Gader og veje præges på denne årstid af biler med manglende lys for og bag. Som oftest er det en forlygtepære, som er gået i sort, men situationen kendetegnes også ved manglende lys i en eller flere blinklygter eller manglende blus på positionslygter og kørelys. Dét er galt nok i sig selv, men det er især galt i den mørke årstid. Og sommertiden slutter lige om lidt!
Natten mellem lørdag den 26. og søndag den 27. oktober skal uret stilles én time tilbage, og så er det vintertid med alt, hvad dertil hører.
Flere mørke timer i døgnet, lavere temperaturer, skiftende og jævnligt nedsat sigtbarhed tillige med rim og frostvejr, så sne- og isglatte veje venter, og det skærper behovet for maksimalt udsyn, markering og vejgreb.
Faktisk er vinteren allerfarligst lige nu, da bratte temperaturfald mange steder vil resultere i sort is, så vejbanen fra det ene øjeblik til det andet skifter fra tørt føre med maksimalt greb til isglat og minimeret greb. Når først landet ligger klædt i hvidt, kan enhver begribe, at det er sæson for vinterføre.
Lygtefejl på 48 pct. af bilerne
Udsynet afhænger af rene og dugfrie ruder samt et effektivt visker/vasker-system. Med andre ord: Rene og intakte viskerblade, hvis ikke nye. Sprinklersystemet fyldt til randen med frostfri vædske. Rengjorte ruder ude og inde og et effektivt varme- og ventilationssystem.
I vinterhalvåret gælder det om at se og blive set. Det første kræver optimalt blus på forlygterne, en enkelt forlygte ikke blot reducerer udsynet, men gør at bilen af andre trafikanter kan blive opfattet som et 2-hjulet køretøj.
Ifølge FDM findes der lygtefejl på omkring 48 pct. af de biler, som kontrolleres på foreningens prøvestationer. De registrerede fejl spænder fra udbrændte pærer til forkert indstillede forlygter. Står disse én grad for meget nedad, forkortes det belyste synsfelt med 30 meter. Står lygterne én grad for meget opad, blændes modkørende trafikanter 20 gange mere end ved korrekt justerede lygter.
Manglende lys bagtil: 1000 kr. i bøde
Allerede nu er der mange biler på vejene med sorte forlygtepærer. Jo flere af bilens strømforbrugende funktioner der aktiveres; varmeapparat, ruder og spejle med varmetråde, sædevarme etc., desto større bliver belastningen på hele det elektriske system, og det kan få en forlygtepære til at gå i sort. Det gælder især dårlige lavprispærer.
For at blive set i døgnets mørke timer, skal der være lys både for og bag på bilen, men alligevel kører mange biler rundt uden lys bagtil. Kørelyset får simpelthen mange til at glemme at tænde for bilens lygter.
Da brug af kørelys blev gjort obligatorisk for den danske bilpark, kom der lys både for og bag på den danske bilpark, men for at spare på brændstofforbruget og for at forlænge pærernes brændetid nøjedes EU i et direktiv fra 2011 med at kræve kørelys foran på bilerne.
Dét er grunden til at kørelyset på mange nye og nyere biler ikke aktiverer baglygterne med mindre, der efterfølgende er foretaget en fornøden ændring af lygtesystemet. En sådan ændring kan spare bilejeren for en bøde på 1.000 kr. for at blive stoppet med en uoplyst bagende på bilen.