‘Har du hørt, naboen er blevet gift? Men det var også på tide. De har været sammen i 14 år.’
‘Ja, men det er jo også så moderne med store bryllupper. Jeg har hørt, det kostede over 100.000. De havde vist en tv-kok til at lave maden, og Lukas Graham spillede på terrassen.’
Nyt brevpapir
Bagefter er der en regning, der skal betales, og fruen har fået nyt efternavn. På papiret hører man til i et mere sat selskab, hvor man kan gå tidligere hjem fra fester.
Men virkeligheden er den samme som før. Vennerne er ‘The Usual Suspects’, og hverdagens glæder og sorger uforandret. Der er bare kommet nyt kontrafej på brevpapiret.
Ligner forældrene
Peugeot har netop præsenteret den nye udgave af Peugeot 5008. Den ligner ikke rigtigt sig selv, men sådan er det jo med nye generationer.
Ungerne har ligheder med deres forældre, hvis alt er gået efter bogen. Men de skal helst stå på egne ben og tilpasse sig den verden, de falder ned i.
Skifter identitet
Og det er åbenbart en helt ny verden, Peugeot 5008 af næste generation falder ned i. For den er ikke længere en del af MPV-familien. Den er nu en SUV. Med en frihøjde på ikke mindre end 236 millimeter.
Der er med andre ord tale om en adoptionssag af hensyn til tidens trend. Større frihøjde, stejlere til- og frakørselsvinkel. Et skrummel, der ser ud som om, den kan køre igennem et hus på et fundament af tyndt mudder og kampesten.
Større – meget større
Men der er ikke noget skrummel over 5008. Det var der ikke før, og det er der ikke nu. Bortset fra størrelsen altså.
Den er vokset 11 cm i længden og det samme i bredden. Det giver et varerum, der er 237 liter større end det gamle; endda med en lidt lavere læssehøjde. 5008 fås også med en håndfri elektrisk bagagerumsklap, som aktiveres med foden under kofangeren.
Kig over
Den er baseret på den alsidige EMP2 platform og rummer en række high-tech features, der forstærker både komfort og sikkerhed, som eksempelvis Peugeots i-Cockpit med det lille, lavt placerede rat, som man kigger henover for at se instrumenterne.
Den fås i flere forskellige udstyrsniveauer, herunder både GT og GT-Line, kombineret med et bredt motorprogram af både benzin- og dieselmotorer.
Head up instrumenter
Kabinen i den nye 5008 har en 8-tommer touchskærm og en 12,3-tommer digital head-up instrumentering, der kan tilpasses og personaliseres efter ønske.
Touchskærmen er akkompagneret af syv elegante vippekontakter i mat krom, der giver hurtig adgang til hovedmenuerne, radio, aircondition, navigation, indstillinger, telefon, apps og katastrofeblink.
Opladerplade
Systemet indeholder MirrorScreen, som er kompatibel med Mirrorlink (til Android), Android Auto og Apple Carplay, og mulighed for 3D connected navigation. Herudover findes en trådløs smartphone opladerplade, som oplader via magnetisk induktion, i midterkonsollen.
GT og GT-Line har en ekstra knap, som tilføjer et særligt touch til kabinen: i-Cockpit Amplify. Med denne funktion bliver alle fire sanser stimuleret, og værdsætter man en særlig god lyd i kabinen, er det muligt at tilkøbe et FOCAL Premium Hi-Fi lydanlæg.
Ny dieselmotor
Ingeniørerne har udviklet tre typer af undervogne, der er tilpasset de forskellige udstyrsversioner, motorer og hermed vægt.
Motorprogrammet består af PureTech benzinmotorer på 1,2 – og 1,6 liter. Begge med turbo og med effekter fra 130 eller 165 hk. Dieselprogrammet består af de velkendte 2.0 HDI og 1.6 HDI, som dog bliver afløst af en nyere og bedre 1.5 HDI i løbet af efteråret.
Der er premiere på den nye Peugeot 5008 i næste weekend