Kæmpe Peugeot 308 SW er kræs for firmabilister | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
308 SW er længere, men smallere, lavere og lettere - og dog mere rummelig.

Kæmpe Peugeot 308 SW er kræs for firmabilister

140 kilo lettere, 22 cm længere og 60 liter rummeligere end forgængeren - og Car of the Year 2014

af Morten Dam
6. marts 2014
i Nyheder

Premierenyheden Peugeot 308 SW, der ved åbningen af det internationale motorshow i Genève af en europæisk jury blev tildelt titlen som Car Of The Year 2014, byder på flere fordele i sammenligning med forgængeren.
Foruden et nyt eksteriør byder Peugeot 308 SW også på forøget akselafstand og totallængde, henholdsvis 110 og 84 mm, og så er den 140 kilo lettere og med et 220 mm større udhæng bagtil, er der også blevet plads til forbedring af pladsforholdende.

Mere dynamisk profil

I personbiludgaven er der nu plads til 660 liter bagage på et gulv, som ligger kun 3,3 cm under den nedre karmkant i bagagerumsåbningen. Hvad der bliver af plads ved en ombygning til van er p.t. uafklaret.
308 SW er 11 mm smallere og 49 mm lavere end forgængeren, men giver stadig tilforladelige adgangsforhold med følgende ydre mål: 4585 mm lang, 1804 mm bred og 1471 mm høj.
Den reducerede bredde og højde giver sammen med det nye design bilen en mere slank og dynamisk profil. Men det er mindre vigtigt end de fordele, som er fulgt med slankekuren.

Flere letvægtsmaterialer

Vægtreduktionen på 140 kilo er opnået ved at lette den for 27 kilo gennem øget brug af VHSS og UHSS materialer – henholdsvis ekstra- og ultrastærkt højstyrke-stål.
Desuden er den lettet for 10 kilo ved ændring af proceduren ved samling af karrosseriet, bl.a. ved lasersvejsning og hydroformning under ekstremt højt vandtryk.
Designafdelingen har bidraget med en vægtreduktion på 33 kilo gennem optimering af den nye SW-models formgivning, og så er der sparet 70 kilo ved at skifte til anvendelse af lettere materialer på en række komponenter, f.eks. ved at anvende aluminium til frontklap og forskærme. Og så blev der sparet 4 kilo ved at bruge kompositmateriale til fremstilling af bagklappen.

Euro 6-motorer fra 92 til 155 hk

308 SW kommer med Euro 6-normerede benzin- og dieselmotorer. De førstnævnte med ydelser fra 130 til 155 hk og de sidstnævnte med ydelser fra 92 til 150 hk.
Benzinmotorerne med CO2-udslip på 109 g/km og dieselmotorerne med udslip på 111 g/km. Det giver gunstige takseringer efter det danske afgiftssystem. Motorernes brændstofkomomi bidrager ligeledes til reduceret beskatning.
Eksempelvis opgives Peugeots nye 120 hk BlueHDI dieselmotor med en normværdi på 31,3 km/l og et CO2-udslip på 85 g/km!

130 hk fra 3-cyl 1.2 liter motor

Foruden den forbedrede BlueHDI-teknologi, der også omfatter en kombination af partikelfilter og 1-vejs katalysator, kommer Peugeot i løbet af foråret med nye e-THP motorer.
En af disse er en kompakt 3-cyl. og turboladet motor på bare 1,2 liter, men som kører med et indsprøjtningstrykl på 200 bar og leverer dens maksimale drejningsmoment ved 1.750 o/min og 95 pct. af momentet mellem 1.500 og 3.500 o/min.
Og drejningsmomentet? Tja, det er såmænd ikke mindre end 230 Nm!

Kommer ultimo august

Spørgsmålet er så, hvornår 308 SW vil kunne leveres i Danmark. Importselskabet forventer at kunne lancere biulen i slutningen af august.
SW-modellen kommer i samme motor- og udstyrsversioner som de øvrige 308-modeller. SW-udgaven forventes fremstillet som ombygget til standardtypegodkendt varebil. Det bliver formentlig samtidig med SW-lanceringen, men det vil afhænge af leveringssituationen.
Standardudgaverne af 308 SW vil under alle omstændigheder komme før varebiludgaverne.

Tags: Peugeot
Tidligere Artikel

Nissan e-NV200 er to af verdens bedste biler

Næste Artikel

BMW X4 - tyskerne har fået styr på deres monstre

Næste Artikel
Monstrøs, dynamisk, rummelig og indbydende på samme tid. X4 ligner BMW's hidtil bedste X

BMW X4 - tyskerne har fået styr på deres monstre

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Kæmpe Peugeot 308 SW er kræs for firmabilister

6. marts 2014

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering