Benzinmotorens genkomst breder sig som en ny trend blandt de mindre varebiler. Fiat Doblo var først med den lille 1,4’er, og PSA lægger fuldt motorprogram fra personbilerne i de gulplemonterede varianter, som i skikkelse af Opel Combo Cargo dukker op lige omkring nytår.
- Combo Cargo har aldrig før haft en benzinmotor, så det giver nogle nye muligheder for brugere, der ikke har et stort kørselsbehov, men som har behov for en mindre varebil. Kører man eksempelvis kun 10-15.000 km om året, så er der jo ikke grund til at have en dieselmotor i den. Den mulighed får man nu, siger PR Manager i Opel Danmark, Erik Morsing i et interview med Altomvarebiler.dk.
Ingen grund til dieselmotor
Hverken benzin, el eller hybrider har været på programmet. Men det franske ejerskab betyder også nye tider.
- Combo Cargo har aldrig før haft en benzinmotor, så det giver nogle nye muligheder for brugere, der ikke har et stort kørselsbehov, men som har behov for en mindre varebil. Kører man eksempelvis kun 10-15.000 km om året, så er der jo ikke grund til at have en dieselmotor i den. Den mulighed får man nu.
Højt udstyrsniveau
Opel har på europæisk plan en ambition om at taget en væsentligt større bid af varebilssalget, som ikke rigtigt er blevet prioriteret under GM-ejerskabet, men samarbejdet med PSA lover godt, og Combo Cargo kan meget vel blive fanebærer på projektet.
- Vi har heller ikke været vant til at se så højt et niveau af sikkerhedsudstyr blandt varebilerne. Radar-baseret nødbremse, flank guard, intelligrip, der tilpasser grebet efter vejens underlag og mere til. Det er alt sammen med til at løfte produktet. Ingen tvivl om det, siger Erik Morsing.
Spænding
Varebilsbrugere i denne vægtklasse er ikke just vant til at blive forkælet med ekstraudstyr, så Opel ser med spænding frem til, hvordan den lille ny bliver modtaget.
- Det samme gælder jo også for komfortudstyret, som ligger væsentlig over, hvad vi er vant til i denne klasse.. Der er varme i rattet, bakkamera, mirror link og stor touchskærm for bare at nævne de mest iøjnefaldende.
Lille motor – stor effekt
PR Manageren ser frem til at få de små benzinmotorer i stald med Opel Combo. På det seneste er de på flere punkter blevet konkurrencedygtige med dieselmotorer.
- Udviklingen er nået til et punkt, hvor man kan få den effekt ud af en lille motor med bedre økonomi. Nu kan man få 130 heste ud af en 1,2-liters benzinmotor.
Pizza og pakker
Dermed er døren åbnet for et alternativ til dieselmotor, som i årtier har været fuldstændigt enerådende på varebilsområdet.
- Hvis dit behov er at køre rundt i storbyen med pizza og pakker, så er det rigtige nok at vælge en benzinmotor, mens det nok stadig er klogest at tage den med dieselmotor, hvis du ligger og krydser på tværs af landsdelene.
Usaglig heksejagt
Han kan ikke vurdere, om årsagen til, at de små benzinmotorer nu kommer i varebilerne, har noget at gøre med de truende forbud mod ældre dieselmotorer i enkelte europæiske storbyer.
- Der er en usaglig heksejagt på dieselmotorer, som forhåbentligt lægger sig, når folk – og specielt politikere – finder ud af, hvor CO2-venlige og gode for miljøet, moderne dieselmotorer er.
Politisk korrekt
Han foretrækker at se på det som en naturlig følge af den tekniske udvikling.
– Det er jo et produkt af, at de her biler er udviklet til både at fungere som personbiler og som varebiler. Så hvis man hellere vil have en benzinbil end en dieselbil, kan man jo profitere af denne fleksibilitet.
- De nye Euro 6-dieselmotorer er jo lige så miljøvenlige som benzinmotorer, så jeg synes i princippet ikke, der er nogen politisk korrekt grund til at vælge benzinmotorer.
Syv procent færre dieselbiler
Erik Morsing savner noget saglighed i hele diskussionen om diesel kontra benzin.
– Nu har vi lige hørt, at CO2-udledningen fra nye biler i Danmark er steget 2-3 procent. Så gætter man på, at det har noget at gøre med den lavere registreringsafgift på nye biler.
- Men måske hænger det i virkeligheden sammen med, at andelen af dieselmotorer er faldet med syv procent. Dieselmotorer udleder jo som tommelfingerregel 20 procent mindre CO2, så det hænger jo meget godt sammen, anfører han.