Helt ny teknologi og en firedobling af antallet af fotovogne levner trange kår for fartsynderne. Færdselspolitiet præsenterede i dag deres nyeste våben, der skal få os til at stå tidligere op og køre hjemmefra i bedre tid, så vi kan nå det, vi skal inden for færdselslovens rammer.
75 nye fotovogne og en teknologi, der er langt mere effektiv end de gamle analoge kameraer, der nu bliver skiftet ud.
Først og fremmest stiger antallet af fotovogne fra 25 til 100. Dertil kommer, at de bliver udstyret med helt nyt laserstyret udstyr, som er langt hurtigere end det gamle. Det tager digitale billeder, kan genkende nummerplader, kan måle over flere vejbaner og tage to billeder i sekundet, så to biler, der kører ved siden af hinanden nu kan blive taget i samme måling. Det nye udstyr er også mere præcist end det gamle, som må kassere omkring 40 procent af alle målinger.
Fire gange så mange bøder
Med det nye udstyr skønner færdselspolitiets chef, Frank Mathiesen, at op mod 90 procent af målingerne holder.
Det vil sige, at ikke alene firedobles antallet af fotovogne. De bliver også fire gange så effektive. Og det betyder formentlig også fire gange så mange penge til bødekassen. Men chef for Færdselspolitiet, Frank Mathiesen, afviser, at der er budgetteret på den måde.
– Der er ikke nogen, der har sagt til os, at vi skal skaffe flere penge til statskassen. Så havde jeg nok hørt det, pointerede han ved præsentationen af de nye fotovogne i formiddags.
– Det eneste mål, der er stillet op for fotovognene, er, at de hver især skal præstere 1000 måletimer om året, så vi ender med et samlet resultat på 100.000 måletimer i 2015. Og de skal anvendes der, hvor effekten af dem er størst. Vores succeskriterium er at få flere til at overholde hastighedsgrænserne.
Skifter strategi
Og fra nu af foregår det næsten helt digital og automatisk. Der skal kun lige en enkelt medarbejder ind over for at sørge for maskeringen af eventuelle passagerer. Resten sker helt uden menneskelig indblanding, hvilket betyder, at du fra den første februar i princippet kan blive blitzet om formiddagen af en af politiets 100 nye og opdaterede fotovogne og få bøden i din e-Boks om eftermiddagen.
Samtidigt skifter politiet strategi, så det bliver endnu sværere at undgå de famøse fotofæller.
– Vi vil ikke længere offentliggøre hver enkelt kontrol på vores hjemmeside, sagde Frank Mathiesen.
Europa redder amerikanske Grand Cherokee
– Vi skal være mere fleksible, så hvis vi skønner, at det giver en bedre effekt at offentliggøre et kontrolsted på forhånd; så gør vi det. Det kan for eksempel være på strækninger, hvor vi har erfaring for, at mange kører for stærkt, og hvor der sker mange uheld. Men samtidigt vil vi også kunne foretage ‘uanmeldte’ kontroller, så fartsynderne ikke kan vide sig sikre. Det giver en stor effekt på højrisiko-strækninger, men giver også større usikkerhed, så vi får en større opdagelses-faktor. På den måde tror vi på, at den automatiske trafikkontrol får den bedste effekt, sagde Frank Mathiesen.
ATK i Øresundstunnellen
Det nye udstyr kan desuden tages ud af bilen og anbringes på en trefod i vejsiden, mens fotovognen skjules i nærheden, så det bliver endnu sværere for bilister at spotte fælden.
Der er desuden planer om at lave andre former for automatisk fartkontrol. Ud over at kunne opstille udstyret på steder, hvor det ikke er muligt at anbringe hele fotovognen, arbejder man lige nu med et forsøg med måleudstyr i Øresundstunnellen, hvor man vil måle gennemsnitsfarten gennem hele tunnellen.
I 2014 blev 170 personer dræbt i trafikken. For høj fart var medvirkende årsag i 40 procent af dødsulykkerne.
Sådan fordeles de 100 fotovogne på landsplan:
Politikreds Antal fotovogne
Midt- og Vestjyllands Politi: 13
Østjyllands Politi 10
Nordjyllands Politi 10
Københavns Politi 9
Sydøstjyllands Politi 9
Midt- og Vestsjællands Politi 9
Syd- og Sønderjyllands Politi 9
Fyns Politi 9
Nordsjællands Politi 8
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi 7
Københavns Vestegns Politi 6
Bornholms Politi 1