Med tidens udbud af premierenyheder på internationale bludstillinger in mente springer mængden af nye SUV-modeller i øjnene. Ved åbningen af Shanghais motorshow blev udbudet endnu større, så varebilkøberne kører måske en fremtid i møde med endnu flere alternativer at vælge iblandt.
Gabet mellem stationcars og tidligere tiders SUV-design bliver stadigt mindre, så en produktionsklar udgave af den ”vilde rubis“ kan med firmalogo og CVR-nummer måske blive en del af fremtidens gadebillede. Kinas bilindustri mangler ikke ambitioner eller appetit på nye markeder.
Foruden den seneste tids modelyheder som f.eks. Jeep Cherokee og Range Rover Sport stod der flere helt nye koncepter og modeller på podierne i Shanghai. I flæng kan nævnes BYD, Cherry, Citroën, Geely, Honda/Acura, Mercedes-Benz, MG og Volkswagen.
Den franske SUV med betegnelsen DS Wild Rubis er et Citroën-koncept til en kommende model i DS-programmet, og et hybrid-projekt af plug-in typen. Wild Rubis kan føjes til DS3, DS4 og DS5 samt Numero 9-konceptet, som alle kendetegnes ved en individuel, men dog umiskendelig familiær styling.
295 hk og 43 g/km CO2-udslip
Ifølge Citroën er Wild Rubis-konceptet så at sige udstoppet med en masse innovativ teknologi i den 4,7 meter lange, godt 1,9 meter og knap 1,6 meter høje monocoque, der med en akselafstand på 2900 millimeter står på 21 tommer store ”tromler“.
DS-signaturen understøttes af kromdetaljer kombineret med LED-lygter og ”rullende“ afviserlys, fælgdesign med et klassisk guilloche-mønster samt et markant frontgrill- og bagklapdesign – det sidste suppleret af et dobbeltløbet udstødningsrør.
Wild Rubis indeholder en hybrid-installation med en 70 hk elektromotor koblet til bagakslen og en 4-cyl. 225 hk THP benzinmotor til forakslen, så den ialt har 295 hk at gøre godt med uden at kompromittere dens beskedne CO2-udslip på kun 43 g/km.
Bilen trækker på alle fire hjul efter behov, men kan systemet kan forceres, så det kører med permanent 4-hjulstræk. Ved ren batteridrift er rækkevidden angiveligt 50 km.