Peugeot 5008 van - kontrarevolution | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
En trecylindret benziner, der præsterer som en firecylindret diesel. Revolutionen er nær
Varerummet kan rumme 2,2 kubikmeter og læsse 600 kg
Siddebrønden er en smule smal med den massive midterkonsol
Bagsmækken er stadig en stor port, der åbner højt og bredt
Lad ikke det fancy design narre dig. EAT6-gearet passer sig selv under alle forhold
Udsynet til urskiverne i i-Cockpit er nemt og praktisk
En overraskende sporty kabine i så stor en MPV...øhh SUV
I Allure-versionen får du storskærm, navigation og Apple Carplay med i købet
Det handler om stil og image, så det er vel ok at kalde så flot en MPV for en SUV

Peugeot 5008 van – kontrarevolution

Peugeot 5008 van lister benzinrevolutionen ind ad bagdøren. Aldrig har så få kubik præsteret så god økonomi ved så stor stort læs - og så med automatgear

af Thomas André
25. juli 2018
i Test

Fuldt læs, høj fart, bykørsel, masser af start og stop, aircon på overarbejde i sommervarmen. Ikke just de bedste betingelser for for effektiviteten i en varebil. Alligevel blev facit et snit på 13,6 km/l for testen af Peugeot 5008.

Det skulle da ikke være noget særligt, kunne man sige. Vi er vant til, at selv tunge personbiler og lette varebiler hiver mange flere meter ud af en liter dieselolie. Så hvorfor skulle man falde i svime over skaldede 13,6 på literen?

Frisk alternativ

Jo, nu skal du høre. Bilen, vi testede, er en Peugeot 5008 1.2 e-THP. En trecylindret turbobenziner med 130 heste og et drejningsmoment på 230 Nm, som spænder helt fra 1.750-5.500 omdrejninger i minuttet.

Det lyder jo som et frisk alternativ til en Peugeot 208, men første gang, man ser den på prislisten til den store SUV, 5008, kan man godt have sine tvivl, om det nu også er en god idé.

Midlertidig renæssance

Én ting er i hvert fald helt sikkert. Masser af vore læsere her på Altomvarebiler.dk vil fnyse foragteligt og afvise enhver tanke om noget som helst mindre end en 2,5-liters turbodiesel i en varebil.

Heller ikke selv om man kører service i indre by, og partikelfiltret skal tvangsrenses to gange om året, fordi bilen aldrig bliver driftsvarm. Men det er én af fordelene ved, at benzinmotorerne nu synes at få en midlertidig renæssance, indtil brintbilerne overtager kloden om 30-40 år.

Sej om en diesel

For med benzinmotoren behøver du ikke at krydse Fyn, for at bilen skal blive driftsvarm, og med en lille turbo-sag som den, vi testede i Peugeot 5008, præsterer den lige så bredt og sejt som en dieselmotor.

Men det overraskende er ikke så meget, at den kan præstere i en let bil. Det er den tunge 5008’ers halvandet ton køreklar vægt og en overbygning på 600 kg nyttelast, der får den lille trebenede til at funkle.

Kig i spejlene

Det er ganske enkelt imponerende, hvad den formår med rygsækken fyldt helt op. For den præsterer mellemaccellerationer selv ved motorvejshastighed, der får dig til at tjekke manualen en ekstra gang.

For det kunne jo godt være, de havde skrevet forkert og lagt en 1.6 e-THP med 165 hk under klappen. Men nej. Den er god nok. De gamle dieseldrenge kan godt begynde at kigge i sidespejlene.

SUV eller MPV

5008 deler som bekendt drivlinje og platform med lillebror 3008. Det giver plads til 2,2 kubikmeter i varerummet og nogle dejligt præcise køreegenskaber.

Batteribank afløser byggestrøm

Som vi har skrevet om tidligere, vil Peugeot gerne have os til at kalde den en SUV i stedet for MPV, som forgængeren jo var. Og helt ærligt, så er den det stadig. Der er bare blevet et par centimeter længere op til trinet, og så ser den langt mere sporty ud.

Får lov at arbejde

Køreoplevelsen er rolig og gennemført. Den massive midterkonsol giver fornemmelsen af en lille, sporty førerplads med Peugeots unikke i-cockpit, hvor man ser hen over det lille rat.

Det effektive automatgear EAT6 gør bestemt ikke den tilbagelænede oplevelse ringere. Det er justeret, så motoren får lov til at arbejde med sit brede moment, uden at det bliver ødelagt af for mange gearskift.

Kun smæk

Startprisen for en Peugeot 5008 van ligger på 220.000 plus moms. Den har en 1.6 HDI med 120 hk i maskinrummet. Testbilen lille 1.2 e-THP figurerer end ikke på prislisten. Den eneste prissatte benziner, er GT med 165 heste.

Opel Combo Cargo baner vejen

For sådan er det med varebiler af denne type. De eneste, der køber dem med benzinmotor, er dem, der vil have lidt smæk for skillingen.

Sådan noget skravl

Men der er nye tider på vej; den nye generation af benzinmotorer er reelle alternativer til diesel, og de er godt på vej i de fabriksbyggede varebiler.

Den lille testede imponerede i hvert fald i en sådan grad, at den giver løfter om mere og bedre. Så må vi se, om tvivlerne får ret i, at sådan noget skravl ikke kan holde til at arbejde.

Tags: EAT6Peugeot 5008Peugeot 5008 vanSUV
Tidligere Artikel

FCA-chef går midt i krisen

Næste Artikel

Ny Transit-motor sparer op til 12 procent

Næste Artikel
Motorvarianten med 100 hk vil i følge Ford bruge 12 procent mindre diesel ved normal kørsel. Foto: Ford

Ny Transit-motor sparer op til 12 procent

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
En trecylindret benziner, der præsterer som en firecylindret diesel. Revolutionen er nær

Peugeot 5008 van – kontrarevolution

25. juli 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering