Nye regler for trailerkort | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 24 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Nye regler for trailerkort

Nye kørekortregler giver tungere trailervægte på lille kørekort. Og flere detaljer giver rigtigt god mening for håndværkere og entreprenører på grænsen til overvægt

af Thomas André
20. august 2012
i Baggrund, Trafikpolitik

En del medier har fået de kommende ændringer i Bekendtgørelse om kørekort galt i halsen. De har fejlagtigt skrevet, at alle anhængere med totalvægt over 750 kg kræver kørekort til kategori B/E. Det er forkert.

Tværtimod giver de nye regler mulighed for at køre med endnu tungere trailere end de nuværende regler. Fra den 19. Januar 2013 kan du udvide dit kategori B-kørekort med 750 kg til en vogntogsvægt på 4.250 kg. Det kræver et kursus på fire teoritimer og seks praktiske timer hos en kørelærer. Udvidelsen får ikke noget bogstav eller nummer og er af Justitsministeriets embedsmænd blevet døbt ’B+’. På kørekortet får man en tilføjelse i stil med den, bus- og taxachauffører får.

Bilen bestemmer
Regelændringer er svar på et EU-direktiv, der er lavet for at harmonisere reglerne i EU, hvor der stort set er forskellige regler for kørekort i hvert enkelt land.

De nye regler bliver mere fleksible end de nuværende, så for eksempel håndværkere og entreprenører nu kan ’opgradere’ kørekortet på de punkter, hvor der er behov for det.

Fra januar skal du i højere grad kigge i bilens instruktionsbog for at se, hvor tung en trailer, du må spænde efter den. Som reglerne er nu, er det i de fleste tilfælde Bekendtgørelse om kørekort, der bestemmer, hvad du må hænge efter bilen.

I dag siger reglen, at ’…påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg.’

Den linje bliver nu helt strøget, så bilister med et helt almindeligt ’lille’ kørekort til kategori B bare skal sørge for, at vogntogets (bil og trailer) samlede tilladte totalvægt ikke er over 3500 kg. Traileren kan altså godt veje to ton, når bare vogntogets samlede vægt ikke overstiger 3,5 ton.

Og kniber det, kan man altså tage førnævnte kursus.

Lille lastbil

Der er i princippet ikke den store forskel på den lille tilføjelse og et egentligt ’trailer-kort’, som giver mulighed for at trække trailere på op til 3.500 kg med en samlet vogntogsvægt på 7.000 kg. Finten er, at nogle bilister er tilbageholdende med at tage kategori B/E på grund af de store trailervægte, som E-kategorien kræver.

Det samme gør sig gældende i den nye kategori C1, som er et ’lille lastbil-kort’ til vare- og lastbiler på op til 7,5 ton.

Også her bliver uddannelsen mere overskuelig og mindre skræmmende at gå til.

Justitsministeriet forventer at udstede bekendtgørelsen i løbet af august. Høringen udløb fredag den 27. juli

De nye regler får ingen indflydelse på nuværende kørekort og føreret.

Tidligere Artikel

Kørselstilladelse til varebiler på vej

Næste Artikel

Mazda CX-5 van - ny fra inderst til yderst

Næste Artikel

Mazda CX-5 van - ny fra inderst til yderst

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Nye regler for trailerkort

20. august 2012
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021

Pas på: Kommunen sælger din ulovligt parkerede bil

23. januar 2021

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering