Overklasse X-Klasse | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Første slående argument for, at her kommer noget, vi ikke har set før i dette segment er selvfølgelig det slående atletiske design...
...og her er det andet. Sådan et interiør er vi ikke vant til i en pickup
Jo flere detaljer, man finder, des mere bliver man overtalt til prisforskellen
'Styrtbøjlen' tjener intet formål ud over make up til pickup
Velkommen til en verden af luksuriøs og aktiv fritid
Og så til den danske side af sagen. Man kunne godt ønske sig lidt mere kreativitet i ombygningen til gule plader
Fronten er unik Mercedes, og læg lige mærke til den flade forrude, der giver et aerodynamisk udtryk bag den store grill
Sagens kerne. Man kan ikke lige se det, men lige midt i sigtekornet står der en VW Amarok
Én af de få forskelle mellem Navara og X-Klasse er, at der er plads til en Europalle på tværs mellem skærmkasserne på ladet af en X-Klasse
I profil er forandringerne små. Du skal hen til fronten for at se forskellen

Overklasse X-Klasse

Mercedes X-Klasse kan det samme som konkurrenterne - men den er i en ny klasse for sig og alle pengene værd

af Thomas André
11. juni 2018
i Test

Mercedes-Benz ville med udviklingen af Mercedes X-Klasse opfinde en helt ny kategori af pickup – en topmodel på tværs af mærker. De ville have fat i de mere velstillede bilkøbere og præsentere den ultimative adventure-bil for de slipseklædte.

Og lad det være sagt med det samme: Første punkt er til dels lykkedes, mens resultatet af nummer må vente, til de rørte vande er faldet til ro, og dyndet har lagt sig.

Overklasse-produkt

Succesen er åbenlys i salgslokalet. Her kan sælgerne fremvise et overklasse-produkt, vi ikke tidligere har set mage til blandt pickupper.

For det første ligner den en Mercedes. Front og kabine er formet efter de tyske designeres streger, så ingen skal være i tvivl om, at her kommer noget fra øverste hylde.

Stjernernes dagligstuer

Og når man åbner døren, fortsætter denne oplevelse. Hele instrumentbordet er taget fra stjernernes dagligstuer. Intet er til at genkende fra Nissan Navara, den som udgangspunkt er klonet fra.

Hvis du havde ventet en Nissan-kopi med stjerne-emblemer på udvalgte steder, bliver du glædeligt overrasket.

Den afgørende forskel

Havde du ventet en revolution i køreegenskaber i forhold til de eksisterende kombattanter på det europæiske marked, så ender du nok på et knap så begejstret ‘nå-ja, bevares’.

Her har Mercedes ikke formået at løfte Navara’en nok til, at der er afgørende forskel. For en pickup i denne klasse må og skal være den ultimative offroader, og det har tyskerne heldigvis respekteret.

Midt i sigtekornet

Alt andet lige havde de ikke haft en chance mod Ford Ranger, Toyota Hilux – Nissan Navara for den sags skyld – og VW Amarok, som jo i sagens natur er lige i centrum af sigtekornet.

En blød undervogn i den duel ville være det rene selvmord; og derfor må resultatet blive et kompromis mellem brutal nyre-bankende 4×4 arbejdskøretøj og den komfort, de gerne vil tilføje klassen.

Hest til fest

Mercedes X-Klasse har taget kampen op på klassens præmisser. En pickup skal være en rå børste, en arbejdshest til hverdag og fest.

Og de har koncentreret sig om at gøre den til en Mercedes-udgave af noget mere folkeligt. Præcis som en C-Klasse opererer i Golf-klassen mod Astra’er og Peugeot 308’ere.

Pengene værd

Sammenligningen med Nissan Navara er selvfølgelig uomgængelig. Er X-Klasse nu også de cirka 80.000 kroner plus moms ekstra værd i forhold til udgangspunktet Nissan Navara?

Amerikansk pickup kommer til Danmark

Og vælger man at se på den ud fra de præmisser, Mercedes-Benz har stillet op, så er svaret selvfølgelig et klart ja.

Brøler aktiv fritid

Samarbejdet mellem Nissan-Renault Alliancen (nu udvidet med Mitsubishi) gav Mercedes en indgang til det ekspanderende europæiske pickup-marked, de ikke hidtil har haft adgang til.

Her øjnede de en mulighed for at gøre sig bemærket med et produkt, der brøler aktiv fritid, ‘outdoor’ og livsstil mellem storbyens bjergtoppe.

Rangers niveau

Tyskerne tog japanerne ved kragebenet og fik dem til at udvikle en multilink bagaksel i Nissan Navara. Det løftede japaneren et hak op på niveau med Ford Rangers køreegenskaber. Og så hældte de selv lidt guldstøv ud over det hele.

Super Amarok klar til Danmark

Mercedes X-Klasse med personbilernes interiør, de ydre stjerne-linjer og et gennemført mere dynamisk, poleret udseende klæder forhaven bedre. Direktøren skal bare huske at bakke ind, hvis han vil være sikker på, at ingen af naboerne forveksler den med en Navara.

Klasser over rosset

Konklusionen er klar. Du får ikke mere pickup for pengene med en Mercedes X-Klasse. Den kan det samme som en Nissan Navara så længe, der ligger den samme 2,3-liters dieselmotor med 160 eller 190 heste under hjelmen.

Men du får bil, køreoplevelse og sikkert også ejerglæde, der ligger klasser over både Navara og rosset.

Og de rå tal

Men tallene taler måske også for sig selv: Nissan Navara har altid 4×4 og har en startpris på 215.000 kroner plus moms, mens den billigste Mercedes X-Klasse har baghjulstræk og koster 267.000 plus moms.

Senere på året kommer den så med Mercedes-Benz egen treliter V6’er med 258, så den kan tage slagsmålet med Amarok på dén bane.

Tags: Ford RangerMercedes X-KlasseNissan NavaraVW Amarok
Tidligere Artikel

En halv million T6'ere

Næste Artikel

Kør møblerne hjem i en elektrisk varebil

Næste Artikel
I løbet af to år vil IKEA i Frankrig elektrificere hele sin flåde i samarbejde med Renault Mobility

Kør møblerne hjem i en elektrisk varebil

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Første slående argument for, at her kommer noget, vi ikke har set før i dette segment er selvfølgelig det slående atletiske design...

Overklasse X-Klasse

11. juni 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering