Nye krav til varebiler på topmøde i Bonn | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
EU-kommissionen fremlagde sit forslag om strengere emissionskrav på FN's klimakonference i Bonn

Nye krav til varebiler på topmøde i Bonn

Vare- og personbilers CO2-udslip skal om 12 år være 30 procent lavere, lyder et udspil fra EU

af Jess Ulrik Verge
11. november 2017
i Miljø, Nyheder

I disse dage er der FN-klimakonference i den tidligere vesttyske hovedstad Bonn. Her er ministre og embedsmænd samlet for at udstikke retningslinjer for de ting, man er blevet enige om i Parisaftalen.

I Parisaftalen blev 195 lande i 2015 enige om at ville begrænse udledningen af drivhusgasser på verdensplan. Trump har som bekendt trukket sig fra aftalen, men i Bonn er man så meget desto mere opsat på at vise globalt miljø-lederskab.

Transportsektoren i søgelyset

Konferencen behandler alle former for udledning af drivhusgasser. Derfor er også transportsektoren i søgelyset. Vare- og personbilerne undslipper heller ikke.

Onsdag den 8. november – et par dage inde i konferencen – kom EU-kommissionen med et forslag om at stille endnu strengere krav til vare- og personbilers udslip af CO2.

Kravet er under den nedre grænse

EU-kommissionen ønsker, at nye vare- og personbiler, der sælges i 2030, i gennemsnit skal udlede 30 procent mindre CO2 end i 2021. Målet for 2021 er, at køretøjerne i gennemsnit skal udlede maks. 95 g CO2 pr. km. I 2015 var den gennemsnitlige udledning 118,1 g CO2 pr. km.

Varebiler viser vej mod elektrisk mobilitet

Om bare 12 år ønsker kommissionen altså, at biler i gennemsnit skal udlede blot 66,5 g CO2 pr km. Dette er under, hvad der generelt bliver betragtet som den nedre grænse for konventionelle diesel- og benzinbiler.

Kun muligt gennem elektrificering

En så drastisk reduktion har fået adskillige øjenbryn i Danmark til at løfte sig. Lars Aagaard, der er administrerende direktør i brancheorganisationen Dansk Energi, siger:

– Forslaget betyder et farvel til den klassiske forbrændingsmotor. For det her mål kan producenterne kun nå ved at elektrificere vores biler.

Europa må tage handsken op

Han pointerer, at det nu er vigtigt, at Europa og de europæiske producenter tager handsken op og er på forkant med udviklingen.

– Hvis ikke europæiske producenter leverer, skal der nok være nogle kinesiske eller japanske mærker, der kan, siger Lars Aagaard.

USA og Kina gør store fremskridt

EU-kommissionen påpeger, at både USA’s og Kinas bilindustrier gør store fremskridt i udviklingen hen mod moderne lavemissionsøkonomier. For at underbygge denne påstand fremhæver kommissionen, at salget af nye personbiler i EU er faldet drastisk i de senere år. Fra at have udgjort 34 procent af verdens bilhandel før finanskrisen, udgør den i dag kun 20 procent.

Kommissionen mener, at den med forslaget om at skærpe kravet til vare- og personbilers CO2-udslip vil kunne tilskynde europæisk bilindustri til at fremstille de bedste, reneste og mest konkurrencedygtige biler og dermed genskabe forbrugernes tillid.

Må ikke gå ud over mobiliteten

Michael Svane, der er branchedirektør for Transport og Infrastruktur i Dansk Industri, er positiv indstillet over for kommissionens udspil.

– Forslaget er en væsentlig forudsætning for at nå de danske klimamål og for at reducere transportens CO2-udledning i Danmark og resten af EU, siger han i følge Fyens Stiftstidende.

Varebiler skal udlede 25 procent mindre CO2

– Det er selvfølgelig afgørende, at den grønne omstilling af transportsektoren ikke går ud over mobiliteten i samfundet, tilføjer han.

Forslaget skal nu diskuteres og forhandles i Europa-Parlamentet og medlemslandene i EU.

Ingen absolutte værdier for CO2-udslip

Kravene til vare- og personbilers udslip er forskellige, når man opgør udslippet i gram CO2 pr. km. Målet for varebilers udslip i 2021 er 147 gram. En reduktion på 30 procent vil betyde, at de må udlede maks. 103 gram.

Men dette tal er kun rigtigt, så længe man måler ud fra NEDC. Men denne er pr. 1. september afløses af WLTP (for nye typegodkendelser), hvor bilernes brændstofforbrug og udslip måles på en ny måde. Derfor kan man endnu ikke opgive det nye emissionskrav i absolutte CO2-værdier.

 

Tags: BonnCO2Dansk EnergiDansk IndustridieselmotoreremissionEU-kommissionenklimaklimakonferenceluftforureningMiljø
Tidligere Artikel

Peugeot Expert trækker op

Næste Artikel

Mercedes investerer i intelligent produktion

Næste Artikel
Sæder og sidespejle er eksempler på komponenter, der er mærkede med RFID-chips

Mercedes investerer i intelligent produktion

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
EU-kommissionen fremlagde sit forslag om strengere emissionskrav på FN's klimakonference i Bonn

Nye krav til varebiler på topmøde i Bonn

11. november 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering