Livsstil på gule plader | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 11 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Livsstil på gule plader

Peugeot dropper stationcaren og genindfører deres gamle SW-princip med højt til loftet. Men prisen er høj i forhold til den direkte konkurrent

af Thomas André
16. maj 2013
i Ikke kategoriseret

(Altomvarebiler i Alsace):

I sidste uge skrev vi om Renault Captur, som er en livsstilsvariant af Clio. Lige så lang som stationcaren men med højere til loftet og bedre plads til bagsædepassagerer. På gule plader giver det et mere regulært varerum med bedre læsseadgang.

Og i denne uge har vi så været til præsentation af den nye Peugeot 2008. Der kommer ikke nogen 208 stationcar, så livsstilsvarianten 2008 løfter denne opgave alene. Og hvorfor egentlig ikke?

Som varebil giver det højere tag langt bedre adgang til pakkerne.Den franske trend med mere aktiv livsstil og højere siddeposition giver bedre plads til børn, hunde, cykler, feriepak og arbejde.

Altså små multibiler, der ligner SUV’er med deres større frihøjde, men som klarer hverdagen med den lille familiebils gode brændstoføkonomi.

Billigere alternativ

Filosofien er, at kunderne hellere vil have de rummelige småbiler end traditionelle stationcars. Og det kan blive dyrt for biler i Golf-klassen, når man pludseligt kan få lettere biler med bedre brændstoføkonomi med samme rummelighed som de noget dyrere mellemklassebiler. Oven i købet med lidt ekstra hovedhøjde.

Med varerumsadskillelse bliver der plads til lige omkring 1100 liter bagage. Det er ikke noget at prale voldsomt af, men med det høje tag bliver det til en meget reel og brugbar kubikmeter.

Grip Control

Både Renault og Peugeot leverer som ekstraudstyr et program, der skal kompensere for det manglende firehjulstræk. Peugeot kalder det Grip Control, og det virker faktisk ret overbevisende. Ved at fordele kræfterne til forhjulene, så momentet bliver smidt fra side til side, kan den nærmest ruske bilen op ad mudrede skråninger. Systemet er i princippet bare et stykke software, der styrer ESP sammen med motorstyringen – en slags avanceret traction control.

Ud over mudder-indstillingen er der også én til sand og sne, så om vinteren bliver det rart at have, ligesom det nok skal få en formand eller mester ud af en mudret genvordighed på våde byggepladser.

Fattigland med små motorer

Peugeot har overvejet træk på alle fire hjul, men det er aldrig blevet til mere end ved tanken, fordi der ganske enkelt ikke er et marked for små firehjulstrækkere.

Det bliver Fiat og deres Panda 4×4 nok kede af at høre.

2008 bliver en global bil. Den skal sælges i samme opbygning over hele verden. I Danmark får vi den med de små motorer, fordi Peugeot i Danmark mener, at de kraftigere motorer på grund af afgifter bliver for dyre til det danske marked.

Prisen er et handicap

Dermed står vi tilbage med 1,2 VTi med 82 hk som eneste benzinmotor. Den gør det nu udmærket, selv om man ikke ligefrem får susen for ørerne af fartvinden.

Dieselmotorerne bliver 1,4 HDi med 92 hk og 1,6 e-HDi. Sidstnævnte med mulighed for ESG.

Priserne i Danmark på hvide plader begynder på 175.000 som intropris, der senere stiger til 199.900 kroner.

På gule plader starter priserne på 110.000 kroner plus moms for den skrabede indgangsmodel med Access-udstyr og benzinmotor. Til sammenligning lægger Renault Captur fra kaj til 90.000 kroner plus moms, så her ser det ud til, at Peugeot starter med et alvorligt handicap.

 

 

 

Tidligere Artikel

Stor interesse for Dacia

Næste Artikel

Peugeot Partner Electric på vej

Næste Artikel
Peugeot Partner van Electric kan alt det, en dieseldrevet Partner kan - bare renere - hvis du ikke skal køre over 100 km om dagen

Peugeot Partner Electric på vej

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Livsstil på gule plader

16. maj 2013
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering