Opel Astra ST - årets bil stationcar | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Astra ST er fuldstændigt lige så lejesyg og velkørende som hatchbacken
Bagklappen i den nye Astra ST kan både åbnes og lukkes med foden
Læg mærke til, hvordan designerne har pakket den rummelig bagende ind i krom og lister
Man får jo ligefrem associationer til hedengangne Vectra, der også brillerede med lodrette vægge i varerummet
AGR-sæderne er videreudviklet med kølig luft, massage og justerbar sidestøtte
Bagtil rammer Opel ikke helt samme stemning som med hatchbacken
Sådan skal et kørekontor indrettes i mellemklassen. Ikke for meget dikkedik. Lædersæder koster 20.000 til personbilen

Opel Astra ST – årets bil stationcar

Opel Astra blev årets bil i Europa med bred margin. Og den bliver ikke ringere i den rummelige stationcar-udgave

af Thomas André
25. marts 2016
i Nyheder

Altomvarebiler.dk i Porto:

Opel Astra blev kåret som en suveræn vinder af Car of the Year i Europa. Men ikke alene den internationale pris løb den gamle tysker med. I 11 ud af 13 europæiske lande fik den nationale laurbær om halsen. I de to sidste kom den på andenpladsen.

Det fortæller noget om, hvor rent Opel har ramt den.

God indgang

Og det samme gælder for stationcar-versionen, som først nu er blevet præsenteret for pressen. Væk er alle spor af de gamle sugemotorer. Den svageste og billigste motor er 1.0 Turbo med 105 hk, som tumler den store – men lettere – Astra med største naturlighed. Den erstatter den gamle, forslugne og slatne 1,6’er, som længe har tjent som indgangsmodel uden noget egentligt salg for øje.

Den skulle udelukkende gøre det ud for en iøjnefaldende fra-pris. Og det siger i virkeligheden mere om Opels tankegang, at den billigste også skal være et reelt alternativ til de dyre, fine motorer.

Bred motorserie

Maskineriet består af nævnte 1.0 Turbo, en 1.4 Turbo og en hårdslående 1.6 Turbo med 200 hk i benzinafdelingen. Dieselmotorerne har alle den samme 1,6-liters blok med ydelser fra 95-160 hk.

Det er en kæmpe gevinst for Astras modelprogram, at Opel har præsteret så bredt favnende en motorserie. Men det er ligeså epokegørende for Opels mellemklasse, der har aner tilbage til den første Kadett A fra 1963, at den har tabt sig mellem 110 og 190 kg i forhold til forgængeren.

Noget aldeles fantastisk

Egenvægten starter lige omkring 1200 kg, og det har sammen med skærpede styreegenskaber gjort noget aldeles fantastisk ved køreoplevelsen.

Håndværkere skal slippe for fartskriver i varebiler

Som én af mine kollegaer, der ellers er kendt for sin kærlighed til sportsvogne og racerbiler, med anerkendelse i stemmen sagde om sin første tur i den nye Astra:
‘Den er responsiv, reagerer hurtigt og helt uden tøven kører den der hen, hvor man drejer rattet. Det er sgu fint.’

Et ekstra nøk

Men andre detaljer er værd at fremhæve i forhold til hatchbacken. For eksempel de ergonomiske sæder, som Opel udviklede til den indeværende generation af Opel Insignia. De har fået et ekstra nøk, så man kan tilkøbe justerbar sidestøtte, massage og kølig luft til bag og rygstykker.

Lukker automatisk

Det er nogle år siden, blandt andre Ford introducerede det lille trick med at åbne bagklappen ved at bevæge foden ind under bagkofangeren. Smart nok. Men nu har et geni fundet ud af, at man lige så ofte har brug for at lukke den efter sig med favnen fuld af pakker. Så Opel har udvidet funktionen til også at kunne lukke efter sig, når man har taget varerne ud af bilen.

Kromlister og faldende linjer

Stationcaren er ikke blevet mindre, ligesom hatchbacken blev det. Men den er blevet justeret indvendigt, så der er blevet bedre plads i højden. Specielt bagtil. Og det kan ses på taglinjen, hvor designerne rigtigt har givet den gas med kromlister og faldende linjer, så den fremstår sporty og dynamisk, selvom den rummer at dejligt stort varerum på over 1,6 kubikmeter.

Skoda er tilbage i gult

Om det er lykkedes må være op til den enkelte at vurdere. Opels evolution har under alle omstændigheder taget et kæmpespring fra Astra generation J til K.

Vectra-varerum

Priserne starter på 208.000 kroner på hvide plader. Opel har ikke officielt et gulpladeprogram for deres personbiler. Måske kommer det igen, når erhvervslivet får øjnene op for mulighederne med den smarte bagklap og det nærmest Vectra-agtige varerum. Ligesom Skoda erkendte det for nyligt og genindførte fuldt gulplade-program.

Tags: OpelOpel Astra ST
Tidligere Artikel

BMW bygger kæmpe-SUV

Næste Artikel

Thailandsk ekstremisme

Næste Artikel
Chevrolet Colorado Xtreme er voldsom og klar til thailandske jungle.

Thailandsk ekstremisme

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Bagklappen i den nye Astra ST kan både åbnes og lukkes med foden

Opel Astra ST – årets bil stationcar

25. marts 2016

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering