Nye fotovogne tager to ad gangen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 12 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
De nye fartfælder er udstyret med 3D laser-måling, der kan måle over flere vejbaner og lave op til to målinger i sekunder, så to biler, der kører ved siden af hinanden begge kan få en hilsen i e-Boksen
Samtlige 75 nye fotovogne er VW Transportere med halvhøjt tag. Der er ikke noget at tage fejl af - medmindre den er skjult inde i skoven, mens kameraet står på en trefod i vejkanten
Færdselspolitchef Frank Mathiesen gjorde ved dagens præsentation af de nye fotovogne meget ud af at fokusere på sikkerhed og arbejdet med at få hastigheden ned på de farlige strækninger. 'Der er ikke nogen, der har sagt til os, at vi skal skaffe flere penge til statskassen', fastslog han.
Den brede boks til venstre måler hastigheden med en laser, mens den runde skive til højre er den røde blitz. De to blå kameraer tager selve billedet. De er indstillet til hver sin afstand i to forskellige vejbaner
Det lille kamera i forruden skal indentifisere den bageste nummerplade. Det er også det, der tager nummeret på motorcykler

Nye fotovogne tager to ad gangen

Fire gang så mange fotovogne, som er fire gange så effektive som de nuværende, bliver spredt ud over hele landet, så ingen kan føle sig sikre

af Thomas André
27. januar 2015
i Baggrund, Nyheder, Økonomi & afgifter, Trafikpolitik

Helt ny teknologi og en firedobling af antallet af fotovogne levner trange kår for fartsynderne. Færdselspolitiet præsenterede i dag deres nyeste våben, der skal få os til at stå tidligere op og køre hjemmefra i bedre tid, så vi kan nå det, vi skal inden for færdselslovens rammer.

75 nye fotovogne og en teknologi, der er langt mere effektiv end de gamle analoge kameraer, der nu bliver skiftet ud.

Først og fremmest stiger antallet af fotovogne fra 25 til 100. Dertil kommer, at de bliver udstyret med helt nyt laserstyret udstyr, som er langt hurtigere end det gamle. Det tager digitale billeder, kan genkende nummerplader, kan måle over flere vejbaner og tage to billeder i sekundet, så to biler, der kører ved siden af hinanden nu kan blive taget i samme måling. Det nye udstyr er også mere præcist end det gamle, som må kassere omkring 40 procent af alle målinger.

Fire gange så mange bøder

Med det nye udstyr skønner færdselspolitiets chef, Frank Mathiesen, at op mod 90 procent af målingerne holder.

Det vil sige, at ikke alene firedobles antallet af fotovogne. De bliver også fire gange så effektive. Og det betyder formentlig også fire gange så mange penge til bødekassen. Men chef for Færdselspolitiet, Frank Mathiesen, afviser, at der er budgetteret på den måde.

– Der er ikke nogen, der har sagt til os, at vi skal skaffe flere penge til statskassen. Så havde jeg nok hørt det, pointerede han ved præsentationen af de nye fotovogne i formiddags.

– Det eneste mål, der er stillet op for fotovognene, er, at de hver især skal præstere 1000 måletimer om året, så vi ender med et samlet resultat på 100.000 måletimer i 2015. Og de skal anvendes der, hvor effekten af dem er størst. Vores succeskriterium er at få flere til at overholde hastighedsgrænserne.

Skifter strategi

Og fra nu af foregår det næsten helt digital og automatisk. Der skal kun lige en enkelt medarbejder ind over for at sørge for maskeringen af eventuelle passagerer. Resten sker helt uden menneskelig indblanding, hvilket betyder, at du fra den første februar i princippet kan blive blitzet om formiddagen af en af politiets 100 nye og opdaterede fotovogne og få bøden i din e-Boks om eftermiddagen.

Samtidigt skifter politiet strategi, så det bliver endnu sværere at undgå de famøse fotofæller.

– Vi vil ikke længere offentliggøre hver enkelt kontrol på vores hjemmeside, sagde Frank Mathiesen.

Peugeot 308 SW på vinderkurs

Europa redder amerikanske Grand Cherokee

– Vi skal være mere fleksible, så hvis vi skønner, at det giver en bedre effekt at offentliggøre et kontrolsted på forhånd; så gør vi det. Det kan for eksempel være på strækninger, hvor vi har erfaring for, at mange kører for stærkt, og hvor der sker mange uheld. Men samtidigt vil vi også kunne foretage ‘uanmeldte’ kontroller, så fartsynderne ikke kan vide sig sikre. Det giver en stor effekt på højrisiko-strækninger, men giver også større usikkerhed, så vi får en større opdagelses-faktor. På den måde tror vi på, at den automatiske trafikkontrol får den bedste effekt, sagde Frank Mathiesen.

ATK i Øresundstunnellen

Det nye udstyr kan desuden tages ud af bilen og anbringes på en trefod i vejsiden, mens fotovognen skjules i nærheden, så det bliver endnu sværere for bilister at spotte fælden.

Der er desuden planer om at lave andre former for automatisk fartkontrol. Ud over at kunne opstille udstyret på steder, hvor det ikke er muligt at anbringe hele fotovognen, arbejder man lige nu med et forsøg med måleudstyr i Øresundstunnellen, hvor man vil måle gennemsnitsfarten gennem hele tunnellen.

I 2014 blev 170 personer dræbt i trafikken. For høj fart var medvirkende årsag i 40 procent af dødsulykkerne.


Sådan fordeles de 100 fotovogne på landsplan:

Politikreds                                           Antal fotovogne

Midt- og Vestjyllands Politi:                          13
Østjyllands Politi                                          10
Nordjyllands Politi                                        10
Københavns Politi                                         9
Sydøstjyllands Politi                                      9
Midt- og Vestsjællands Politi                         9
Syd- og Sønderjyllands Politi                        9
Fyns Politi                                                     9
Nordsjællands Politi                                      8
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi          7
Københavns Vestegns Politi                         6
Bornholms Politi                                            1

Tags: ATKFotovogne
Tidligere Artikel

Ove kæmper for varebilerne i EU

Næste Artikel

4150 kroner for en punktering

Næste Artikel
Dæktryksoverågning og lappekit er smart og hurtigt, men det koster mange penge, når du punkterer

4150 kroner for en punktering

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
De nye fartfælder er udstyret med 3D laser-måling, der kan måle over flere vejbaner og lave op til to målinger i sekunder, så to biler, der kører ved siden af hinanden begge kan få en hilsen i e-Boksen

Nye fotovogne tager to ad gangen

27. januar 2015
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering