Overborgmester håber på skrap miljøzone til alle dieselbiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 28 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Københavns overborgmester Frank Jensen (S) ønsker med tiden at få alle dieselbiler ud af København. Foto: Socialdemokratiet
Måske vil lastbilernes miljøzone i nær fremtid også komme til at gælde for dieseldrevne vare- og personbiler

Overborgmester håber på skrap miljøzone til alle dieselbiler

Frank Jensen (S) håber, at den københavnske miljøzone, der i dag gælder for lastbiler, også kommer til at gælde for vare- og personbiler

af Jess Ulrik Verge
18. september 2017
i Nyheder

Dieselbilerne er nu for alvor blevet en del af socialdemokraternes valgkamp op til kommunal- og regionsrådsvalget den 21. november. Det kom de på Socialdemokratiets kongres fra 16. – 17. september i Aalborg Kongres & Kultur Center.

Her varslede Københavns overborgmester et opgør med dieselbilerne i vores hovedstad. Frank Jensens budskab til vælgerne er, at han ønsker at nedbringe luftforureningen.

Ud med dieselbusserne

I de kommende år vil han udskifte alle byens dieselbusser med elbusser, men det er ikke nok. I følge Dagbladet Børsen har han til Ritzau udtalt, at vi ikke kommer uden om at se på de dieseldrevne person- og varebiler.

Dieselbiler skal ud af København

Hvordan han vil nedbringe luftforureningen fra dieselbilerne kommer han ikke ind på. Dog afviser han, at midlet kan blive en betalingsring. Men han kunne godt forestille sig, at instrumentet kunne blive en miljøzone.

Eksisterende miljøzone kan udvides

Der gælder i dag en miljøzone, som kun tillader adgang for lastbiler med særlige partikelfiltre. Denne miljøzone håber Frank Jensen kunne komme til at gælde også for person- og varebiler.

Dette vil i følge Frank Jensen kunne nedbringe luftforureningen, men i samme ombæring siger han, at bilernes partikelfiltre ikke kan rense udstødningen for alle de partikler, der giver luftvejssygdomme.

Håb om en udfasning af dieselbiler

Derfor håber overborgmesteren, at dieselbilerne vil blive udfaset – uden dog at komme med nogen tidshorisont for dette. – Vi kommer til over de kommende år i alle storbyer i Europa at tage et opgør med diesel som drivmiddel, siger han til Ritzau.

Overborgmesterens planer vil blive udmøntet i flere detaljer i den nærmeste fremtid. Luftforureningen i København koster i følge Frank Jensen årligt 540 mennesker livet.

Måske kun lille lokal effekt

Den store effekt af at inkludere dieseldrevne person- og varebiler i lastbilernes miljøzone i København kan dog være tvivlsom, hvis man læser de rapporter, der udgives af DCE (Nationalt Center for Miljø og Energi) ved Aarhus Universitet.

DCE foretager jævnligt undersøgelser af luftforureningen, og flere af deres rapporter kan give et fingerpeg om effekten eller mangelen på samme af et sådant initiativ i København.

Lokal trafik er en lille faktor

En undersøgelse fra 2013 viser, at der i Aarhus Kommune blev registreret 206 for tidligere dødsfald som følge af luftforurening.

Dieselmotoren har en strålende fremtid

92 procent af disse dødsfald skyldtes udefra kommende luftforurening. Kun 8 procent skyldtes lokal forurening – det vil sige brændeovne og vejtrafik. Kun 1,9 procent skyldtes selve vejtrafikken i kommunen – det vil sige forurening fra varevogne, personbiler, knallerter, lastbiler og busser.

En anden undersøgelse fra samme år viser, at der var 550 for tidligere dødsfald i Københavns kommune og på Frederiksberg på grund af luftforurening. De lokale emissionskilder bidrog til kun omkring 5 procent af de samlede for tidlige dødsfald.

Tags: AarhusDCEDieselmotorFrank JensenKøbenhavnluftforureningmiljøzoneNationalt Center for Miljø og EnergiNOxSocialdemokratiet
Tidligere Artikel

Varebiler viser vej mod elektrisk mobilitet

Næste Artikel

Ford har Danmarks bedste erhvervssælgere

Næste Artikel
Salgschef i Ford Danmark, Frank Skærbæk, glæder sig, at Toyota og Peugeot uddanner erhvervssælgere

Ford har Danmarks bedste erhvervssælgere

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Københavns overborgmester Frank Jensen (S) ønsker med tiden at få alle dieselbiler ud af København. Foto: Socialdemokratiet

Overborgmester håber på skrap miljøzone til alle dieselbiler

18. september 2017
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021

Pas på: Kommunen sælger din ulovligt parkerede bil

23. januar 2021

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering