Opel Brexit-sikrer PSA | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Opel skal bygge PSA-varebiler i Luton i stedet for Renault'er

Opel Brexit-sikrer PSA

PSA overtog sidste år Opel, og det kan nu vise sig at blive en særdeles god investering, når Storbritannien træder ud af EU

af Thomas André
5. september 2018
i Baggrund, Nyheder

I foråret meddelte PSA – nu med Opel som et af koncernens mærker – at de ville fortsætte med at bygge varebiler i Luton i England, hvor Opel bygger Vivaro og Renault Trafic.

Faktisk udvidede de kapaciteten fra 60.000 til 100.000 biler om året og omlagde produktionen til PSA’s platforme og produkter.

Chok af dimensioner

Nu skal der bygges Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Toyota Proace – og Opel Vivaro. Officielt ved vi ikke en gang, hvilke motorer der skal ligge i Opel Vivaro, når den bliver en PSA-model.

Det bliver et chok af dimensioner, hvis den kommer til at skille sig ud fra flokken, hvor det kun er et par reservedelsnumre omkring kølergrillen og navneskiltene, der udgør forskellen.

Fremtidssikret

Til gengæld er varebilerne i Frankrigs største bilkoncern fremtidssikret for en rum tid på de britiske øer. Før beslutningen om at fortsætte og udvide produktionen i Luton, havde de sikret sig aftaler med fagforeninger og medarbejdere, så både tryghed og økonomi er på plads i et årti eller der omkring.

Ny lov tillader 4,25 tons på lille kørekort

Og det kan nu vise sig at blive en guldrandet investering for de driftige franskmænd. Ved at have de næste mange års produktion af deres varebiler – og i øvrigt også Opel Astra-produktionen på Vauxhall-fabrikken i Ellesmere – i England, slipper de uden om de told- og importafgifter, Brexit i én eller anden grad afstedkommer.

Ingen bekymringer

Man kan sige, at PSA mere eller mindre bevidst har købt sig ind i den britiske bilproduktion, hvor fagforeninger og lønninger ikke just har tradition for at konkurrere med de tyrkiske, Portugisiske og fjernøstlige forhold.

  • Man kan sige, at de ved at have disse aftaler med fagforeninger og om lønninger for de næste måske ti år ikke skal bekymre sig om at etablere fabrikker eller told på importerede varer, som jo nok kommer i ét eller andet omfang i forbindelse med Brexit, siger Erik Morsing, informationschef hos Opel Danmark.

En del af planen

Han understreger dog, at han ikke hverken kan eller vil udtale sig om, hvorvidt det har været en del af planen med overtagelsen af Opel fra starten.

  • Nej, det er spekulationer, som jeg ikke har noget grundlag for at deltage i. Vi ved som sagt ikke en gang, om der kommer til at ligge andre motorer i Opel Vivaro end i de øvrige varebiler i PSA’s program, siger Erik Morsing.

Nuanceforskelle

Han tilføjer dog, at det nok er sandsynligt, at de fire mærkers varebiler kun kommer til at adskille sig på ganske få ydre detaljer samt de respektive importørers pris- og udstyrspolitik.

MAN e-TGE og VW e-Crafter klar

  • Der er selvfølgelig nuanceforskelle i for eksempel leasing-tilbud og service-pakker, som vi kan adskille os på, men selve produktet skal vi nok ikke forvente forskelle på.

Fornærmede voksne mænd

Samarbejdet mellem PSA og Opel startede længe før Brexit-afstemningen i 2016. Hvor stor en fordel, PSA får ud af det på de britiske varebilsmarkeder, afhænger helt af de betingelser, Storbritannien forhandler hjem med EU i forbindelse med deres udtræden af unionen.

Ender det med uenighed mellem fornærmede voksne mænd på Bruxelles’ rigmands-legeplads, kan det medføre høje toldsatser og dermed en kæmpe fordel for de virksomheder, der allerede har deres produktion etableret i ø-riget.

Tags: brexitCitroënOpelPSAToyota
Tidligere Artikel

Ny lov tillader 4,25 tons på lille kørekort

Næste Artikel

Varebiler i international dyst

Næste Artikel
PSA-trillingerne Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo Cargo kandiderer én model

Varebiler i international dyst

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Opel skal bygge PSA-varebiler i Luton i stedet for Renault'er

Opel Brexit-sikrer PSA

5. september 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering