Opel profilerer Adam som lille SUV-variant | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 4 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Opel profilerer Adam som lille SUV-variant

Opel og de øvrige europæiske bilproducenter kommer under stigende pres fra øst i markedet for små livsstilsbiler

af Morten Dam
17. oktober 2013
i Baggrund, Nyheder

Når man siger Opel Adam, findes der ikke noget mindre fra General Motors europæiske division i Rüsselsheim. Og uagtet rygter og spekulationer om reduktion af produktionen af den tyske mikromodel på fabrikken i Eisenach, agter Opel tilsyneladende at udvide Adam-programmet med en SUV-agtig modelvariant, der måske  bliver endnu et alternativ mellem gule og 2-farvede nummerskilte.
Platformen for denne bliver angiveligt Adam Rocks-konceptet, som Opel tidligere i år viste ved det internationale motorshow i Genève. Med andre ord en Adam hatchback med forøget frihøjde og stilelementer til at understrege SUV-looket.
Modellen bliver Opels svar på konkurrenterne Fiat Panda 4×4 og VW Cross Up såvel som fra en kommende mikro-SUV fra Hyundai baseret på det det tidligere viste Niro-koncept.

Flere SUV-minier på vej

Det er kun uvist hvornår, den sidstnævnte model – baseret på samme platform som Kia Soul – er klar, men måske først i 2015. Og det er en model, Kia angiveligt forventer at sælge mindst 40.000 af i Europa.

Måske også en cabriolet-version

Efter planen skal Adam-varianten være klar til lancering allerede i 2014, så Opel kan få del i det voksende marked for kompakte, SUV-profilerede crossover-modeller.
Fiat 500X, en mini-Jeep, en diminutiv Mazda SUV, en ditto baseret på Honda Jazz og VW Taigun som supplement til et marked, som allerede bugner med alternativer i SUV-kategorien – senest bl.a. Peugeot 2008, Dacia Duster, Opel Mokka, Renault Captur, Suzuki S-Cross, Ford EcoSport og Nissan Juke.

Russisk servo og tromlebremser

Det er værd at notere, at Rock-konceptet blev præsenteret med tekstil-tag, hvilket måske kan indikere, at der også pusles med en cabriolet-udgave som alternativ til biler som Fiat 500C, Citroën DS3, Mini Cabrio, Nissan Micra C+C og Toyota Yaris Cabrio.
Når Opel i indeværende måned har gennemført en mindre reduktion i produktionen af Adam-modellen, skyldes det ifølge en officiel kilde ikke svigtende tillid til modellen, men at efterspørgslen er mindre i vinterhalvåret og at produktionen løbende tilpasses markedssituationen.

Adam er vigtig for Opel

Europas bilindustri har ikke haft for megen rygvind i den seneste tid, omend salget af nye biler i september viste en opadgående tendens.
Opel vil utvivlsomt gøre alt for at styrke salget af de mindste biler i modelprogrammet, både for at øge indtjeningen ved at erobre en større andel af et marked med primært fokus på mindre bilmodeller og for at få balance i miljøregnskabet. Med hensyn til det sidste, spiller Adam-serien en vigtig rolle.

Mere fart på varebilsalget

EU’s stadig strengere krav om minimering af det samlede CO2-udslip fra de biler, som produceres, tvinger producenterne til at inddrage små biler i modelprogrammet, da disse enkeltvis forurener mindre end store biler. Brændstoføkonomiske minibiler bidrager i høj grad til at holde bilproducenternes samlede udslip i ave.

Hård kamp om SUV-markedet

Foruden bilkøbernes hastigt voksende interesse for crossover- og SUV-lignende modeller, de stadigt skrappere miljøkrav og nødvendigheden af balance i koncernregnskabet, er Opel – ligesom de øvrige europæiske producenter – også under hårdt pres fra konkurrenterne i Østen.
Det gælder mini-biler i almindelighed og crossover/SUV-modeller i særdeleshed. Derfor giver det på sin vis mening at sysle med en SUV-version af Adam-modellen.

Tags: DaciaFiatFordJeepKiaMazdaNissanOpelPeugeotRenaultSuzukiVW
Tidligere Artikel

Mitsubishi lancerer tre modelnyheder

Næste Artikel

Pas på, sæson for solblænding

Næste Artikel

Pas på, sæson for solblænding

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Opel profilerer Adam som lille SUV-variant

17. oktober 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering