Når man siger Opel Adam, findes der ikke noget mindre fra General Motors europæiske division i Rüsselsheim. Og uagtet rygter og spekulationer om reduktion af produktionen af den tyske mikromodel på fabrikken i Eisenach, agter Opel tilsyneladende at udvide Adam-programmet med en SUV-agtig modelvariant, der måske bliver endnu et alternativ mellem gule og 2-farvede nummerskilte.
Platformen for denne bliver angiveligt Adam Rocks-konceptet, som Opel tidligere i år viste ved det internationale motorshow i Genève. Med andre ord en Adam hatchback med forøget frihøjde og stilelementer til at understrege SUV-looket.
Modellen bliver Opels svar på konkurrenterne Fiat Panda 4×4 og VW Cross Up såvel som fra en kommende mikro-SUV fra Hyundai baseret på det det tidligere viste Niro-koncept.
Det er kun uvist hvornår, den sidstnævnte model – baseret på samme platform som Kia Soul – er klar, men måske først i 2015. Og det er en model, Kia angiveligt forventer at sælge mindst 40.000 af i Europa.
Måske også en cabriolet-version
Efter planen skal Adam-varianten være klar til lancering allerede i 2014, så Opel kan få del i det voksende marked for kompakte, SUV-profilerede crossover-modeller.
Fiat 500X, en mini-Jeep, en diminutiv Mazda SUV, en ditto baseret på Honda Jazz og VW Taigun som supplement til et marked, som allerede bugner med alternativer i SUV-kategorien – senest bl.a. Peugeot 2008, Dacia Duster, Opel Mokka, Renault Captur, Suzuki S-Cross, Ford EcoSport og Nissan Juke.
Russisk servo og tromlebremser
Det er værd at notere, at Rock-konceptet blev præsenteret med tekstil-tag, hvilket måske kan indikere, at der også pusles med en cabriolet-udgave som alternativ til biler som Fiat 500C, Citroën DS3, Mini Cabrio, Nissan Micra C+C og Toyota Yaris Cabrio.
Når Opel i indeværende måned har gennemført en mindre reduktion i produktionen af Adam-modellen, skyldes det ifølge en officiel kilde ikke svigtende tillid til modellen, men at efterspørgslen er mindre i vinterhalvåret og at produktionen løbende tilpasses markedssituationen.
Adam er vigtig for Opel
Europas bilindustri har ikke haft for megen rygvind i den seneste tid, omend salget af nye biler i september viste en opadgående tendens.
Opel vil utvivlsomt gøre alt for at styrke salget af de mindste biler i modelprogrammet, både for at øge indtjeningen ved at erobre en større andel af et marked med primært fokus på mindre bilmodeller og for at få balance i miljøregnskabet. Med hensyn til det sidste, spiller Adam-serien en vigtig rolle.
EU’s stadig strengere krav om minimering af det samlede CO2-udslip fra de biler, som produceres, tvinger producenterne til at inddrage små biler i modelprogrammet, da disse enkeltvis forurener mindre end store biler. Brændstoføkonomiske minibiler bidrager i høj grad til at holde bilproducenternes samlede udslip i ave.
Hård kamp om SUV-markedet
Foruden bilkøbernes hastigt voksende interesse for crossover- og SUV-lignende modeller, de stadigt skrappere miljøkrav og nødvendigheden af balance i koncernregnskabet, er Opel – ligesom de øvrige europæiske producenter – også under hårdt pres fra konkurrenterne i Østen.
Det gælder mini-biler i almindelighed og crossover/SUV-modeller i særdeleshed. Derfor giver det på sin vis mening at sysle med en SUV-version af Adam-modellen.