Ny Vito med store ambitioner | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 8 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Vito 116 CDI efterlod et mere overbevisende indtryk end 109- og 114 CDI-varianterne.
Som lukket kassevogn, som Mixto med mandskabskabine eller som Tourer til minibuskørsel, der er frit valg.
Førerpladsen er indrettet med tanke for færrest mulige distraherende elementer, men samtidigt så den er bekvemt og komfortabel at betjene.
Højryggede stole med udmærkede indstillingsmulighede kombineret med 2-vejs justerbart rat.
Adgangsforholdene bagtil såvel som via sidedøren er gode og med en passende læssehøjde til et plant trægulv i varerummet.
Testbilerne var udstyret med langsgående skinner og flere suringspunkter, så der var effektiv sikring af lasten, som her er omkring 500 kilo.
Justerbare surringsøjer og sikringsbjælker letter arbejdet med forsvarlig sikring af lasten.
Ikke kun ved gulvet, men også i højden er der sørget for optimale muligheder for sikring af det gods, som skal transporteres i den nye Vito.
Standardudstyret i den nye Vito-serie er omfattende, bl.a. har den advarsel mod risiko for kollision med trafik foran bilen, og systemet er kombineret med bremseautomatik.
Den passive sikkerhed er tilgodeset med kraftige A-stolper, men det går til gengæld ud over den aktive sikkerhed, da hele køretøjer kan ”krybe i skjul“ bag stolperne og blive overset.

Ny Vito med store ambitioner

Ved en foreløbig testkørsel viste 116 CDI-modellen sig som den bedste af tre alternativer

af Morten Dam
14. oktober 2014
i Nyheder

Altomvarebiler.dk i Bilbao:

En af stjernerne ved det internationale IAA-show i Hannover var Mercedes-Benz’ nye mellemklassemodel Vito, som fylder selskabets varebilprogram mellem den kompakte Citan og den store Sprinter, men et er at tage sig godt ud på en stand, noget andet er dens dynamiske egenskaber.
Derfor tog vi til Bilbao, hvor Vito produceres, og eksaminerede den i bytrafik såvel som på landevej, motorvej og snoede bjergveje.

Ej blot til pynt

For som udviklingschefen Jörg Zürn selv sagde, så handler det ikke om, hvordan den nye bil tager sig ud ved et motorshow, men om den kan imødekomme de forventninger og krav, der af indlysende grunde stilles til en varebil.
Han fastslog samtidigt, at ambitionen med den nye Vito var at skabe en mellemstor varebil over gennemsnittet – både med hensyn til ydelse, nytteværdi, sikkerhed og kvalitet.
– Fremover bliver Vito ikke til at komme udenom, hævdede Jörg Zürn, og understregede, at der ikke havde behov for stjernearkitekter, da selskabet i forvejen havde både stjernedesignere og stjerneingeniører til at løse opgaven med at skabe en bil, som er værdig til at bære stjernemblemet fra Stuttgart.
Med den nye Vito sigter Mercedes-Benz ikke blot på den eksisterende kundegruppe, men også på at erobre nye områder af markedet for varebiler og minibusser.

Tre længder og én taghøjde

Først nogle basale detaljer om Vito: Den produceres i både forhjulstrukne, baghjulstrukne og 4-hjulstrukne varianter, der produceres versioner i tre længder, men kun én taghøjde, og der er fem motorvarianter med ydelser på henholdsvis 88 hk/230 Nm, 114 hk/270 Nm, 136 hk/330 Nm, 163 hk/380 Nm og 190 hk/440 Nm – alle dieseldrevne.
Vi lagde ud med en Vito 88 hk 109 CDI Mixto; en mandskabsvogn med 250-300 kilo ballast i varerummet, fulgte op med en 114 CDI Tourer med 114 hk – begge med manuelt 6-trins gear – og rundede af med en 116 CDI kassevogn med 163 hk og automatgear og 450-500 kilo ballast i varerummet.

Komfortabel og kultiveret

Fælles for de tre testbiler var bekvemme adgangsforhold til såvel kabinen som via skydedøren i højre vognside og en stor tophængslet klap bagtil.
Fælles for alle tre var også en behagelig gangkultur, lette gearskift fra såvel det manuelle 6-trins gear som det automatiske 7-trins ditto, ubesværet og præcis styring samt komfortabel affjedring.

Træg forhjulstrækker

Desuagtet den forhjulstrukne 109 CDI er tænkt som et alternativ til brugere med behov for at køre korte ture i fladt terræn forekom den at lade noget tilbage at ønske.
Den viste sig træg og krævede hyppige gearskift for at opretholde sit momentum, og der skulle trædes til ved overhalingsmanøvrer, og hurtige afsæt fra stående start, og selvom det havde begrænset indflydelse på støjniveauet, gavnede dét næppe brændstoføkonomien.

Vito 114 CDI adræt, men 116 CDI er bedre

En baghjulstrukket 114 CDI med 136 hk skilte sig bedre fra opgaven omend indtrykket må tages med forbehold al den stund bilen ikke var en kassevogn, men en Tourer uden anden ballast end føreren og to passagerer, men i forhold til 109’eren forekom den noget mere adræt.
Derimod virkede den baghjulstrukne 116 CDI med 163 hk langt mere villig til at bestille noget, og gjorde sig gældende med et pænt kraftoverskud uden at blive højrøstet – og dét gør den ekstra interessant i prismæssig henseende.

Beskeden merpris

For så vidt angår den forhjulstrukne Vito 109 CDI starter priserne ved 193.409 kr., mens de for den ligeledes forhjulstrukne 111 CDI begynder ved 208.117 kr.
En baghjulstrukket Vito 114 CDI koster fra 216.367 kr., mens en ligeledes baghjulstrukket 116 CDI er prissat fra 232.111 kr., mens en 119 CDI vil koste 272.957 kr. – alle priserne er plus moms og priserne gælder for de kortakslede varianter. Merprisen på 15.744 kr. for en 116 CDI forekommer beskeden i forhold til den nytteværdi og komfort den byder på i forhold til 114 CDI.
Vil man have sin Vito ekstra brændstoføkonomisk med BlueEfficiency-pakke er merprisen for denne omkring 6.000 kr.

Op til 17,5 kilometer på en liter

Afhængigt af modelvariant kan den nye Vito laste op til 6,9 kubikmeter og 1.344 kilo, trække 2,0-2,5 tons, og køre op til 40.000 kilometer mellem de foreskrevne serviceeftersyn.
Med Blue Efficiency-pakke skal Vito 116 CDI være god for et gennemsnitligt normforbrug på 6,0-5,7 liter per 100 kilometer svarende til 16,6-17,5 kilometer per liter.

Se specifikationer på ny Vito her.

Tags: Mercedes-Benz
Tidligere Artikel

Hyundai i40 med hybrid-teknik

Næste Artikel

Ny chef for G8

Næste Artikel
Både motorhjelm og taglinje er sunket. Alligevel har VW ramt et ophøjet fremskridt med Passat G8

Ny chef for G8

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mercedes-Benz har store ambitioner med den nye Vito og satser på et udvidet marked for den mellemstore varebil.

Ny Vito med store ambitioner

14. oktober 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering