Opel Combo Cargo baner vejen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Til december kommer Opels første Combo Cargo med benzinmotor
Varebilsbrugere i det lille segment er ikke fortængt med lækkert komfortudstyr
Nye tider i kabinen, som er forskellig i de tre trillinger
Langt læs med klap i skillevæggen
Det er lykkedes PSA at få de forjættede 120 cm mellem hjulkasserne
Fiat Doble gik forrest i segmentet med 1.4T-JET benzinmotor
Opel Combo var første model og bliver nu det første generationsskifte i samarbejdet med PSA

Opel Combo Cargo baner vejen

For første gang i historien får Opels mindste benzinmotor. Sammen med et enormt udstyrsprogram skal det løfte salget

af Thomas André
12. juli 2018
i Baggrund, Nyheder

Benzinmotorens genkomst breder sig som en ny trend blandt de mindre varebiler. Fiat Doblo var først med den lille 1,4’er, og PSA lægger fuldt motorprogram fra personbilerne i de gulplemonterede varianter, som i skikkelse af Opel Combo Cargo dukker op lige omkring nytår.

  • Combo Cargo har aldrig før haft en benzinmotor, så det giver nogle nye muligheder for brugere, der ikke har et stort kørselsbehov, men som har behov for en mindre varebil. Kører man eksempelvis kun 10-15.000 km om året, så er der jo ikke grund til at have en dieselmotor i den. Den mulighed får man nu, siger PR Manager i Opel Danmark, Erik Morsing i et interview med Altomvarebiler.dk.

Ingen grund til dieselmotor

Hverken benzin, el eller hybrider har været på programmet. Men det franske ejerskab betyder også nye tider.

  • Combo Cargo har aldrig før haft en benzinmotor, så det giver nogle nye muligheder for brugere, der ikke har et stort kørselsbehov, men som har behov for en mindre varebil. Kører man eksempelvis kun 10-15.000 km om året, så er der jo ikke grund til at have en dieselmotor i den. Den mulighed får man nu.

Højt udstyrsniveau

Opel har på europæisk plan en ambition om at taget en væsentligt større bid af varebilssalget, som ikke rigtigt er blevet prioriteret under GM-ejerskabet, men samarbejdet med PSA lover godt, og Combo Cargo kan meget vel blive fanebærer på projektet.

  • Vi har heller ikke været vant til at se så højt et niveau af sikkerhedsudstyr blandt varebilerne. Radar-baseret nødbremse, flank guard, intelligrip, der tilpasser grebet efter vejens underlag og mere til. Det er alt sammen med til at løfte produktet. Ingen tvivl om det, siger Erik Morsing.

Spænding

Varebilsbrugere i denne vægtklasse er ikke just vant til at blive forkælet med ekstraudstyr, så Opel ser med spænding frem til, hvordan den lille ny bliver modtaget.

Udstyrsorgie i nye PSA trillinger

  • Det samme gælder jo også for komfortudstyret, som ligger væsentlig over, hvad vi er vant til i denne klasse.. Der er varme i rattet, bakkamera, mirror link og stor touchskærm for bare at nævne de mest iøjnefaldende.

Lille motor – stor effekt

PR Manageren ser frem til at få de små benzinmotorer i stald med Opel Combo. På det seneste er de på flere punkter blevet konkurrencedygtige med dieselmotorer.

  • Udviklingen er nået til et punkt, hvor man kan få den effekt ud af en lille motor med bedre økonomi. Nu kan man få 130 heste ud af en 1,2-liters benzinmotor.

Pizza og pakker

Dermed er døren åbnet for et alternativ til dieselmotor, som i årtier har været fuldstændigt enerådende på varebilsområdet.

  • Hvis dit behov er at køre rundt i storbyen med pizza og pakker, så er det rigtige nok at vælge en benzinmotor, mens det nok stadig er klogest at tage den med dieselmotor, hvis du ligger og krydser på tværs af landsdelene.

Usaglig heksejagt

Han kan ikke vurdere, om årsagen til, at de små benzinmotorer nu kommer i varebilerne, har noget at gøre med de truende forbud mod ældre dieselmotorer i enkelte europæiske storbyer.

Fiat Doblo først med benzinmotor

  • Der er en usaglig heksejagt på dieselmotorer, som forhåbentligt lægger sig, når folk – og specielt politikere – finder ud af, hvor CO2-venlige og gode for miljøet, moderne dieselmotorer er.

Politisk korrekt

Han foretrækker at se på det som en naturlig følge af den tekniske udvikling.
– Det er jo et produkt af, at de her biler er udviklet til både at fungere som personbiler og som varebiler. Så hvis man hellere vil have en benzinbil end en dieselbil, kan man jo profitere af denne fleksibilitet.

  • De nye Euro 6-dieselmotorer er jo lige så miljøvenlige som benzinmotorer, så jeg synes i princippet ikke, der er nogen politisk korrekt grund til at vælge benzinmotorer.

Syv procent færre dieselbiler

Erik Morsing savner noget saglighed i hele diskussionen om diesel kontra benzin.
– Nu har vi lige hørt, at CO2-udledningen fra nye biler i Danmark er steget 2-3 procent. Så gætter man på, at det har noget at gøre med den lavere registreringsafgift på nye biler.

  • Men måske hænger det i virkeligheden sammen med, at andelen af dieselmotorer er faldet med syv procent. Dieselmotorer udleder jo som tommelfingerregel 20 procent mindre CO2, så det hænger jo meget godt sammen, anfører han.

 

Tags: BenzinmotorErik MorsingOpel Combo CargoPSA
Tidligere Artikel

Varebiler i voksende trængsel

Næste Artikel

Nissan e-NV200 - en varebil som alle andre

Næste Artikel
Det tager kun et minut at lade en elbil op. Et halvt om aftenen og et halvt mere om morgenen

Nissan e-NV200 - en varebil som alle andre

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Til december kommer Opels første Combo Cargo med benzinmotor

Opel Combo Cargo baner vejen

12. juli 2018
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering