Lækker ny Peugeot 308 vokser indad | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Lækker ny Peugeot 308 vokser indad

Større indeni, mindre udenpå, 140 kg lettere, og så ligner den sin lillesøster forfra og en fjern forgænger bagfra

af Thomas André
30. september 2013
i Nyheder

For første gang skifter en Peugeot ikke modelnavn i forbindelse med et generationsskifte. Franskmændene er løbet sur i forvirringen omkring alle de numre, de har lavet i tidens løb og har nu besluttet sig for at dvæle ved 8-tallet i slutningen af samtlige modeller – for en stund.
Så 308 bliver altså bare til den nye 308.
Ligesom på lillesøster 208 får den rykket rattet ned under instrumenterne. Tanken er, at man skal flytte blikket mindst muligt for at orientere sig i bilen. Altså en sikkerhedsmæssig forandring. Man kunne ellers godt få den tanke, at franskmændene havde lavet et nyt design bare for forandringens skyld. Og den mistanke bliver ikke mindre af, at de har flyttet omdrejningstælleren hen til højre og spejlvendt den. Det vil sige, at viseren flytter sig mod uret, mens speedometeret på den anden side flytter sig med uret. Designerne siger, at det hjælper føreren med at holde blikket på vejen, men ulykker som følge af, at føreren kigger ud ad højre siderude har vist aldrig kunne forklares med en traditionel omdrejningstæller.

Rund røv og slankekur

Fronten har også fået de samme falser og folder som lillesøster 208 og den nye 2008. Resten af karossen kunne umiddelbart nedgøres til at ligne sine tyske konkurrenter, men faktisk er der et pænt snert af den gamle, rundmåsede 306’er. Og så er det lige pludseligt i fint tråd med franskmænds evige søgen efter en rød tråd mellem design, historie og tradition.
Bravo.
Ny 308 er baseret på den nye og forbedrede EMP2-platform, som er lettere, stivere og stærkere end den gamle. Sammen med den og nye materialer har den slanket sig 140 kg i forhold til forgængeren, hvilket alt andet lige giver motorerne lettere arbejdsbetingelser.
Sammenlagt giver det en mere agil 308 med de eksisterende motorer, 1,6 HDI med 115 hk og 1,6 http med 155 hk, som stod til rådighed ved præsentationen.
Der er også blevet bedre plads til bagage. Den højere kabine med lavt gulv i varerummet udvirker mirakler for rummeligheden, så det almindelige bagagerum  på 470 liter er 40 liter mere end i den gamle, mens der med nedfoldede ryglæn svarende til varerummet på gule plader bliver plads til 1309 liter – en fremgang på hele 108 liter.

Tre cylindre og turbopower

Ved introduktionen i starten af november er der dieselmotorer med 90 og 115 hk på programmet. Benzinmotorerne rækker fra 82-155 hk.
I 2014 forstærkes de med en 1,2 e-THP-motor, der yder 110 eller 130 hk, mens Peugeot på dieselsiden introducerer de nye BlueHDI motorer med 120 og 150 hk.
Priserne starter på 199.990 kroner for en 3-cylindret benziner med 82 hk i Acces udstyr. Det samme som kampagneprisen på den nuværende 115-hestes e-HDI.
Vi kender endnu ikke resten af prislisten, men vi nærmer os nok de 300.000 for en Active med en lidt mere underholdende motor og det nye touchskærm-betjente infotainmentsystem med et hav af udstyr.
Til foråret kommer der en SW-version, som forventes at stå for 60 procent af salget.

Tags: Peugeot
Tidligere Artikel

Hård forpremiere for ny Mitsubishi Outlander

Næste Artikel

Universal-sensor til dæktrykovervågning

Næste Artikel

Universal-sensor til dæktrykovervågning

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Lækker ny Peugeot 308 vokser indad

30. september 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering