Renault og Nissan opererer med serviceintervaller på 24 måneder eller 40.000 kilometer, når det gælder varebilerne Trafic/Primastar og Master/Interstar alias NV400, og nu følger Vauxhall efter med tilsvarende intervaller.
Opels britiske søstermærke Vauxhall har pr. 1. marts ændret serviceintervallet for varebilerne Vivaro og Movano, så disse ligesom søstermodellerne fra Nissan og Renault kan køre to år eller 40.000 km mellem olieskiftene med mindre bilens instrumentering indikerer forringet smøreevne og behov for hyppigere olieskift.
Men der er ingen tegn på noget tilsvarende for Opels varebiler, som dermed vil være belastet med større vedligeholdelsesudgifter end søstermodellerne.
Combo skiller sig ud
For den lette varebil Vauxhall Combo bliver serviceintervallet ligeledes forlænget til 24 måneder, dog med begrænsning til 35.000 kilometer for dieselmodeller og 30.000 kilometer for benzindrevne udgaver. Combo-serien er et selvstændigt GM-koncept, og indgår ikke i det tekniske joint-venture mellem Renault, Nissan og Opel. Det gør derimod de øvrige nævnte varebiler, som produceres på Batilly-fabrikken i Frankrig og Zona Franca-fabrikken i Spanien samt Luton-fabrikken i England. Sidstnævnte producerede i fjor henved 60.000 enheder af de mellemstore modeller; Trafic, Primastar og Vivaro.
Da både de mellemstore og store varebiler i det væsentligste er identiske; bortset fra emblemerne, kunne man med rimelighed forvente, at Opel ville indføre samme serviceintervaller som de øvrige, men indtil videre hænger den tyske leverandør af GM’s varebiler i bremsen.
Opel bagud på point
Umiddelbart er der ikke ingen udsigt til ændring af det hidtidige serviceinterval på 12 måneder eller 30.000 kilometer.
– Vi arbejder ikke på ændring af de nuværende serviceintervaller. Det styres altsammen fra fabrikken i Tyskland, og vi har ingen informationer om forestående ændringer, men vil dog ikke udelukke, at det kan komme, siger marketingchef Steen Davidsen, Opel Danmark.
I England understreger salgschefen for Vauxhalls britiske varebilprogram, Richard Collier, at de ændrede serviceintervaller kan give brugerne en betydelig besparelse på driftsbudgettet – især for flådeejere med en stor og blandet vognpark.
Alt i alt er det svært at få øje på en saglig begrundelse for at gøre det dyrere for nogle brugere end for andre at køre i Vivaro eller Movano blot på grund af forskellen på emblemerne.