Moderne bilmotorer krymper til stadig, når det gælder slagvoumen og antallet af cylindre, ligesom også brændstofforbrug og CO2-udslip reduceres i et omfang, som for blot få år siden syntes at høre en fjern fremtid til, men som alligevel matcher tidligere tiders langt større motorer med tilsvarende trækkraft og drejningsmoment. Således vil Opel med moderselskabet GM i ryggen udvide motorprogrammet med nye 3- og 4-cyl. cyl. Ecotec-motorer som modtræk til Fords EcoBoost-motorer og VW’s EA211-motorprogram.
Opel forventer i 2017 at producere omkring 2,5 mio Ecotec-motorer svarende til en fjerdedel af GM’s samlede motorprodukktion. Ecotec-programmet kommer til at omfatte ialt 11 varianter med ydelser fra 75 til 165 hk og drejningsmomenter fra 95 til 250 Nm.
Blandt de nye motorer er en 3-cyl. motor på 1,0 liter med en arkitektur, som gør den anvendelig i hybrid-modeller, ligesom der ved udviklingen af motorprogrammet er skelet til behovet for motorer, som kan benyttes til drift med biobrændstof og naturgas. De nye motorer skal tilgodese GM’s modelstrategi i såvel Europa som på det globale bilmarked.