VW Transporter, Multivan, Caravelle og Multivan er til 2013 årgangen blevet udstyret med nye og mere miljørigtige motorer – en BlueMotion TDI diesel med 140 hk (103 kW) og en 2,0 TSI benziner med 150 hk. Samtidig kan man vælge imellem to nye gearkasse-muligheder.
Momentet i dieseludgaven lyder på 340 Nm mellem 1.750 og 2.500 omdrejninger. Den nye diesel udvider BlueMotion tilbuddet fra de i dag kendte på 84 og 114 hk.
BlueMotion teknologien får nu også start/stop system og opsamling af energi ved opbremsning, dæk med lille rullemodstand samt fartpilot. Nu bliver disse fordele således også Transporter kunder til dels. Man kan vælge imellem den avancerede dobbeltkoblingsgearkasse DSG eller manuel gearkasse – samt 4Motion med firehjulstræk. Ali i alt betyder den nye teknik en besparelse på fra 0,5 liter for hver 100 kilometers kørsel.
Med friløb
Den 140 hestes BM diesel varebil med manuel gearkasse og forhjulstræk har et forbrug på 14,5 km/l – svarende til et CO2 udslip på 182 gram pr. kilometer. Med 4Motion bliver det 13,3 km/l eller 198 gram. Forbruget er en anelse højere, hvis man vælger Multivan.
Den nye diesel har sammen med DSG gearet og det særlige multifunktions display ”PLUS” et friløbssystem (som svarer til en vis grad til blandt andet de gamle Saab 96 modeller fra 60’erne og 70’erne). Tager chaufføren foden fra speederpedalen, slås motoren automatisk fra – men uden at aktivere motorbremsen. Bilen ruller videre og sparer brændstof. Friløbet stopper dog, når chaufføren atter træder på bremsen og aktiverer motorbremsen.
Den nye benzinmotor
Den nye benzinmotor 2,0 TSI på 150 hk har et drejningsmoment på 280 Nm mellem 1.500 og 3.750 omdrejninger. Bilen når 100 km/t på 11 sekunder (Multivan 12,5 sekunder). Topfart opgives til 180 km/t. Bilen fås dog kun med 6 trins manuel gearkasse og forhjulstræk. Forbruget er på 10,5 km/l. CO2 udslippet er her 222 gram. Det er lidt bedre end Multivan udgaven. Benzineren fås i forbindelse med udgaverne Startline og Comfortline.
De nye udgaver betyder, at der nu kan vælges imellem 400 forskellige Transporer udgaver. Med tre benzinudgaver og fem dieseludgaver.
Den mest sparsommelige
Den mest sparsomme er 114 hk TDI BLueMotion, der kører 15,9 km/l i gennemsnit. Importøren SMC har fra i år valgt kun at tage dieselbiler med BlueMotion og BlueMotion Technology modeller til Danmark. Ydelserne er 84-, 114-, 140- og 180 hk. Den sidste, der landet med BlueMotion er den 180 hestes – det sker sidst på året.
De første udgaver af de nye udgaver er lige landet i Danmark. Den nye diesel koster fra 230.099 kroner plus moms. 2,0 TSI koster fra 215.497 kroner plus moms.