Morris JE er ikke varebilen for dig, hvis du kan lide at snige dig afsted uden at blive set. Den retrodesignede el-varebil lover over 300 kilometers rækkevidde, plads til to europaller og nyttelast på et ton. Men prisen …
Allerede i mai begyndte rygterne at svirre om en elektrisk version af den (især p de britiske øer) legendariske Morris J.
Nu er rygterne blevet til virkelighed og de første bileder af den pudsige kassevogn er dukket op.
Sammen med billederne har Morris Commercial, der skal bygge den nye, gamle el-varebil, løftet sløret for flere tekniske data på bilen.
Senest blev et eksemplar af Morris J vist frem på The Design Museum i London onsdag.
Inspirationen er ikke til at tage fejl af. Designerne har skævet godt og grundigt til fortidens formgiving, da de designede den nye el-varebil.
Frontgrillen ligner lidt en pære, skærmen svulmer, som de gjorde i ’gamle dage’ og lygterne ligner lidt frø-øjne og der er sågar splitforrude. Ligesom på forlægget fra tiden lige efter 2. verdenskrig.
Om den er køn? Det er en smagssag. På alt Om varebiler kan vi lide det lidt aparte look, men om bilen kan klare sig i konkurrencen på et marked, hvor de fleste tænker funktion før form er ikke til at sige noget om.
Morris JE er en let varevogn, der skal kæmpe på markedet med biler som den nye elektriske Mercedes-Benz e-Vito og måske Nissan s-NV200 og nye elektriske udgaver fra PSA og Renault.
Nyttelasten er opgivet til 1.000 kilo og der kan være 5,5 m3. Der er plads til to hele europa-paller gennem bagdørene, der er sidehænglede eller sidedøren, der er en skydedør.
Vægten på Morris J bliver holdt nede med moderne materialer. Der er brugt kulfiber til karrossen, hvilket må være noget, der fordyrer bilen.
Morris lover lang rækkevidde
Platformen gør det ifølge Morris muligt, at bygge flere forskellige versioner og udvide programmet med pickup, minibuss og camper, og virksomheden slår en streg under, at Morris Commercial aldrig komer til at lave en bil med forbrændingsmotor. Så ved vi det.
Der er ingen oplysninger om batteristørrelser, om de kan hurtiglades, hvor stor motoren er, men der bliver lovet en rækkevidde på 320 kilometer – men ikke om der er NEDC eller WLTP, man har brugt til den udregning.
I den dyre ende
Hvis man vil have en Morris J i en moderne elektrisk fortolkning, så skal man være klar til at komme til lommerne. Selv om priserne ikke ligger fast anslåes den at komme til at koste 60.000 engelske pund, svarende til godt 520.000 danske kroner.
Men du kan nå at spare sammen. Morris sender først bilen på gaden sidst i 2021.