt en 177 hk/400 Nm variant på 3,0 liter.
Nyt sprøjt
Ved at anvende et nyudviklet indsprøjtningssystem fra Continental kan Boxer-motorerne nu præsterer normtal på 13,5-14,7 km/l for de to mindste 2,2-liter motorer, men de to største er opgivet til henholdsvis 13,3-15,2 km/l og 11,2-12,5 km/l.
De respektive CO2-udslip er 180/195 g/km for de to mindste HDI-motorer og 175/199 g/km og 209/236 g/km for de to største HDI-motorer.
For brugerne betyder det en årlig afgift på 8.120 eller 7.360 kroner for modelvarianter med de to mindste HDI-motorer, 8.120 til 6.580 kroner for varianter med 150 hk HDI-motoren og 11.920 til 8.920 kroner for den store 177 hk-motor.
Fire millioner kilometer
Foruden den modificerede front med Peugeot 308-inspiretet kølergrill og stødfanger med indbyggede trin, er der foretaget en række forstærkninger og forbedringer af karrosseriet ligesom varebilserien er opdateret med forstærkede bremser og dørhængsler.
Peugeot har bestræbt sig på at trimme Boxer til et hårdt arbejdsliv eftersom den nye modelserie angiveligt har 4,0 mio testkilometer bag sig for at sikre, at den kan stå distancen i det virkelige liv.
Foruden 1.500 timer test af teknik og materialer ved temperaturer fra 20 minusgrader til 40 plusgrader er der kørt 1.000 ture i blandt andet saltvand uden efterfølgende afskylning for at efterprøve tæthed og rustbeskyttelse.
Skat forhindrer virksomhed i at spare
Brug professionelt fastgøringsudstyr
Ligesådan er dørenes nye hængselskonstruktioner afprøvet med 500.000 åben/lukke-manøvrer svarende til 10 års intensivt brug – en interessant detalje for brugere, der Boxer med pakkedistribution og lignende anvendelse af kassevognsudgaverne.
Terrænpakke
Kabineindretning og udstyrsmuligheder spiller også en rolle for professionelle brugere af varebiler, og det har Peugeot haft in mente ved udviklingen af den nye Boxer-serie.
Peugeots danske modelsplit suppleres af fire udstyrskombinatoner; en komfortpakke, en Safetypakke, en Citypakke og en Terrænpakke.
I Safetypakken indgår bl.a. passagerairbag, vognbaneovervågning og automatisk dæktrykovervågning; det sidste tilgodeser ikke blot køresikkerheden, men også brændstof- og dækøkonomien.
Terrænpakken omfatter foruden bundskjold under motorrummet også Grip Control med Hill Descent Control og Hill Assist og Citypakken omfatter elektriske klap-spejle, parkeringssensor og bakkamera.
Tillige komfortabel
Komfortpakken omfatter bl.a. vægtjusterbart førersæde, regnsensor og klimasystem.
Dersom en dock til mobiltelefonen, USB- og Bluetooth-forbindelse, ratbetjente funktioner, DAB-radio med CD-afspiller, touchskærm, GPS-navigation, cruise control og airconditionering spiller en rolle, så findes det også på udstyrslisten til den nye Boxer.
Prislisten begynder ved 149.990 kroner plus moms for en kort og lav 330-kassevogn med 110 hk HDI motor, en bil som ved en kort og foreløbig prøvetur uden last viste sig både letløbende og støjsvag, ubesværet at manøvrere og tillige komfortabel.