Når du sætter dig ind i den næste generation af f.eks. Fiat Doblo, Talento eller Ducato vil der i motorrummet sidde et simkort, der automatisk ringer op til en nødcentral, hvis bilen kommer ud for en ulykke.
Det er resultatet af et initiativ, der kommer fra EU-kommissionen. Nødkaldssystemet hedder eCall, og det er obligatorisk med virkning fra den 1. april i år. Herefter skal alle nye kommende modeller af vare- og personbiler – der samtidig skal gennem en ny typegodkendelse – have systemet installeret som en del af standardudstyret.
Søsat for snart 20 år siden
Initiativet har været undervejs i adskillige år. Konceptet blev introduceret tilbage i 1999 i forbindelse med EU-kommissionens Galileo-projekt.
I 2007 blev eCall-projektet udsat, for så at blive sat igang igen i 2011 af EU-kommissionen. Siden har lande som Slovenien, Italien og Sverige introduceret eCall.
Varebilerne er med fra starten
Når det kommer til introduktion af nyt sikkerhedsudstyr, er det som regel sådan, at personbilerne får gavn af det først. Siden bliver det så introduceret i varebilerne.
Sådan er det ikke med eCall, og det hænger sikkert sammen med, at det er et politisk motiveret initiativ.
Bliver standard op til 3,5 tons
At det med det samme komme varebilerne til gode fremgår af en pressemeddelelse fra Europaparlamentet, der skriver: “… (eCall) will have to be fitted to all new models of cars and light vans by 31 March 2018 …”
Med “light vans” menes “light commercial vehicles”, der i EU-sproget kaldes for N1-biler. N1 er kategorien for varebiler op til 3,5 tons totalvægt.
Ekstraudstyr i dyre personbiler
Automatisk nødkald har været kendt i årevis som ekstraudstyr i personbiler. Som vanligt med nyt sikkerhedsudstyr blev det introduceret i dyre luksusmodeller først. Efterhånden er det så sivet ned til også at blive tilgængeligt i husholdningsbilerne.
Allerede i 2002 introducerede Volvo sit eget sikkerhedssystem “On Call”. Det ringer automatisk til en alarmcentral, hvis en airbag eller selestrammer udløses.
Volvo og Citroën blandt de første
Volvo introducerede systemet i Danmark i 2012 – omtrent samtidig med at Citroën introducerede sit system kaldet eTouch. Begge mærkers systemer benytter samme teknik og standarder som EU’s eCall.
Foreløbig er der dog ingen varebiler i Danmark med det obligatoriske eCall. Forklaringen er, at det kun skal monteres i nye modeller.
Nødkald i alle nye Fiat-modeller
Pressechef hos Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Denmark Steffen Holm har spurgt fabrikken i Italien, hvornår vi kan vente at se de første biler med eCall.
- Deres svar er, at eCall kommer i vores næste, kommende, nye produkter. Her menes nye typegodkendelser, altså helt nye modeller, fortæller Steffen Holm.
Peugeot Expert med SOS Connect
Nogenlunde samme melding får vi fra Peugeot: – På nuværende tidspunkt kan man tilkøbe Peugeot SOS Connect (som er vores svar på eCall) til Expert for ca. 2.500 plus moms.
– Vi ved endnu ikke, om det bliver standard på afløseren af Partner Van, men det bliver formentlig også en option, siger informationschef Hanne Langsig Sørensen.
Og dermed kan vi nok ikke vente eCall som standard i Partner, før næste modelfornyelse, der kræver en ny typegodkendelse.