Peugeot 2008 som rallymonster uden slør | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Bygget til speed og ikke til nogetsomhelst andet. Peugeot Sport har kun én ting på agendaen: Sejr!
Korte udhæng for og bag, højtløftede skørter og næsten en meter høje hjul skal køre den 2-hjulstrukne rallyudgave af Peugeot 2008 til tops i cross country raid: Dakar Rally.
Hvad den gemmer på af teknik er indtil videre en velbevaret hemmelighed, men ifølge chefpilot Carlos Sainz rummer den en kombination af nytænkning og probate løsninger.

Peugeot 2008 som rallymonster uden slør

Vi kender Peugeot 2008 som varebil, men nu er den klar til tjeneste som Dakar-vinder

af Morten Dam
16. april 2014
i Nyheder

Huh, den er grum at skue! Og der er ikke meget SUV eller varebil over den franske Mini-dræber, Peugeot 2008 DKR, som er udset til at varpe den tyske 4-hjulstrækker og 3-dobbelte vinder Mini All4 Dakar X-Raid væk fra toppen af sejrspodiet i det næste Dakar Rally.

Hvor meget den prosaiske SUV-model 2008 egentlig har til fælles med denne monsterbil, når bortses fra navnet, er svært at vide, for det er åbenlyst, at DKR-varianten er bygget til et liv på speed over stok og sten – og hvad der ellers må forekomme på den 10.000 kilometer lange sydamerikanske rallypiste i januar 2015.

2- eller 4-hjulstræk?

Piloterne Carlos Sainz og Cyril Despres kommer til at sidde højt til vejrs i deres 4-hjulede fartraketter, som er resultatet af et tæt samarbejde mellem Peugeots designcenter og Peugeot Sports udviklingsafdeling.

Sidstnævnte fodrede førstnævnte med de fornødne tekniske data og specifikke krav til bilens konstruktion, kabineplads og aerodynamik, og så gik designerne ellers igang med at kridte op til en ny blå vinderbil – Peugeot har flere tidligere sejre bag sig i det oprindelige Dakar Rally, mens det blev afviklet i Afrika.

På et tidligt tidspunkt i udviklingsforløbet var spørgsmålet, om bilen skulle trække på en eller begge aksler, hvilket ville have stor betydning for dens endelige form.

Fordele og ulemper

Baseret på en dybtgående analyse af eksisterende cross country rally-biler blev fordele og ulemper vejet op mod hinanden. Det blev besluttet at nøjes med 2-hjulstræk, fordi det blandt andet gav mulighed for at konstruere en bil med meget større hjul og større fjedervandring, end hvis bilen skulle have trukket på to aksler.

Det indebærer desuden, at 2002 DKR er kommet til at stå på 37-tommer store og fede ”valser“ med en totalhøjde på henved 94 centimeter. Dét ser man ikke på den ordinære 2008’er! Ej heller med 2-dørs karrosse!

Med den slags terræn, som 2008 DKR vil blive udsat for at skulle forcere, som kan være alt fra stenet klippegrund, til ujævne spor og dybe raviner, vidtstrakte sandklitter og saltsletter til snoede bjergveje spiller det en rolle, hvordan bilen er udformet på ydersiden af akslerne.

Rabiat som Peugeot 205 T16

Korte udhæng for og bag gør bilen langt mere agil og fremkommelig, men det betyder også, at udviklingsafdelingen måtte strække sig med hensyn til placering af visse komponenter for at få ligningen til at gå op med designafdelingens ønsker.

Som Dakar-raceren står nu, er den et produkt af et udviklingsforløb, som har været igang fra september 2013 til januar i år, og den skiller sig næsten mere ud fra sit forlæg – 2008 – end den i sin tid ligeså rabiate Peugeot 205 T16 gjorde i forhold til den ordinære 205’er.

Sainz: En vinderbil!

Den tidligere rallyverdensmester og Dakar-vinder Carlos Sainz, Spanien, har kørt både to- og firhjulstrukne biler i Dakar Rally og kender udmærket til de fordele og ulemper en 2-hjulstrukket bil kan byde på i et cross country raid.

Han betegner 2008 DKR som et radikalt brud med trenden for den type biler og har med tilfredshed noteret sig den kombination af nye ideer og løsninger, som Dakar-raceren byder på. Han er overbevist om, at kan kommer til at køre i en bil med absolut vinderpotentiale.

Stadig en hemmelighed

Hvad gemmer det 4-hjulede djævelskab så på af teknik bag de monstrøse former? Peugeot Sport giver ingen svar på spørgsmålet. Indtil videre er det en velbevaret hemmelighed.
Uanset om den kommer til at overdøve en Formel 1-racer eller ej, så er den i det mindste sikker på at vække opsigt med de højtløftede skørter og store ”tromler“.

Tags: MiniPeugeot
Tidligere Artikel

Land Rover vil flytte grænser

Næste Artikel

Isuzu D-Max – pickup uden omsvøb

Næste Artikel
Profilen dufter lidt af Nissan Navara, mens skærmkasserne snarere hørmer af T.Hansen

Isuzu D-Max – pickup uden omsvøb

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Vi kender Peugeot 2008 som varebil, men her er den som rallymonster uden plads til bare enkelt pizzabakke.

Peugeot 2008 som rallymonster uden slør

16. april 2014
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering