Dækfabrikanter flokkes om flådeoperatørerne, der er på konstant jagt efter at spare udgifter på driften af bilerne. Brændstoffet er en tung post, og kan man overbevise en kunde om, at nyt dæk har lavere rullemodstand, så er der måske en ny ordre i sigte.
Avon er et dækfabrikat, der fremstilles af amerikanske “Cooper Tire & Rubber Company of Findlay” i Ohio. Virksomhedens europæiske datterselskab har udviklet afløseren for varevognsdækket AV11, der nu er kommet på markedet.
To økonomiske faktorer
Det hedder ikke så overraskende AV12 og er et dæk til sommerbrug. Forhandleren “Avon Tyres” oplyser, at det indeholder to forbedringer i forhold til AV11, nemlig 10 procent lavere rullemodstand og en forbedring af dæksiderne.
Rullemodstanden er en vigtig faktor for driftsøkonomien, men skader på dæksiderne optræder også på udgiftssiden af årsregnskabet. Under udviklingen af AV12 fortæller Avon Tyres, at de har gjort brug af deres erfaringer inden for rally.
Bredere buffer-zone
Rallydæk udsættes for særligt hårde belastninger, og nogle af disse dæks egenskaber er overført til AV11 og AV12. Det ses bl.a. i form af slitage-ribber på dæksiderne. Ribberne er 1,5 mm tykke og fungerer som en buffer-zone hele vejen rundt om dækket. På AV12 er denne buffer-zone gjort 6 mm bredere.
Som alle andre dækproducenter benytter Avon Tyres tilsætningsstoffet silikat. Dette stof gør gummiblandingen mere slidstærk, giver den større trækstyrke og modvirker ældning. Til AV12-dækket er der benyttet en silikat-blandning, der angiveligt skulle forbedre dækkets bremseegenskaber på våd vej med fem procent.
Plads til forbedringer
I følge Avon Tyres passer AV12-varianterne til cirka 80 procent af alle varevognsmodeller på markedet. Der oplyses endnu ingen EU-mærkning på dækket, men forgængeren AV11 har rullemodstand F, bremselængde på våd vej C og støjniveau 72 (svarende til to af tre lydbølger).
Skalaen for rullemodstand går fra A til G, hvor A er den laveste modstand. Skalaen for bremselængde på våd vej går fra A til F, hvor A er den korteste bremselængde. Med en rullemodstand, der er den næsthøjeste på skalaen, må der siges at være plads til forbedringer.