Peugeot æder sig ind på varebilsmarkedet i Danmark med store bidder. Fra under seks procent af det samlede marked i 2015 til 9,5 procent i år. Det svarer til en fremgang på rundt regnet 20 procent om året.
Målet er tocifret i 2019, og kanonerne er kørt i stilling til at fravriste konkurrenterne de eftertragtede andele. Med Peugeot Danmarks egne ord skal et partnerbytte efter nytår agere startskud.
Slår hårdt
Den nye Partner er allerede landet i form af 35 demobiler, der er til rådighed rundt omkring hos forhandlerne. Den er klar til levering i slutningen af januar eller starten af februar.
Den gør den nye Expert selskab med høje udstyrsniveauer, som Peugeot slår hårdt på i nævnte kamp for markedsandele.
Tid til komfort
Tiden er nemlig til komfort og udstyr i de varebilsklasser, som for få år siden udelukkende handlede om transport af folk og pakker på økonomichefens præmisser.
I dag er det igen håndværkere og chauffører, der slår takten an. Økonomikrisen er afløst af mangel på arbejdskraft, og i sådanne tider skal der ordentligt grej til at lokke folk til.
Flere prof-centre
Derfor satser de på højere udstyrsniveauer, der skal pushes fra flere erhvervscentre af endnu flere dedikerede erhvervssælgere.
Frem til i år har de haft syv Peugeot Professional Centre. De fortsætter til næste år, men dertil kommer yderligere mindst 18 forhandlere med erhvervssælgere, som skal være uddannet til at sælge varebilsprogrammet.
Langt billigere
Peugeots filosofi er, at det er langt billigere at smide en plovmand mere efter leasingydelsen hver måned og få en ‘Ultimate’, end det er at gøre noget alvorligt ved en håndværkers lønpose.
For bare to år siden var der kun to udstyrsniveauer at vælge mellem. I dag er der fire, og næsten halvdelen af alle nye varebiler fra Peugeot bliver solgt fra de to øverste hylder.
Forvilder sig over linjen
På sikkerhedssiden får Expert van aktiv linjevogter. Det er det system, som ikke bare giver lyd fra sig men også river i rattet, når bilen er ved at forvilde sig over en vognbanelinje. Begge går i produktion til sommer, hvor også Boxer får sit minimale facelift i forbindelse med de nye motorer.
Et nøk til klimaet
De ‘nye’ motorer er de Euro6d-motorer, som bliver et nøk mere klimavenlige end de eksisterende.
Peugeot benytter lejligheden til at smide et par assistent-systemer i deres største varebil, som ikke tidligere er set i denne klasse.
Kan læse
Aktiv linjevogter virker ved hastigheder over 60 km/t og er meget rar at have, når man skriver SMS’er og tjekker Facebook.
Den styres via et kamera, som også kan læse vejskilte med hastighedsbegrænsninger, som den kombinerer med fartgrænserne fra navigationen.
Nødbremse
En ny nødbremse bliver standard i alle undtagen billigste version. Den reagerer på pludselige opbremsninger og skruer op for bremsetrykket, når det er nødvendigt.
En P-assistent bliver også tilgængelig på andre europæiske markeder, men om den kommer til Danmark har vi ikke kunnet få oplyst.
Sært fænomen
I Danmark er vi bedre til at gøre sikkerhedssystemer til standard på de lavere udstyrsmodeller. Det er et sært fænomen, fordi ingen vil betale ekstra for de enkelte sikkerhedssystemer, men det er blevet et godt salgsargument, når de er en del af en pakke.
Boxer får også fra sommeren 2019 automatisk stop/start på alle nye motorer.