Pas på slaghuller i vejen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
NCC's såkaldte Microhold består af hver to mand, der rykker ud for at reparere udsatte steder
Slaghuller dannes typisk ved, at trafikken kører asfaltbelægningen i stykker, fordi det våde og kølige vejr gør belægningen ekstra sårbar

Pas på slaghuller i vejen

Gods og køretøjer risikerer skader, fordi vejene er fyldt med såkaldte slaghuller dannet af usædvanligt meget regn

af Jess Ulrik Verge
30. januar 2018
i Nyheder

Det vådeste efterår i 33 år har efterladt store huller i mange af landets veje. Det oplyser NCC Industry Asfalt, som er den nordiske bygge- og anlægskoncerns forretningsområde for infrastruktur.

Divisionen fortæller, at det nemlig ikke blot er frost og sne, der slider på belægningerne og forårsager grimme huller i kørebanen. Også store mængder regn giver anledning til såkaldte slaghuller.

Huller er skyld i skader på køretøjer

– Der gælder de samme principper ved vådt og køligt vejr som ved frost og sne. Særligt på veje, hvor slidlagene er af ældre dato, har den våde efterårs- og vintersæson været hård ved vejene.

Citroën Jumpy giver den gas

– Det er blevet til nogle dybe huller, som forringer trafiksikkerheden, sænker transporttiden og er skyld i skader på køretøjer, siger Leif Esager, der er markedschef i NCC Industry Asfalt.

Væde og kulde gør belægningen sårbar

Slaghuller dannes typisk ved, at trafikken kører asfaltbelægningen i stykker, fordi det våde og kølige vejr gør belægningen ekstra sårbar. Små slaghuller kan meget hurtigt eskalere og forårsage store og kostbare reparationer på asfaltbelægningerne.

Derfor handler det i følge Leif Esager om at få lappet slaghullerne gennem vinteren og først på foråret, så man stopper nedtrængningen af overfladevand, der skader både asfalten og vejkassen.

Løbende vedligeholdelse betaler sig

Hos NCC opfordrer man kommuner og grundejerforeninger til at tage ansvar for infrastrukturen ved at give vejene et servicetjek under og efter vintersæsonen. For selv om det ofte handler om en hård prioritering i fordelingen af budgetter, er det netop nu, at man skal være ekstra opmærksom på at få udbedret opståede skader for at minimere omkostningerne.

NCC mener, at rettidig omhu er nødvendigt for at opretholde en høj vejstandard. Det nytter ikke noget at nedbringe vejkapitalen ved at udskyde regningen for vedligeholdelse af vejene.

Microhold lapper hullerne

– Et slidlag på en vej skal normalt skiftes efter 10-15 år. Sker dette ikke, bliver de underliggende bærelag i vejen ødelagt, og det bliver en dyr fornøjelse at rette op på efterfølgende, siger Leif Esager.

Land Rover bygger varebil

Manglende vedligeholdelse af asfaltveje er et velkendt billede efter vintersæsonen, påpeger NCC og anbefaler sig selv som en hjælpende hånd til at afhjælpe problemerne. Koncernen udviklet konceptet ”Microholdet”, som er en række små kørende asfalthold på hver to mand. De er specialister i at løse mindre asfaltopgaver for både kommuner, mindre virksomheder og private.

Rykker hurtigt ud

– Idéen med NCC’s Microhold er at tilbyde en hurtig og billig service, der bl.a. kan hjælpe vores kunder med løbende at lappe huller i asfalten.

– Microholdene modtager kundernes ordrer direkte i deres mobilopkoblede biler og kan derfor straks rykke ud og reparere de udsatte steder, så omkostninger og gener minimeres ved en senere udskiftning af slidlaget, siger Leif Esager.

Tags: HullerMicroholdNCCNCC Industry AsfaltTrafiksikkerhedVejarbejdeVeje
Tidligere Artikel

Nissan e-NV200 med nyt kæmpe-batteri

Næste Artikel

Her er den nye Hyundai Santa Fe

Næste Artikel
Hyundai Santa Fe får et langt mere dynamisk design, når den kommer på dansk vej til efteråret

Her er den nye Hyundai Santa Fe

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
NCC's såkaldte Microhold består af hver to mand, der rykker ud for at reparere udsatte steder

Pas på slaghuller i vejen

30. januar 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering