Vivaro – tre centimeter og fire procent bedre | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 28 februar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Opel skal bygge PSA-varebiler i Luton i stedet for Renault'er
Det himmelråbende enkle og geniale vidvinkelspejl i passagersiden kan hjælpe dig med at opdage de bløde trafikanter i den blinde vinkel
Man bliver helt biseksuel ved tanken om, hvor effektivt to turboer kan arbejde. 140 hk og 340 Nm og et snit på over 16 på literen i en mellemstor varebil - det er da ok, ikk'?
Bagpå er det kun detaljer som lygterne indretning - ikke udformning og design - der er ændret
Det her er så meget bedre end den gamle, der har syv år på bagen. Renault kunne godt have spurgt Opel til råds, før de klistrede den staveplade på i midten, men den virker nu nem og intuitiv
Det er ingen skam at lade sig inspirere af en god ide. Ford Transit Custom kom først, og Opel Vivaro har nu også fået en lille klap, så pinde og rør kan strække sig ind under passagersædet. Klappen holdes fast med en magnet
En smart detalje: Har du lang last strittende ud ad højre bagdør, kan du lukke den venstre med den lille gule slå
Det lille handskerum, som ikke kan nås af føreren, er standard. Skal der fyldes en airbag i, koster det ekstra

Vivaro – tre centimeter og fire procent bedre

Altomvarebiler har som det første danske medie testet den nye onetonner. Det er mest godt nyt. Og det, der er skidt, er ikke en gang rigtigt skidt

af Thomas André
17. september 2014
i Test

Fantastisk støjsvag og letkørt som en personbil. De nye 1,6-liters motorer, der udgør hele det nye motorprogram i den faceliftede Opel Vivaro, gør det forbandet godt.

Og så kan man have sin tvivl om, hvorvidt de små motorer, som vi ser i mange varebiler i dag, kan klare opgaven på sigt. Men så lad os lige tage et kig på fakta:

Stort set alle varebiler, der bliver solgt i Danmark, bliver formidlet gennem leasingselskaber. De fleste endda med servicekontrakter. Så det eneste, du som bruger skal forholde dig til, er, om den kan klare de daglige opgaver.

Løst fra dén bekymring bliver det pludseligt meget nemmere at vælge varebil

En eller to turboer

For effekt og – endnu vigtigere – drejningsmomentet er fuldt på højde med de 2,0’ere, den afløser. 90 henholdsvis 114 hk og et drejningsmoment på op til 290 Nm er, hvad du kan få i dag.

Når den nye 1,6 CDTI med en enkelt eller to turboer dukker op på de danske salgslister om kort tid, så spænder effekten fra 90 til 140 hk med op til 340 Nm.

Ydermere er brændstofforbruget ifølge de officielle opgivelser faldet fra 14,7 km/l i bedste tilfælde til 16,9 i den nye 1,6 BiTurbo med 120 hk.

Det forbedrede forbrug er også med til at holde den nye prisstigningen nede på omkring fire procent, så billigste model stiger fra 181-188.000 plus moms. Begge med 90-hestes motor.

Pyha

Og skulle du få lyst til at hægte en trailer på din Vivaro, ja så kan vi berolige dig med, at anhængervægten er uændret 2000 kg i alle varebil-udgaverne.

Pyha. Det bliver sværere og sværere at finde argumenter mod nedskæringerne i motorrummet. Med ja-hatten på kunne man faktisk tale om ekstra-bevillinger eller opgraderinger.

Der er med andre ord ingen grund til at være nervøs for mindre motorer og højere litereffekt.

Tværtimod.

Og skal vi så komme i gang med nyhederne i Vivaro.

Kabinen er flyttet

Bag førerhuset er der ikke sket en dyt, ud over at baglygterne har ændret indretning. Udformningen er den samme. Og det kan man godt acceptere, fordi de store lygter er placeret højt, hvor de ikke lider skade ved hverdagens små sammenstød. De nederste er derimod mere udsat – lige i indkøbsvognshøjde.

Nå ja. Varerumsadskillelsen er jo, som vi tidligere har beskrevet, flyttet tre centimeter bagud for at give bedre plads i kabinen. Det gør en forskel, fordi den er brugt til at lægge sæderne ned og gøre kørestillingen mere – ja, du gættede det – personbilsagtig.

Ny Opel Vivaro og Renault Trafic udfordrer Transit

Renault Trafic – fransk varebil til både arbejdere og VIP’ere

Overdelen af førerhuset er blevet udjævnet, så der ikke længere er den karakteristiske knold til ekstra hovedhøjde. Og den nye front giver et mere brutalt og muskuløst look.

Vingen er væk

Men det er indvendigt, det virkelige fremskridt er sket.

Opel – eller Renault som jo har mere end en enkelt finger med i udformningen – har rigtigt lagt sig i selen for at nærme sig det ’personbilsagtige’, som efterhånden har fået mantra-lignende status ved præsentationer af nye varebiler.

Men det holder altså.

Så må man håbe, at køberne kan lide Renaults personbiler, for det er dem, der har lagt instrumentbord til.

Væk er den store og helt ubrugelige ’vinge’, der smyger sig over instrumentbordet i den gamle model. Den er ubrugelig, fordi man ikke kan anbringe noget på den. Der er ingen aflæggeplads på den, og der var endda et aflæggerum under den, hvor hylden skrånede nedad.

Makeup-spejl til de rundkindede

Det er de kommet godt efter, selvom der stadig er en bid vej til Ford Transit Customs overflod af små rum og smarte løsninger.

En af de smarte detaljer i den nye Vivaro er vidvinkel-makeupspejlet. Det er ikke til din rundkindede kæreste. Det er Opels enkle men geniale løsning eller måske snarere del af en løsning på problematikken med blinde vinkler og højresvingsulykker. Vi testede det, og det virker. Ganske glimrende endda.

Kopholdere og cyklistspejle

Når vi her på redaktionen spørger håndværkere, hvad de synes om ved nye varebiler, er der to ting, de altid bemærker:

Kopholdere og cyklistspejle.

Det sidste har de i den grad fået i Vivaro. Det første vil de fortsætte med undre sig over.

For vi får aldrig franskmænd til at designe en kopholder med plads til en ordentlig dunk. De tror stadig, en kop kaffe er en espresso. Den er der plads til. Faktisk er der også en i passagersiden og en fold-ud version i midten.

Men uanset om du drikker af kaffekrus eller espressokopper, så har den nye Vivaro oppet sig langt mere end de fire procent, den stiger i pris.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tags: OpelRenault
Tidligere Artikel

Kia Soul alias Mixx og Maxx

Næste Artikel

Volvo V60 havstryger

Næste Artikel
En smuk, dyb marineblå metallic farve passer lige ind i havstryger-temaet

Volvo V60 havstryger

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Opel skal bygge PSA-varebiler i Luton i stedet for Renault'er

Vivaro – tre centimeter og fire procent bedre

17. september 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering