Fantastisk støjsvag og letkørt som en personbil. De nye 1,6-liters motorer, der udgør hele det nye motorprogram i den faceliftede Opel Vivaro, gør det forbandet godt.
Og så kan man have sin tvivl om, hvorvidt de små motorer, som vi ser i mange varebiler i dag, kan klare opgaven på sigt. Men så lad os lige tage et kig på fakta:
Stort set alle varebiler, der bliver solgt i Danmark, bliver formidlet gennem leasingselskaber. De fleste endda med servicekontrakter. Så det eneste, du som bruger skal forholde dig til, er, om den kan klare de daglige opgaver.
Løst fra dén bekymring bliver det pludseligt meget nemmere at vælge varebil
En eller to turboer
For effekt og – endnu vigtigere – drejningsmomentet er fuldt på højde med de 2,0’ere, den afløser. 90 henholdsvis 114 hk og et drejningsmoment på op til 290 Nm er, hvad du kan få i dag.
Når den nye 1,6 CDTI med en enkelt eller to turboer dukker op på de danske salgslister om kort tid, så spænder effekten fra 90 til 140 hk med op til 340 Nm.
Ydermere er brændstofforbruget ifølge de officielle opgivelser faldet fra 14,7 km/l i bedste tilfælde til 16,9 i den nye 1,6 BiTurbo med 120 hk.
Det forbedrede forbrug er også med til at holde den nye prisstigningen nede på omkring fire procent, så billigste model stiger fra 181-188.000 plus moms. Begge med 90-hestes motor.
Pyha
Og skulle du få lyst til at hægte en trailer på din Vivaro, ja så kan vi berolige dig med, at anhængervægten er uændret 2000 kg i alle varebil-udgaverne.
Pyha. Det bliver sværere og sværere at finde argumenter mod nedskæringerne i motorrummet. Med ja-hatten på kunne man faktisk tale om ekstra-bevillinger eller opgraderinger.
Der er med andre ord ingen grund til at være nervøs for mindre motorer og højere litereffekt.
Tværtimod.
Og skal vi så komme i gang med nyhederne i Vivaro.
Kabinen er flyttet
Bag førerhuset er der ikke sket en dyt, ud over at baglygterne har ændret indretning. Udformningen er den samme. Og det kan man godt acceptere, fordi de store lygter er placeret højt, hvor de ikke lider skade ved hverdagens små sammenstød. De nederste er derimod mere udsat – lige i indkøbsvognshøjde.
Nå ja. Varerumsadskillelsen er jo, som vi tidligere har beskrevet, flyttet tre centimeter bagud for at give bedre plads i kabinen. Det gør en forskel, fordi den er brugt til at lægge sæderne ned og gøre kørestillingen mere – ja, du gættede det – personbilsagtig.
Ny Opel Vivaro og Renault Trafic udfordrer Transit
Renault Trafic – fransk varebil til både arbejdere og VIP’ere
Overdelen af førerhuset er blevet udjævnet, så der ikke længere er den karakteristiske knold til ekstra hovedhøjde. Og den nye front giver et mere brutalt og muskuløst look.
Vingen er væk
Men det er indvendigt, det virkelige fremskridt er sket.
Opel – eller Renault som jo har mere end en enkelt finger med i udformningen – har rigtigt lagt sig i selen for at nærme sig det ’personbilsagtige’, som efterhånden har fået mantra-lignende status ved præsentationer af nye varebiler.
Men det holder altså.
Så må man håbe, at køberne kan lide Renaults personbiler, for det er dem, der har lagt instrumentbord til.
Væk er den store og helt ubrugelige ’vinge’, der smyger sig over instrumentbordet i den gamle model. Den er ubrugelig, fordi man ikke kan anbringe noget på den. Der er ingen aflæggeplads på den, og der var endda et aflæggerum under den, hvor hylden skrånede nedad.
Makeup-spejl til de rundkindede
Det er de kommet godt efter, selvom der stadig er en bid vej til Ford Transit Customs overflod af små rum og smarte løsninger.
En af de smarte detaljer i den nye Vivaro er vidvinkel-makeupspejlet. Det er ikke til din rundkindede kæreste. Det er Opels enkle men geniale løsning eller måske snarere del af en løsning på problematikken med blinde vinkler og højresvingsulykker. Vi testede det, og det virker. Ganske glimrende endda.
Kopholdere og cyklistspejle
Når vi her på redaktionen spørger håndværkere, hvad de synes om ved nye varebiler, er der to ting, de altid bemærker:
Kopholdere og cyklistspejle.
Det sidste har de i den grad fået i Vivaro. Det første vil de fortsætte med undre sig over.
For vi får aldrig franskmænd til at designe en kopholder med plads til en ordentlig dunk. De tror stadig, en kop kaffe er en espresso. Den er der plads til. Faktisk er der også en i passagersiden og en fold-ud version i midten.
Men uanset om du drikker af kaffekrus eller espressokopper, så har den nye Vivaro oppet sig langt mere end de fire procent, den stiger i pris.