Specielt de tungest trækkende chassis-biler har succes. En to-tonner skal kunne trække 3,5 ton på krogen; ellers kan man ikke være med i rykket, hvor entreprenører og håndværkere efterspørger chassisbiler med stor trailervægt til B/E-kørekort.
Og den kundegruppe går Opel helt åbent, ærligt og målrettet efter.
– Vi skal have fat i nogle af alle de entreprenører og håndværkere, der køber lad-opbygninger, siger Jan Dittmer, Opel Danmarks Business Development Manager på varebiler. Eller varebilsmand, som han selv siger.
Mere at lave
– Vores forhandlere får rigtigt mange gamle biler ind lige nu. Det er biler, der er så slidte, at de skal videre. De bliver ikke solgt fra vores forretninger. De er simpelthen for gamle, og det kommer sig af, at entreprenørerne og håndværkerne med disse biler har været igennem en hård tid, hvor de har beholdt bilerne et par år længere, end de normalt ville. Nu har de fået mere at lave, og vi kan tydeligt mærke på efterspørgslen, at de dels skal have skiftet de gamle, dels udvider flåden, siger Jan Dittmer.
Kunderne vil have lagerbiler
Det gryende opsving har desuden fået en del nye virksomheder til at spire frem, og de skal også have nye biler.
– Lige nu handler det om, at vi skal have nogle flere biler på lager, så forhandlerne har noget at vise frem, og kunderne kan komme ud og prøve dem. Kunderne handler der, hvor der er biler, for de skal bruge dem nu.
Kundernes blå stempel
Specielt de stærkeste modeller på markedet med anhængervægte på op til 3,5 ton og en maksimal vogntogsvægt på syv ton er populære. De kan køres med et B/E-kørekort.
– For mange kunder I dette segment er det et helt afgørende punkt. Før i tiden var dette marked forbeholdt Mercedes og Iveco. De små håndværkere skal selv kunne trække en lille gravemaskine, og kan man ikke være med her, så er man ude, fastslår Jan Dittmer, som dog har været klar til de optimistiske tendenser med 3,5 ton trailervægt på Movano i halvandet år.
– Det er en interessant kundegruppe, for får vi først bid i dette segment, så breder det sig som ringe i vandet. Så bliver det hurtigt til en blåstempling, men man skal have den af kunderne. Sådan fungerer det.
Baggrundsinfo:
Med et B/E-kørekort må man køre med vogntogsvægte op til syv ton. Det nye B+-kort, som havde premiere i januar 2013 giver mulighed for vogntogsvægte op til 4250 kg. Men med en 3,5-tons bil som trækker efterlader det altså kun 750 kg til traileren. Og dermed ingen gravemaskine.
Opel Movano L3H1 Chassis RWD tvillingmonteret 150hk:
Pris med ekstraudstyr: 272.094,- 61.762,-
Ladopbygning med rig, pressenning,
arbejdslys rotérblink m.m.: 39.375,- 9.844,-
I alt: 315.209,- 72.246