Ny Volvo XC90 - ren og rap | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 16 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Anden generation af Volvo XC90 i profil.
Den nuværende XC90 i profil - afløseren blive ikke så lidt mere elegant profileret.
T8 Twin Engine plug-in hybrid udgaven bliver topmodel i Volvos SUV-program.
Kommandoposten i den rene og rappe sUV fra Göteborg.
Info-center med Android-kommunikation og meget mere er bygget ind i den nye XC90.
Det kommer ikke til at skorte på svensk kvalitet og finish i den næste XC90.
Med læderstue og træpaneler er niveauet lagt.
Interiøret bliver præget af komfort- og udstyrsdetaljer.
To motorer - én til fossilt brændstof og én til strøm fra batteripakken.
Med det fleksible SPA-chassis har Volvo-ingeniørerne frihed til flere variationer over temaet.

Ny Volvo XC90 – ren og rap

Anden generation af Volvos topmodel XC90 kommer også som plug-in hybrid SUV med avanceret teknologi og skelsættende ydelse

af Morten Dam
9. juli 2014
i Nyheder

En SUV med et maskinri, som kan levere et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm er meget, men bliver momentleverancen på 640 Nm, får man rigtig meget – og det er, hvad der bliver at gøre godt med i den kommende Volvo XC90.
Afløseren for den nuværende XC90 får nemlig to motorer, hvilket ikke alene vil gøre den ren og rap, men til den hidtil reneste og rappeste SUV.

Stærk udfordring til rivalerne

Så nu kommer Audi, BMW, Land Rover, Mercedes-Benz, VW og alle de andre til at lægge sig i selerne, hvis de vil på omgangshøjde med den kommende XC90.
Bilen ”från hinsidan“ er angiveligt på vej til at tage føringen i SUV-feltet – i det mindste i Volvo-folkenes egen optik.
Peter Mertens, chef for Volvos forsknings- og udviklingsafdeling, formulerer det således: Tidligere stod valget mellem stort kraftoverskud eller lavt CO2-udslip, men med den nye XC90 får man begge dele.

400 hk og 60 g/km

Volvo har bebudet en XC90 med valg mellem 4-cyl. benzin- eller dieseldrevne Drive-E løsninger samt en kraftfuld og lynhurtigt plug-in hybridløsning  med en kombination af 400 hk og et CO2-udslip på bare 60 g/km.
Ifølge Paul Mertens vil den nye modelgeneration byde på skelsættende kørselsøkonomi – helt i tråd med Volvos overordnede strategi om forbedring af bilernes ydelse og minimering af deres miljøbelastning.
Fra 2012 til 2013 har Volvo således reduceret modelprogrammets gennemsnitlige CO2-udslip med 8,4 pct. – det er mere end nogle af konkurrenterne har præsteret.

T8 Twin Engine-konceptet

XC90 bliver det svensk-kinesiske selskabs første model med T8 Twin Engine-emblem på bagsmækken, hvilket markerer et plug-in hybrid koncept, som med tiden skal udbredes til hele selskabets modelportefølje.
Hybridversionen af XC90 udstyres med en 4-cyl. kompressordrevet og turboladet Drive E-benzinmotor på 2,0 liter, som trækker på forakslen, mens en 80 kW elektromotor trækker på bagakslen.
Kompressoren sørger for maksimal trækkraft i startfasen, mens turboladeren sørger for resten, og tilsammen yder maskineriet 400 hk og 640 Nm.

Lydløst og rent

Et enkelt tryk på en kontakt kan sætte de fleste hestekræfter i bås, så bilen kører som batteridrevet el-bil med en rækkevidde på godt 40 km – lydløst og uden at forurene.
Alternativt vil Volvo kunne levere XC90 med en D5 turbodieselmotor på 225 hk og 470 Nm og et gennemsnitligt normtal på lige under 20 km/l eller en D4 turbodieselmotor på 190 hk og 400 Nm og et normtal på 23,8 km/l.

Baseret på SPA-chassiset

XC90 er den første nye Volvo-model baseret på det såkaldte SPA-chassis; Scalable Product Architecture, som er en fleksibel platform, der kombinerer avanceret hybrid-teknologi med en rummelig kabine – en øvelse mange bilproducenter har deres døje med.
Efter de foreløbigt frigivne billeder af den nye XC90 tyder noget på, at Volvo-ingeniørerne har fundet et Columbus-æg, idet de indvendige pladsforhold synes upåvirkede af det pladskrævende Twin Engine-konceptet med to motorer og batteripakke.
Det fleksible SPA-chassis giver samtidigt udviklingsingeniørerne den fornødne frihed til at implementere såvel ny sikkerhedsfremmende teknologi som komfortudstyr på højt niveau.
Noget tyder på, at der er streget op til andet og mere end en ren og rap afløser for den nuværende XC90, som Volvo lancerede i 2002. .

Tags: AudiBMWLand RoverMercedes-BenzVolvoVW
Tidligere Artikel

Varebilsalget holder farten

Næste Artikel

Her er den nye Opel Corsa

Næste Artikel
Sådan ser den ud, Opels nye generation af superminien Corsa.

Her er den nye Opel Corsa

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Volvo XC90 er godt på vej til at tage føringen i det store SUV-klassement.

Ny Volvo XC90 – ren og rap

9. juli 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Og så til den danske side af sagen. Man kunne godt ønske sig lidt mere kreativitet i ombygningen til gule plader

Hvad koster det at få hvide plader på en gulpladebil?

7. december 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering