Oplysning er vejen frem | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Oplysning er vejen frem

Vinterkørsel øger belastningen på bilers el-net, og det kan få lygtepærer til at gå i sort

af Morten Dam
23. oktober 2013
i Nyheder

Gader og veje præges på denne årstid af biler med manglende lys for og bag. Som oftest er det en forlygtepære, som er gået i sort, men situationen kendetegnes også ved manglende lys i en eller flere blinklygter eller manglende blus på positionslygter og kørelys. Dét er galt nok i sig selv, men det er især galt i den mørke årstid. Og sommertiden slutter lige om lidt!
Natten mellem lørdag den 26. og søndag den 27. oktober skal uret stilles én time tilbage, og så er det vintertid med alt, hvad dertil hører.
Flere mørke timer i døgnet, lavere temperaturer, skiftende og jævnligt nedsat sigtbarhed tillige med rim og frostvejr, så sne- og isglatte veje venter, og det skærper behovet for maksimalt udsyn, markering og vejgreb.
Faktisk er vinteren allerfarligst lige nu, da bratte temperaturfald mange steder vil resultere i sort is, så vejbanen fra det ene øjeblik til det andet skifter fra tørt føre med maksimalt greb til isglat og minimeret greb. Når først landet ligger klædt i hvidt, kan enhver begribe, at det er sæson for vinterføre.

Lygtefejl på 48 pct. af bilerne

Udsynet afhænger af rene og dugfrie ruder samt et effektivt visker/vasker-system. Med andre ord: Rene og intakte viskerblade, hvis ikke nye. Sprinklersystemet fyldt til randen med frostfri vædske. Rengjorte ruder ude og inde og et effektivt varme- og ventilationssystem.
I vinterhalvåret gælder det om at se og blive set. Det første kræver optimalt blus på forlygterne, en enkelt forlygte ikke blot reducerer udsynet, men gør at bilen af andre trafikanter kan blive opfattet som et 2-hjulet køretøj.
Ifølge FDM findes der lygtefejl på omkring 48 pct. af de biler, som kontrolleres på foreningens prøvestationer. De registrerede fejl spænder fra udbrændte pærer til forkert indstillede forlygter. Står disse én grad for meget nedad, forkortes det belyste synsfelt med 30 meter. Står lygterne én grad for meget opad, blændes modkørende trafikanter 20 gange mere end ved korrekt justerede lygter.

Manglende lys bagtil: 1000 kr. i bøde

Allerede nu er der mange biler på vejene med sorte forlygtepærer. Jo flere af bilens strømforbrugende funktioner der aktiveres; varmeapparat, ruder og spejle med varmetråde, sædevarme etc., desto større bliver belastningen på hele det elektriske system, og det kan få en forlygtepære til at gå i sort. Det gælder især dårlige lavprispærer.
For at blive set i døgnets mørke timer, skal der være lys både for og bag på bilen, men alligevel kører mange biler rundt uden lys bagtil. Kørelyset får simpelthen mange til at glemme at tænde for bilens lygter.
Da brug af kørelys blev gjort obligatorisk for den danske bilpark, kom der lys både for og bag på den danske bilpark, men for at spare på brændstofforbruget og for at forlænge pærernes brændetid nøjedes EU i et direktiv fra 2011 med at kræve kørelys foran på bilerne.
Dét er grunden til at kørelyset på mange nye og nyere biler ikke aktiverer baglygterne med mindre, der efterfølgende er foretaget en fornøden ændring af lygtesystemet. En sådan ændring kan spare bilejeren for en bøde på 1.000 kr. for at blive stoppet med en uoplyst bagende på bilen.

Tidligere Artikel

Mitsubishi ud af køleskabet

Næste Artikel

Undgå at blive klemt i en højresvingsulykke

Næste Artikel

Undgå at blive klemt i en højresvingsulykke

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Oplysning er vejen frem

23. oktober 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering