Nye dieselbiler er beviseligt rene | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Opel Combo med 1,5-liters Euro 6d-TEMP-motor er et eksempel på en RDE-testet biltype. Foto: Opel

Nye dieselbiler er beviseligt rene

Målemetoden RDE beviser, at de nyeste dieselbiler holder sig komfortabelt under NOx-grænsen

af Jess Ulrik Verge
7. november 2018
i Nyheder

Dæmoniseringen af dieselbilerne må høre op. Det mener sammenslutningen af europæiske bilfabrikanter ACEA. Dieselbiler der lever op til den nyeste Euro 6d-TEMP-norm ligger markant under grænseværdierne for udledning af NOx-partikler.

Beviset er leveret, og det ligger i form af den nyeste liste med 270 såkaldte RDE-dieselbiler. RDE betyder “Real Driving Emissions”. Udstødningens indhold af forurenende stoffer måles med særligt udstyr, der sidder på bilen, mens den kører på gader og veje.

1200 rene dieselmodeller

En RDE-dieselbil er ikke det samme som en eksakt bilmodel. Man kan ikke overkomme at teste samtlige nye modelvarianter efter denne metode. Men behøves heller ikke. Man kan nøjes med at teste de biler, der tilhører samme modelfamilie og typegodkendelse.

Nye målinger bekræfter dieselfrygten

ACEA vurderer, at de 270 RDE-testede biler repræsenterer 1200 eksakte dieselmodeller på markedet. Listen er opdateret pr. oktober 2018, og den bliver længere som tiden går.

Testen er uafhængig

RDE-testen skal kontrollere den nye laboratorie-test, der foregår efter WLTP-metoden. At WLTP er en laboratorie-test betyder, at en bilfabrikant kan snyde. Det viser dieselskandalen fra 2015. RDE er indført for bl.a. at gøre det sværere at snyde.

RDE-testen deles op i en “Total RDE” og en “Urban RDE” (kørsel i byområder). Testen udføres ikke af bilfabrikanterne, men af de nationale myndigheder, der står for bilens typegodkendelse. Dermed skulle det ikke længere være “ræven der vogter gæssene”.

Under 2020-grænsen

ACEA (bilfabrikanterne) oplyser, at de 270 RDE-målte biler udleder så få NOx-partikler, at de ligger markant under dagens grænseværdier, men også under de grænseværdier, der introduceres i januar 2020.

PSA vil offentliggøre RDE-tal på alle sine varebiler

-Disse målinger beviser, at moderne dieselbiler kan spille en stærk rolle i byernes kamp mod den stigende luftforurening sammen med brug af alternative drivlinjer og hurtigere fornyelse af flåderne hos virksomhederne, siger Erik Jonnaert, der er ACEA’s generalsekretær.

En vigtig rolle

Han tilføjer, at nye dieselbiler fortsat vil spille en vigtig rolle for nedbringelsen af CO2-udslippet på kort og mellemlang sigt parallelt med at bilfabrikanterne udvider deres modelprogrammer med el-drevne biler.

Tyske bilisters interesse-organisation ADAC har i øvrigt udgivet en liste med biler, der lever op til den nyeste norm Euro 6d-TEMP. På listen finder vi modeller som Citroën Berlingo 1,5 BlueHDi 100-130 HK, Citroën Jumpy BlueHDi 100-180 HK, Dacia Dokker Blue dCi 95-115 HK, Fiat Doblo 1,6 Multijet, Ford Transit Connect 1,5 EcoBlue, Ford Transit Custom 2,0 TDCi, Ford Transit 2,0 TDCi, Opel Combo, Peugeot Rifter/Partner 1.5 Diesel, Peugeot Expert Blue HDi, Toyota ProAce 1,5 D-4D, VW Caddy 2.0 TDI og T6 Transporter 2.0 TDI.

Tags: Diesel-skandaleeuro 6d templuftforureningMiljøpemsRDEWLTP
Tidligere Artikel

Her er de nye regler for varebiler

Næste Artikel

Varebilssalget oktober vender skuden

Næste Artikel

Varebilssalget oktober vender skuden

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Opel Combo med 1,5-liters Euro 6d-TEMP-motor er et eksempel på en RDE-testet biltype. Foto: Opel

Nye dieselbiler er beviseligt rene

7. november 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering