Opel Vivaro er vokset – men mest med opgaven | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 27 februar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Makeupspejlet i passagersidens solskærm er forfremmet til stort vidvinkelspejl, der skal hjælpe med at spotte bløde trafikanter i den blinde vinkel
Den centralt placerede kopholder er ikke meget bevendt. Her kunne Opel med fordel tage ved lære af Fiat Ducato og Ford Transit, som mestrer disciplinen
Touchskærm til Intellilink og rigelig opbevaringsplads kendertegner den nye kabine
Vivaro vokser 22 cm, og de 12 af dem kommer kabinen til gode. Det giver bedre plads til at indstille sæderne, og specielt ryglænet får mere bevægelsesfrihed
Clipboardet, der kan stå op i det nedfældede ryglæn er smart tænkt, men hvor praktisk det er at bruge i den position, er straks en anden sag
Den knækkede linje, der starter lige under sidespejlet og fortsætter ned langs siden og hen over bagskærmen stammer faktisk fra Opel Insignia
Generationsskiftets mindste nyhed er faktisk det ydre design, som lægger sig tæt op ad forgængerens
Varerummet er forlænget med 10 cm i begge længder, hvilket giver plads til tre europapaller eller 200 liter ekstra pakker i forhold til forgængeren

Opel Vivaro er vokset – men mest med opgaven

En kraftigt fornyet undervogn løfter den nye Opel Vivaro op på et helt nyt niveau, hvor varebiler ligefrem byder på en køreoplevelse

af Thomas André
10. juni 2014
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Altomvarebiler.dk i München:

En sand revolution i indretningen af varebiler begyndte med Ford Transit Custom for to år siden. Og nu er turen kommet til Opel Vivaro – og i næste uge søstermodellen Renault Trafic.

Efter krisen i 2008, hvor alle varebilnyheder blev udsat på ubestemt tid, er vi i dag nået til et punkt, hvor modernisering af varebiler i den mellemste klasse har bragt dem op til et komfort- og effektivitetsniveau, hvor det ikke kun drejer sig om transport af varer og værktøj med styrmand. Vi kan rent faktisk tale om køreoplevelse.

Og det hænger primært sammen med stivere undervogne og avancerede hjulophæng, der i fællesskab er blevet udviklet til at give det bedste kompromis mellem arbejde og komfort.

17,5 km/l

En kraftig nedskalering af motorvolumen fra de nuværende 2,0 til 1,6 liter er det teknisk iøjnefaldende omdrejningspunkt i den nye Opel Vivaro.

Tidligere var varebilproducenterne meget tilbageholdende med at skrue alt for voldsomt op for litereffekten i håndværkerbilerne af frygt for, at den store belastning fra et tungt læs og ditto højrefod på førerne ville være for meget for en lille hårdtpumpet motor.

Italiensk bagholdsangreb kupper Årets Varebil

Kassevogne med folkestue

Men Opel og Renault, som bygger Vivaro i fællesskab, har tillid til, at de nye 1,6’ere med effekttrin fra 90-140 hk og biturbo i de stærkeste kan løfte opgaven.

På papiret giver det et snitforbrug på op til 17,5 km/l – det samme som i konkurrenten Ford Transit Custom – med en 2,2-liters motor.

Elastisk motor

Vi prøvekørte de to Biturbo-motorer over en samlet distance på mindre end 200 km. Den 120-hestes var ulæsset, mens den 140-hestes version havde fuldt læs.

Men det føltes ikke som om, de to turboer arbejdede sammen til en overflod af power. De føltes mere som en nødvendighed for overhovedet at klare opgaven. Overfloden består snarere i, at netop den kendte biturbo-gevinst – smidigheden med den lille turbo, der trækker fra bunden til den større, der tager over længere oppe i omdrejningsspektret – er helt enorm.

Sjette gear kan trække fra omkring 70 km/t; meget præcist fra de 1500 omdrejninger i minuttet, hvor det maksimale moment er til stede.

Så fin elasticitet sparer mange gearskift og brændstof.

Bare større

Samtidigt er gearskifteindikatoren indstillet, så den lynhurtigt opfanger, om accelerationen kan klares i det nuværende gear, eller om speedertryk og hastighed kræver en nedgearing.

Så hvis du forventer en lille, hidsig motor, pumpet op af hylende turboer, så bliver du klogere. Det er for alvor lykkedes for Opel og Renault at få en lille 1,6’er til at opføre sig som en meget større og mere autoritativ 2,2’er.

Større kabine

Men udviklingen for brugeren; håndværkeren, buddet, der hver dag skal bruge sin varebil som arbejdsplads og kontor, begrænses af den plads, der er til rådighed mellem forruden og skillevæggen.

Så for at holde fast i sine ti procent markedsandel i Europa, måtte der en større kabine til. Derfor er Vivaro blevet 22 cm længere. De første 12 er gået til en større kabine. Der er kommet mere luft mellem rattet og føreren, så man kan få en mere tilbagelænet kørestilling. ’Personbilsagtig.’

Midt i instrumentbordet kan man få en syv-tommers touch-skærm med Opels Intellilink, der integrerer dine smartphone-funktioner samt et nemt USB-system til opdatering af kort i GPS’en.

Fire meter rør

I varerummet med det karakteristiske kvadratiske tværsnit er gulvet blevet 10 cm længere i både den korte og den lange version. Det giver plads til fra 5,2 til 8,6 kubikmeter pakker afhængigt af valg mellem lang, kort, høj og lav version.

I den lange bliver der nu plads til tre europaller på langs. Lange genstande på op til 4,15 meter kan finde plads ved at stikke enden ind gennem en luge nederst i bagvæggen bag passagersædet, så for eksempel brædder og rør kan placeres helt frem til forvæggen i kabinen.

Der er premiere på Opel Vivaro i august, og Opel forventer at have en prisliste klar i løbet af et par uger

Tags: FordOpelRenault
Tidligere Artikel

Iveco Daily – den stille kæmpe

Næste Artikel

Biturbo i Movano

Næste Artikel
Den nye motor-variant med to turboer i Movano og Master bliver hårdt spændt for, når sælgerne skal pushe de tunge varebiler til efteråret

Biturbo i Movano

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Varerummet er forlænget med 10 cm i begge længder, hvilket giver plads til tre europapaller eller 200 liter ekstra pakker i forhold til forgængeren

Opel Vivaro er vokset – men mest med opgaven

10. juni 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering