Opel Insignia er blevet uoverskueligt enkel | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 4 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Siderne domineres stadig af Avensis-agtigt store døre, som man sidder godt beskyttet bag
Midterkonsollen er blevet mere enkel at se på med meget færre knapper, selv om funktionerne i undermenuerne har formeret sig ukontrollabelt
Et af Opels Insignias karakteristiske kendetegn er den voluminøse bagklap, der er så tyk, at den kunne have sit eget bagagerum
Opel har før haft drejeknap-mus både under radioen og bag gearstangen. Den er nu erstattet af denne mousepad
'Ansigtet' er blevet mindre med grillen, der er gledet ned mod asfalten
Forsædemiljøet er stadig blandt klassens strammeste linjer og sæderne blandt de bedste
Varerummet er regulært, selv om 103 cm mellem hjulkasserne ikke imponerer. De ekstra baglygter er stadig sjovt tænkt, men der er nok en grund til, at ingen har kopieret dem

Opel Insignia er blevet uoverskueligt enkel

Undervognen er forbedret, ansigtet ændret og betjeningen gennemgribende digitaliseret for at behage nutidens knap-forskrækkelse

af Thomas André
27. marts 2014
i Test

Opel kæmpede frem til Vectras død med et Karl Kedelig-image. Lidt for meget blød hat og ruskindslapper på albuerne tilsat en skrøbelig forkammerkæde og en Astra med tendens til at ruste.

Men så kom Opel Insignia i ’08. Den sporty og dynamisk designede afløser for Vectra formåede at holde snorklen over vandoverfladen, mens verden ramlede omkring GM-ejede Opel, der længe levede med bagdelen side om side med samme snorkel.

Tablet-styret univers

Insignia hører til i den mere dynamiske afdeling af den store mellemklasse. Med nye forbedringer af undervognen formår den at holde sig godt med fremme i sit felt, og den omprogrammerede kabine skal holde føreren inde i det tablet- og smartphone-styrede univers, de mest digitaliserede af os navigerer gennem hverdagen med.

Køreoplevelse for kendere

Køreoplevelsen ligner den gamle til forveksling. Affjedringen er opdateret, og køreegenskaberne er blevet skarpere, men det kræver en kender eller muligheden for at gå lige fra en gammel til en ny for at mærke forskellen.

Underligt paradoks

Oplevelsen er pakket ind i Insignias intime kabine, som tydeligt er til at genkende. Størst forskel finder du i instrumenteringen og så de helt uoverskueligt mange muligheder af apps, indstillinger og alt muligt andet elektronisk, der nu gemmer sig bag touch-skærm, mousepad, stemmestyring og ratbetjening.

For ja, mine damer og herrer. Der er fire forskellige betjeningsmuligheder af telefon, navigation, apps, musik, og hvad der ellers gemmer sig i bilens software.

Man kan synes, det er et underligt paradoks, når Opel netop har reageret på kritik for det knap-overfyldte instrumentbord i den første generation af Insignia.

Klikkes og stemmestyres

Alle disse knapper er nu gemt i klikke-funktioner, så instrumentbordet ser meget mere enkelt ud – indtil der kommer strøm på.

Den første tid med ny ejer kommer den nye Insignia nok til at tilbringe en del tid i tomgang, mens der klikkes og  stemmebetjenes rundt i menuerne, indtil ejeren og de øvrige familiemedlemmer har fundet tilfredsstillende indstillinger til alle.

Opel har også lavet en manual som app til smartphone. Hvis der er noget, du er i tvivl om, skanner du bare den del af bilen, du vil vide noget om, og så slår den op på det, du skal bruge.

For dem der mener, livet er for kort til instruktionsbøger, er det en gave af den mere gennemtænkte slags.

1,8’eren er død

Under hjelmen er der godt nyt til alle Opel Insignia-kunder. Først og fremmest er det en fornøjelse at vinke endeligt farvel til oldsagen 1,8 benzin, som nu langt om længe er sendt på pension. Ny indgangsmotor er den moderne 1,4 Turbo, som i Insignia yder 140 hk.

Samme effekt præsterer den version af 2,0 CDTI, vi har haft til test.

Den grønne linje

Alle dieselmotorerne til Opel Insignia har fået prædikatet EcoFlex, som er Opels ’grønne linje’. Og sikke en grøn. 25,6 km/l er den kommet op på efter den europæiske standard-måling.

Virkeligheden ender måske i omegnen af 20-22 km/l, afhængigt af, hvad du kører efter. Men udstrakt brug af fartpiloten inden for lovens hastighedsbegrænsninger skulle nok kunne holde dig pænt over 20 på literen.

 

Opel Insignia Sport Tourer 2,0 CDTI 140 hk Cosmo Van:

Motor: 1956 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 140 hk / 370 Nm
0-100 km/t: 11,0 sekunder
Topfart: 200 km/t
CO2: 104 g/km
Forbrug: 25,6 km/l
Pris: 237.925 kroner plus moms (44.251)
Billigste: 219.506 kroner plus moms (41.417)

Priserne er venligst beregnet for altomvarebiler.dk af Unicars i Birkerød, idet Opel Insignia ikke officielt markedsføres som varebil

 

Tags: Opel
Tidligere Artikel

Fede ”valser“ til mesterbilen

Næste Artikel

Her er den nye Nissan Murano

Næste Artikel
Nissan adslører den nye Murano i fuld figur medio april.

Her er den nye Nissan Murano

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
'Ansigtet' er blevet mindre med grillen, der er gledet ned mod asfalten

Opel Insignia er blevet uoverskueligt enkel

27. marts 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering