For første gang skifter en Peugeot ikke modelnavn i forbindelse med et generationsskifte. Franskmændene er løbet sur i forvirringen omkring alle de numre, de har lavet i tidens løb og har nu besluttet sig for at dvæle ved 8-tallet i slutningen af samtlige modeller – for en stund.
Så 308 bliver altså bare til den nye 308.
Ligesom på lillesøster 208 får den rykket rattet ned under instrumenterne. Tanken er, at man skal flytte blikket mindst muligt for at orientere sig i bilen. Altså en sikkerhedsmæssig forandring. Man kunne ellers godt få den tanke, at franskmændene havde lavet et nyt design bare for forandringens skyld. Og den mistanke bliver ikke mindre af, at de har flyttet omdrejningstælleren hen til højre og spejlvendt den. Det vil sige, at viseren flytter sig mod uret, mens speedometeret på den anden side flytter sig med uret. Designerne siger, at det hjælper føreren med at holde blikket på vejen, men ulykker som følge af, at føreren kigger ud ad højre siderude har vist aldrig kunne forklares med en traditionel omdrejningstæller.
Rund røv og slankekur
Fronten har også fået de samme falser og folder som lillesøster 208 og den nye 2008. Resten af karossen kunne umiddelbart nedgøres til at ligne sine tyske konkurrenter, men faktisk er der et pænt snert af den gamle, rundmåsede 306’er. Og så er det lige pludseligt i fint tråd med franskmænds evige søgen efter en rød tråd mellem design, historie og tradition.
Bravo.
Ny 308 er baseret på den nye og forbedrede EMP2-platform, som er lettere, stivere og stærkere end den gamle. Sammen med den og nye materialer har den slanket sig 140 kg i forhold til forgængeren, hvilket alt andet lige giver motorerne lettere arbejdsbetingelser.
Sammenlagt giver det en mere agil 308 med de eksisterende motorer, 1,6 HDI med 115 hk og 1,6 http med 155 hk, som stod til rådighed ved præsentationen.
Der er også blevet bedre plads til bagage. Den højere kabine med lavt gulv i varerummet udvirker mirakler for rummeligheden, så det almindelige bagagerum på 470 liter er 40 liter mere end i den gamle, mens der med nedfoldede ryglæn svarende til varerummet på gule plader bliver plads til 1309 liter – en fremgang på hele 108 liter.
Tre cylindre og turbopower
Ved introduktionen i starten af november er der dieselmotorer med 90 og 115 hk på programmet. Benzinmotorerne rækker fra 82-155 hk.
I 2014 forstærkes de med en 1,2 e-THP-motor, der yder 110 eller 130 hk, mens Peugeot på dieselsiden introducerer de nye BlueHDI motorer med 120 og 150 hk.
Priserne starter på 199.990 kroner for en 3-cylindret benziner med 82 hk i Acces udstyr. Det samme som kampagneprisen på den nuværende 115-hestes e-HDI.
Vi kender endnu ikke resten af prislisten, men vi nærmer os nok de 300.000 for en Active med en lidt mere underholdende motor og det nye touchskærm-betjente infotainmentsystem med et hav af udstyr.
Til foråret kommer der en SW-version, som forventes at stå for 60 procent af salget.