Dæmoniseringen af dieselbilerne må høre op. Det mener sammenslutningen af europæiske bilfabrikanter ACEA. Dieselbiler der lever op til den nyeste Euro 6d-TEMP-norm ligger markant under grænseværdierne for udledning af NOx-partikler.
Beviset er leveret, og det ligger i form af den nyeste liste med 270 såkaldte RDE-dieselbiler. RDE betyder “Real Driving Emissions”. Udstødningens indhold af forurenende stoffer måles med særligt udstyr, der sidder på bilen, mens den kører på gader og veje.
1200 rene dieselmodeller
En RDE-dieselbil er ikke det samme som en eksakt bilmodel. Man kan ikke overkomme at teste samtlige nye modelvarianter efter denne metode. Men behøves heller ikke. Man kan nøjes med at teste de biler, der tilhører samme modelfamilie og typegodkendelse.
ACEA vurderer, at de 270 RDE-testede biler repræsenterer 1200 eksakte dieselmodeller på markedet. Listen er opdateret pr. oktober 2018, og den bliver længere som tiden går.
Testen er uafhængig
RDE-testen skal kontrollere den nye laboratorie-test, der foregår efter WLTP-metoden. At WLTP er en laboratorie-test betyder, at en bilfabrikant kan snyde. Det viser dieselskandalen fra 2015. RDE er indført for bl.a. at gøre det sværere at snyde.
RDE-testen deles op i en “Total RDE” og en “Urban RDE” (kørsel i byområder). Testen udføres ikke af bilfabrikanterne, men af de nationale myndigheder, der står for bilens typegodkendelse. Dermed skulle det ikke længere være “ræven der vogter gæssene”.
Under 2020-grænsen
ACEA (bilfabrikanterne) oplyser, at de 270 RDE-målte biler udleder så få NOx-partikler, at de ligger markant under dagens grænseværdier, men også under de grænseværdier, der introduceres i januar 2020.
-Disse målinger beviser, at moderne dieselbiler kan spille en stærk rolle i byernes kamp mod den stigende luftforurening sammen med brug af alternative drivlinjer og hurtigere fornyelse af flåderne hos virksomhederne, siger Erik Jonnaert, der er ACEA’s generalsekretær.
En vigtig rolle
Han tilføjer, at nye dieselbiler fortsat vil spille en vigtig rolle for nedbringelsen af CO2-udslippet på kort og mellemlang sigt parallelt med at bilfabrikanterne udvider deres modelprogrammer med el-drevne biler.
Tyske bilisters interesse-organisation ADAC har i øvrigt udgivet en liste med biler, der lever op til den nyeste norm Euro 6d-TEMP. På listen finder vi modeller som Citroën Berlingo 1,5 BlueHDi 100-130 HK, Citroën Jumpy BlueHDi 100-180 HK, Dacia Dokker Blue dCi 95-115 HK, Fiat Doblo 1,6 Multijet, Ford Transit Connect 1,5 EcoBlue, Ford Transit Custom 2,0 TDCi, Ford Transit 2,0 TDCi, Opel Combo, Peugeot Rifter/Partner 1.5 Diesel, Peugeot Expert Blue HDi, Toyota ProAce 1,5 D-4D, VW Caddy 2.0 TDI og T6 Transporter 2.0 TDI.