Den franske dækproducent Michelin lancerer nu et nyt helårsdæk, der er udviklet specielt til varevogne. Det hedder “Michelin Agilis CrossClimate” og kommer i handelen i maj måned.
Dækkets navn er ganske logisk, for Agilis er navnet på Michelins familie af dæk til varevogne og campere. De eksisterende modeller hedder Agilis Alpin, Agilis+ og Agilis Camping.
CrossClimate er navnet på Michelins familie af helårsdæk, der kom frem i 2015. Her findes i forvejen CrossClimate+ til almindelige personbiler, og et helårsdæk til SUV’er, der indlysende nok hedder CrossClimate SUV.
Marginalerne kommer i spil
Med lanceringen af det nye varevognsdæk får familien af helårsdæk altså sit tredje medlem. Michelin siger, at udviklingen af dækket blandt andet er en reaktion på den hastigt voksende distributionskørsel med varebiler.
Udviklingen næres af væksten i e-handelen, og da der er hård konkurrence blandt vognmændene, kommer marginalerne i spil. Ved at vælge et helårsdæk, slipper flådejeren for at tage bilerne ud af drift for at skifte mellem sommer- og vinterdæk.
Desuden sparer han udgifter til selve udskiftningen og til opbevaringen af dækkene uden for sæson.
Samme egenskaber som andre Agilis-dæk
Spørgsmålet er så, om Agilis CrossClimate kan erstatte traditionelle sommer- og vinterdæk. Ikke så overraskende siger Michelin, at det kan det godt.
Michelin hævder, at dækket har samme bremseegenskaber, rullemodstand og varmebestandighed som de øvrige medlemmer af Agilis-familien.
Tre forskellige gummiblandinger
Dette skulle kunne lade sig gøre, fordi dækket består af tre slags gummiblandinger. Den ene blanding hedder “winter mix”, den anden “wet surface mix” og den tredje “dry surface mix”.
Dækket har tre forskellige egenskaber svarende til tre forskellige vejr- og vejforhold. Det innovative består så i, at dækket skulle være i stand til at vise den af sine tre egenskaber, der bedst passer til de gældende vejr- og vejforhold.
Test af CrossClimate-dæk til personvogne
Michelin giver ikke nogen dybere forklaring på, hvordan dækket er i stand til automatisk at “tilpasse” sig de skiftende årstider. Måske er det fordi, det simpelthen ikke kan lade sig gøre.
FDM (Forenede Danske Motorejere) testede i 2016 33 nye sommerdæk i størrelserne 15 og 17 tommer. Et af de testede dæk var personvognsdækket Michelin CrossClimate.
Man kan ikke få det hele i ét dæk
FDM’s konklusion var, at man stadig ikke kan få alt i ét og samme dæk. Til CrossClimates fordel tæller, at dets bremseegenskaber er blandt de bedste i testen, og at slidstyrken er i top. Til gengæld har dækket svært ved at modstå aquaplaning.
FDM’s anbefaling er derfor, at dækket kan være en god løsning til den ikke krævende bilist med et begrænset kørselsbehov.
Forstærkede dæksider
Michelin har forsynet Agilis CrossClimate med forstærkede dæksider, så det bedre kan modstå mødet med kantsten. Dæksiderne har samme firkantede forstærkninger som ses på visse militærkøretøjers dæk.
Desuden er dækket forsynet med hele fire indikatorer for slid. Når dækket er nyt, er slidmønsteret 9,2 mm dybt. Når man når ned til den første slidindikator, er der 75 procent af mønsteret tilbage. Ved næste indikator er halvdelen af mønsteret væk, og den tredje viser, at der nu er 25 procent tilbage. Ved 0 procent er der kun de lovpligtige 1,6 mm tilbage.
Priserne på det nye dæk er endnu ikke offentliggjort, men i følge det russiske magasin www.colesa.ru vil prisen blive cirka 15 procent højere end for Agilis Alpin.