På langtur med et pakæsel | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 7 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

På langtur med et pakæsel

En tur på 5000 km viser, at Nissan NV400 er en behagelig rejsekammerat med en god brændstoføkonomi

af admin
1. oktober 2013
i Test

Nissan NV400 er lige så synlig i trafikbilledet, som den er rummelig – og lige så vanskelig at komme ind og ud af. Selv efter 5000 km og en del dages samvær er det hver gang en besværlig nedstigning og ikke en udstigning. 
Det sidste trin ned til fast grund er nemlig uforholdsmæssigt langt, og det er ikke nemmere i hjælpersiden, fordi håndgrebet er placeret forkert. Det sidder i loftet i stedet for på forreste vinduesstolpe.
Måske lyder det som en lille ting, men problemet er reelt. Som distributionsbil med mange afleveringer hver dag vil det være et dagligt irritationsmoment.
Oppe i førerhuset bag rattet er der fint overblik over instrumenterne. Gearstangen er godt anbragt lige ved hånden, men funktionen står ikke til ros. Gearskiftet er både lydeligt og groft i funktionen. Lagt sammen med en aggressiv kobling er det ikke den store fornøjelse, og den knudrede funktion vil være trættende på en arbejdsdag i byen.

En god arbejdsplads

På trods af at førerpladsen ikke har mange muligheder for indstilling – sædet kan køre frem og tilbage og hæves og sænkes, rattet er kun indstilleligt i vinkel, viser det sig hurtigt, at der faktisk ikke er behov for flere muligheder. Sædet har indstillelig lændestøtte og støtter derfor ryggen godt. Alt i alt en god arbejdsplads, hvad der bliver klart på en langtur.
Fartpiloten med ratbetjening er med til at øge langturskomforten og regnføleren betyder, at der ikke skal pilles ved de i øvrigt velfungerende stilkkontakter bag rattet, hverken når det stænker på ruden eller øsregner.
Udsynet er godt, og de store spejle med et vidvinkelspejl forneden er hjælpsomme. Kun i et skråt vejkryds mangler jeg udsyn til siden. Der skal der virkelig passes på.
Sædet til højre er et dobbeltsæde, hvor ryglænet på pladsen nærmest chaufføren er til at klappe frem og har en drejeplade på bagsiden til en computer eller madkassen. Der er også to kopholdere og rum til kuglepen med mere.
Aflæggeplads er der masser af både i døre og i kabine. Øverst i midten er et stort rum bag en klap og begge siddepuder på hjælpersædet er til at åbne til at stort ”hemmeligt” rum under sædet. Handskerummet er stort med afkøling i forbindelse med klimaanlægget, og der er også en holder over chaufførens hoved til hans solbriller.

Svag evne til overhaling

NV400 L2-H2 er storebror til Primastar L2-H2. Den har 18 cm længere akselafstand og er 37 cm længere fra ende til anden. Varerummet på 10,3 m3 er to kubikmeter større og lastevnen på 1600 kg er 500 kg højere. Det medfører en totalvægt på 3500 kg.
Selv om der ikke er den store forskel i lastevne kører NV400 mere som en lastbil end som en varebil. 
Blandt andet har Nissan valgt at give NV400 en stivere affjedring og have samme dæktryk med tom kasse såvel som med fuldt læs. Det betyder en noget stødende affjedring med tom vogn på kanten af det ubehagelige. Først med 400-500 kg i kassen bløder affjedringen op, og en vis komfort indtræder. Om dette vil være en anstødssten på en travl arbejdsdag med læs på er dog en anden sag.
Den 4-cylindrede turbodiesel på 2,3 liter yder 125 hk og har et drejningsmoment på 310 Nm fra 1200 til 2500 omdrejninger. På papiret lyder det som tilstrækkeligt, og trækevnen fejler ikke noget. Men det gør evnen til at overhale derimod.
Trækkraften flader tydeligt ud ved 3000 omdrejninger, og derfor hjælper det ikke meget at geare ned. Det er bare med at finde sin plads i trafikkens hierarki.
Især på de lange stræk er det lave lydniveau i kabinen en stor behagelighed. Der er heller ikke særlig meget vindstøj, og lagt sammen med den gode kørestilling varer det længe, før trætheden melder sig.

Pænt langt på literen

Brændstoføkonomien har et gennemsnit på 10,9 km/l over 5000 km med en hastighed på 67 km/t i gennemsnit. I betragtning af at NV400 ikke er et aerodynamisk vidunder er det ganske pænt. Med til gennemsnittet hører en fordeling på 3 x 1/3 mellem motorvej, landevej og korte ture til supermarkedet. Tankens indhold på 105 liter rækker til godt 1000 km.
På autobahn summer NV400 afsted med 110 km/t i al stilfærdighed. På landevej op gennem det centrale franske og skønne Bourgogne passer 80-90 km/t fint til de lettere snoede veje. Kun i de små franske landsbyer er størrelsen en hæmsko – men det er ikke just NV400’s skyld.
Styretøjet er præcist med tilpas servohjælp. Selv om vendediameteren på 13,6 m mellem kantstene og 14,1 m mellem mure lyder af meget, er det pænt for en 6,2 m lang bil. Bakning bliver hjulpet af en baksensor, der dog er noget hysterisk og lidt for tidligt på den med bippet.

Surrekroge kun i den dyre

Prøvebilen har som ekstraudstyr skydedør også i venstre side. Praktisk ved aflevering af pakker, men står bilen med en lille hældning forover, er låsen til at holde den relativt tunge dør åben ikke kraftig nok. 
Varerummet er godt forsynet med surrekroge, men de er kun standard i denne veludstyrede Comfort Plus og ikke i udstyrsniveauet under, Accent Airco. Ifølge listen over udstyr er de ikke en gang ekstraudstyr. Det ligner en bommert. 
Der er ellers ikke meget at beklage sig over, men mens jeg er i brokkehjørnet, skal det med, at placeringen af radioens skærm oppe under forrudens øverste kant er en kæmpebrøler. Kun om natten er det muligt at aflæse skærmen. Om dagen er den konstant i modlys uden mulighed for at se noget som helst.
Priserne på Nissan NV400 begynder ved 159.900 kr. plus moms (192.028 kr. inkl. moms) for model L1-H1 med 2,3 dCi motor, 100 hk/285 Nm. Den aktuelle prøvebil i størrelse L2-H2 2,3 dCi 125 hk/310 Nm koster 233.824 kr. ekskl. moms og 278.699 kr. med moms.

Tags: NissanOpelRenault
Tidligere Artikel

Universal-sensor til dæktrykovervågning

Næste Artikel

VW Caddy i særklasse

Næste Artikel

VW Caddy i særklasse

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

På langtur med et pakæsel

1. oktober 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering