Nye målinger bekræfter dieselfrygten | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
'Snapshots' af nyere dieselbilers udstødning viser NOx-tal, der er langt over grænseværdierne
Bilernes udstødning registreres af en sensor, der i dette tilfælde er placeret i siden af vejen. Illustration: ICCT

Nye målinger bekræfter dieselfrygten

370.000 målinger viser, at næsten alle dieselbiler introduceret efter 2015 forurener langt mere end grænseværdierne

af Jess Ulrik Verge
13. juni 2018
i Nyheder

“Dieselgate” har ikke fået producenterne af dieselbiler til at bygge nye person- og varebiler, der holder sig under EU’s grænseværdier. Det er konklusionen på målinger foretaget af ICCT, der benytter sensorer til at ‘fotografere’ bilernes udstødning.

Målemetoden hedder “remote sensing of motor vehicle exhaust emissions”. Det går ud på at bruge sensorer over vejen eller i siden af vejen til at tage et ‘snapshot’ af udstødningen, idet bilen passerer målestedet.

Uafhængig og billig

Målemetoden har været kendt i cirka 25 år. Styrken ved metoden er, at den er helt uafhængig af bilproducenterne og relativ billig at udføre. Måleapparaterne sættes op ude i trafikken, hvor de høster data fra de biler, som kører forbi.

Bosch’s opfindelse kan redde dieselmotoren

Svagheden ved systemet er, at det ikke kan måle udslippet af NOx helt nøjagtigt. Skal man måle en bils emission mere nøjagtigt, kan man benytte PEMS-udstyr, der monteres på bilens udstødningsrør og måler udstødningsgassen på den kørende bil. PEMS er til gengæld en dyr og langsommelig metode at anvende.

Aflæser nummerpladen

Sensorerne er koblet sammen med en accelerations- og hastighedsmåler og et kamera, der aflæser den forbikørende bils nummerplade. Desuden består systemet af en ‘vejrstation’ der høster data om de øjeblikkelige vejrforhold.

Systemet kan dermed sammenholde ‘fotografiet’ af udstødningen med data om bilens mærke, model og årgang samt sætte målingen i forhold til f.eks. motorbelastningen og lufttemperaturen.

Nyt rating-system

ICCT (International Council on Clean Transportation), der har foretaget målingerne, er en uafhængig engelsk organisation. Den har til formål at teste bilers brændstoføkonomi i virkelighedens verden.

ICCT har brugt målinger med sensor-teknologi i mange år. Målingerne siden dieselgate i 2015 er nu blevet sat ind i et nyt rating-system, der hedder TRUE (The Real Urban Emissions Initiative). Der er tale om i alt 370.000 målinger fra en række europæiske lande – herunder England og Frankrig.

Fem gange grænseværdien

Konklusionen af disse målinger er ikke gode nyheder for dem, der håber på, at producenterne af diselbiler kan få rettet skuden op. Resultatet viser, at dieselbiler registreret i 2016 udleder fem gange flere NOx-partikler end EU’s grænseværdi på 0,8 mg pr. km.

Hamburg indfører dieselforbud

2017-modellerne er lidt renere, men ligger stadig fire gange over grænseværdien. De værste syndere i målingerne er Fiat- og Chrysler-modeller med to-liters motorer (18 gange over grænseværdien) og modeller fra Renault-Nissan-alliancen med 1,6-liters motorer (14 gange over grænseværdien).

Nyeste dieselbiler dumper også

I følge Peter Mock fra ICCT gør ikke engang de nyeste Euro 6-dieselbiler nogen god figur i målingerne. – Stort set alle dem, vi har målt, bør ikke have adgang til bymidterne, siger han til den engelske avis The Guardian.

Samme avis refererer til en ny engelsk undersøgelse, der påpeger, at dieseldrevne person- og varebiler udgør under halvdelen af Englands bilpark. Alligevel er de skyld i 88 procent af de samlede sundhedsskadelige virkninger fra lette køretøjer.

Tags: DieselgateICCTpemsTRUE
Tidligere Artikel

Kurerfirma presser 18-årig til livsfarlig kørsel

Næste Artikel

XTop med X-Faktor til X-Klasse

Næste Artikel
Låget kan fikseres i den ønskede højde, så du kan køre med lange genstande på taget af din pickup

XTop med X-Faktor til X-Klasse

Kommentarer 2

  1. Preben Nissen says:
    5 år siden

    Tænker på om løsningen er som svenskerne i nogen grad gør, at køre på opgraderet biogas? Giver det mindre miljøbelastning?

    Svar
    • Jess Ulrik Verge says:
      5 år siden

      Hej Preben, interessant spørgsmål. Desværre har jeg ikke noget svar på det. Mvh Jess Ulrik Verge

      Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
'Snapshots' af nyere dieselbilers udstødning viser NOx-tal, der er langt over grænseværdierne

Nye målinger bekræfter dieselfrygten

13. juni 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering