Opel kæmpede frem til Vectras død med et Karl Kedelig-image. Lidt for meget blød hat og ruskindslapper på albuerne tilsat en skrøbelig forkammerkæde og en Astra med tendens til at ruste.
Men så kom Opel Insignia i ’08. Den sporty og dynamisk designede afløser for Vectra formåede at holde snorklen over vandoverfladen, mens verden ramlede omkring GM-ejede Opel, der længe levede med bagdelen side om side med samme snorkel.
Tablet-styret univers
Insignia hører til i den mere dynamiske afdeling af den store mellemklasse. Med nye forbedringer af undervognen formår den at holde sig godt med fremme i sit felt, og den omprogrammerede kabine skal holde føreren inde i det tablet- og smartphone-styrede univers, de mest digitaliserede af os navigerer gennem hverdagen med.
Køreoplevelse for kendere
Køreoplevelsen ligner den gamle til forveksling. Affjedringen er opdateret, og køreegenskaberne er blevet skarpere, men det kræver en kender eller muligheden for at gå lige fra en gammel til en ny for at mærke forskellen.
Underligt paradoks
Oplevelsen er pakket ind i Insignias intime kabine, som tydeligt er til at genkende. Størst forskel finder du i instrumenteringen og så de helt uoverskueligt mange muligheder af apps, indstillinger og alt muligt andet elektronisk, der nu gemmer sig bag touch-skærm, mousepad, stemmestyring og ratbetjening.
For ja, mine damer og herrer. Der er fire forskellige betjeningsmuligheder af telefon, navigation, apps, musik, og hvad der ellers gemmer sig i bilens software.
Man kan synes, det er et underligt paradoks, når Opel netop har reageret på kritik for det knap-overfyldte instrumentbord i den første generation af Insignia.
Klikkes og stemmestyres
Alle disse knapper er nu gemt i klikke-funktioner, så instrumentbordet ser meget mere enkelt ud – indtil der kommer strøm på.
Den første tid med ny ejer kommer den nye Insignia nok til at tilbringe en del tid i tomgang, mens der klikkes og stemmebetjenes rundt i menuerne, indtil ejeren og de øvrige familiemedlemmer har fundet tilfredsstillende indstillinger til alle.
Opel har også lavet en manual som app til smartphone. Hvis der er noget, du er i tvivl om, skanner du bare den del af bilen, du vil vide noget om, og så slår den op på det, du skal bruge.
For dem der mener, livet er for kort til instruktionsbøger, er det en gave af den mere gennemtænkte slags.
1,8’eren er død
Under hjelmen er der godt nyt til alle Opel Insignia-kunder. Først og fremmest er det en fornøjelse at vinke endeligt farvel til oldsagen 1,8 benzin, som nu langt om længe er sendt på pension. Ny indgangsmotor er den moderne 1,4 Turbo, som i Insignia yder 140 hk.
Samme effekt præsterer den version af 2,0 CDTI, vi har haft til test.
Den grønne linje
Alle dieselmotorerne til Opel Insignia har fået prædikatet EcoFlex, som er Opels ’grønne linje’. Og sikke en grøn. 25,6 km/l er den kommet op på efter den europæiske standard-måling.
Virkeligheden ender måske i omegnen af 20-22 km/l, afhængigt af, hvad du kører efter. Men udstrakt brug af fartpiloten inden for lovens hastighedsbegrænsninger skulle nok kunne holde dig pænt over 20 på literen.
Opel Insignia Sport Tourer 2,0 CDTI 140 hk Cosmo Van:
Motor: 1956 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 140 hk / 370 Nm
0-100 km/t: 11,0 sekunder
Topfart: 200 km/t
CO2: 104 g/km
Forbrug: 25,6 km/l
Pris: 237.925 kroner plus moms (44.251)
Billigste: 219.506 kroner plus moms (41.417)
Priserne er venligst beregnet for altomvarebiler.dk af Unicars i Birkerød, idet Opel Insignia ikke officielt markedsføres som varebil