Fuldt læs, høj fart, bykørsel, masser af start og stop, aircon på overarbejde i sommervarmen. Ikke just de bedste betingelser for for effektiviteten i en varebil. Alligevel blev facit et snit på 13,6 km/l for testen af Peugeot 5008.
Det skulle da ikke være noget særligt, kunne man sige. Vi er vant til, at selv tunge personbiler og lette varebiler hiver mange flere meter ud af en liter dieselolie. Så hvorfor skulle man falde i svime over skaldede 13,6 på literen?
Frisk alternativ
Jo, nu skal du høre. Bilen, vi testede, er en Peugeot 5008 1.2 e-THP. En trecylindret turbobenziner med 130 heste og et drejningsmoment på 230 Nm, som spænder helt fra 1.750-5.500 omdrejninger i minuttet.
Det lyder jo som et frisk alternativ til en Peugeot 208, men første gang, man ser den på prislisten til den store SUV, 5008, kan man godt have sine tvivl, om det nu også er en god idé.
Midlertidig renæssance
Én ting er i hvert fald helt sikkert. Masser af vore læsere her på Altomvarebiler.dk vil fnyse foragteligt og afvise enhver tanke om noget som helst mindre end en 2,5-liters turbodiesel i en varebil.
Heller ikke selv om man kører service i indre by, og partikelfiltret skal tvangsrenses to gange om året, fordi bilen aldrig bliver driftsvarm. Men det er én af fordelene ved, at benzinmotorerne nu synes at få en midlertidig renæssance, indtil brintbilerne overtager kloden om 30-40 år.
Sej om en diesel
For med benzinmotoren behøver du ikke at krydse Fyn, for at bilen skal blive driftsvarm, og med en lille turbo-sag som den, vi testede i Peugeot 5008, præsterer den lige så bredt og sejt som en dieselmotor.
Men det overraskende er ikke så meget, at den kan præstere i en let bil. Det er den tunge 5008’ers halvandet ton køreklar vægt og en overbygning på 600 kg nyttelast, der får den lille trebenede til at funkle.
Kig i spejlene
Det er ganske enkelt imponerende, hvad den formår med rygsækken fyldt helt op. For den præsterer mellemaccellerationer selv ved motorvejshastighed, der får dig til at tjekke manualen en ekstra gang.
For det kunne jo godt være, de havde skrevet forkert og lagt en 1.6 e-THP med 165 hk under klappen. Men nej. Den er god nok. De gamle dieseldrenge kan godt begynde at kigge i sidespejlene.
SUV eller MPV
5008 deler som bekendt drivlinje og platform med lillebror 3008. Det giver plads til 2,2 kubikmeter i varerummet og nogle dejligt præcise køreegenskaber.
Som vi har skrevet om tidligere, vil Peugeot gerne have os til at kalde den en SUV i stedet for MPV, som forgængeren jo var. Og helt ærligt, så er den det stadig. Der er bare blevet et par centimeter længere op til trinet, og så ser den langt mere sporty ud.
Får lov at arbejde
Køreoplevelsen er rolig og gennemført. Den massive midterkonsol giver fornemmelsen af en lille, sporty førerplads med Peugeots unikke i-cockpit, hvor man ser hen over det lille rat.
Det effektive automatgear EAT6 gør bestemt ikke den tilbagelænede oplevelse ringere. Det er justeret, så motoren får lov til at arbejde med sit brede moment, uden at det bliver ødelagt af for mange gearskift.
Kun smæk
Startprisen for en Peugeot 5008 van ligger på 220.000 plus moms. Den har en 1.6 HDI med 120 hk i maskinrummet. Testbilen lille 1.2 e-THP figurerer end ikke på prislisten. Den eneste prissatte benziner, er GT med 165 heste.
For sådan er det med varebiler af denne type. De eneste, der køber dem med benzinmotor, er dem, der vil have lidt smæk for skillingen.
Sådan noget skravl
Men der er nye tider på vej; den nye generation af benzinmotorer er reelle alternativer til diesel, og de er godt på vej i de fabriksbyggede varebiler.
Den lille testede imponerede i hvert fald i en sådan grad, at den giver løfter om mere og bedre. Så må vi se, om tvivlerne får ret i, at sådan noget skravl ikke kan holde til at arbejde.