Nyt varevognsdæk fra Michelin | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Michelins serie af helårsdæk - CrossClimate - har fået et nyt medlem, der er specielt udviklet til varebiler
Det V-skårne mønster i slidbanen er overført fra personvognsdækkene
Dækket har fire indikatorer for slid. 0 procent betyder, at der er 1,6 mm's mønsterdybde tilbage

Nyt varevognsdæk fra Michelin

Helårsdækket CrossClimate kommer nu i en version til lette erhvervskøretøjer

af Jess Ulrik Verge
19. februar 2018
i Nyheder

Den franske dækproducent Michelin lancerer nu et nyt helårsdæk, der er udviklet specielt til varevogne. Det hedder “Michelin Agilis CrossClimate” og kommer i handelen i maj måned.

Dækkets navn er ganske logisk, for Agilis er navnet på Michelins familie af dæk til varevogne og campere. De eksisterende modeller hedder Agilis Alpin, Agilis+ og Agilis Camping.

CrossClimate er navnet på Michelins familie af helårsdæk, der kom frem i 2015. Her findes i forvejen CrossClimate+ til almindelige personbiler, og et helårsdæk til SUV’er, der indlysende nok hedder CrossClimate SUV.

Marginalerne kommer i spil

Med lanceringen af det nye varevognsdæk får familien af helårsdæk altså sit tredje medlem. Michelin siger, at udviklingen af dækket blandt andet er en reaktion på den hastigt voksende distributionskørsel med varebiler.

Derfor er vinterdæk bedre i kulden

Udviklingen næres af væksten i e-handelen, og da der er hård konkurrence blandt vognmændene, kommer marginalerne i spil. Ved at vælge et helårsdæk, slipper flådejeren for at tage bilerne ud af drift for at skifte mellem sommer- og vinterdæk.

Desuden sparer han udgifter til selve udskiftningen og til opbevaringen af dækkene uden for sæson.

Samme egenskaber som andre Agilis-dæk

Spørgsmålet er så, om Agilis CrossClimate kan erstatte traditionelle sommer- og vinterdæk. Ikke så overraskende siger Michelin, at det kan det godt.

Michelin hævder, at dækket har samme bremseegenskaber, rullemodstand og varmebestandighed som de øvrige medlemmer af Agilis-familien.

Tre forskellige gummiblandinger

Dette skulle kunne lade sig gøre, fordi dækket består af tre slags gummiblandinger. Den ene blanding hedder “winter mix”, den anden “wet surface mix” og den tredje “dry surface mix”.

Dækket har tre forskellige egenskaber svarende til tre forskellige vejr- og vejforhold. Det innovative består så i, at dækket skulle være i stand til at vise den af sine tre egenskaber, der bedst passer til de gældende vejr- og vejforhold.

Test af CrossClimate-dæk til personvogne

Michelin giver ikke nogen dybere forklaring på, hvordan dækket er i stand til automatisk at “tilpasse” sig de skiftende årstider. Måske er det fordi, det simpelthen ikke kan lade sig gøre.

FDM (Forenede Danske Motorejere) testede i 2016 33 nye sommerdæk i størrelserne 15 og 17 tommer. Et af de testede dæk var personvognsdækket Michelin CrossClimate.

Man kan ikke få det hele i ét dæk

FDM’s konklusion var, at man stadig ikke kan få alt i ét og samme dæk. Til CrossClimates fordel tæller, at dets bremseegenskaber er blandt de bedste i testen, og at slidstyrken er i top. Til gengæld har dækket svært ved at modstå aquaplaning.

Ingen fordel at skifte dæk for tidligt, siger dækfabrikant

FDM’s anbefaling er derfor, at dækket kan være en god løsning til den ikke krævende bilist med et begrænset kørselsbehov.

Forstærkede dæksider

Michelin har forsynet Agilis CrossClimate med forstærkede dæksider, så det bedre kan modstå mødet med kantsten. Dæksiderne har samme firkantede forstærkninger som ses på visse militærkøretøjers dæk.

Desuden er dækket forsynet med hele fire indikatorer for slid. Når dækket er nyt, er slidmønsteret 9,2 mm dybt. Når man når ned til den første slidindikator, er der 75 procent af mønsteret tilbage. Ved næste indikator er halvdelen af mønsteret væk, og den tredje viser, at der nu er 25 procent tilbage. Ved 0 procent er der kun de lovpligtige 1,6 mm tilbage.

Priserne på det nye dæk er endnu ikke offentliggjort, men i følge det russiske magasin www.colesa.ru vil prisen blive cirka 15 procent højere end for Agilis Alpin.

Tags: CrossclimatehelårsdækMichelinVarevognsdæk
Tidligere Artikel

Første billeder af Berlingo

Næste Artikel

Vareudbringning til en femtedel af prisen

Næste Artikel
Robomart er en selvkørende ferskvarebutik - designet til at køre ud til kunderne, hvor de bor

Vareudbringning til en femtedel af prisen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Michelins serie af helårsdæk - CrossClimate - har fået et nyt medlem, der er specielt udviklet til varebiler

Nyt varevognsdæk fra Michelin

19. februar 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering