Altomvarebiler.dk i Bilbao:
En af stjernerne ved det internationale IAA-show i Hannover var Mercedes-Benz’ nye mellemklassemodel Vito, som fylder selskabets varebilprogram mellem den kompakte Citan og den store Sprinter, men et er at tage sig godt ud på en stand, noget andet er dens dynamiske egenskaber.
Derfor tog vi til Bilbao, hvor Vito produceres, og eksaminerede den i bytrafik såvel som på landevej, motorvej og snoede bjergveje.
Ej blot til pynt
For som udviklingschefen Jörg Zürn selv sagde, så handler det ikke om, hvordan den nye bil tager sig ud ved et motorshow, men om den kan imødekomme de forventninger og krav, der af indlysende grunde stilles til en varebil.
Han fastslog samtidigt, at ambitionen med den nye Vito var at skabe en mellemstor varebil over gennemsnittet – både med hensyn til ydelse, nytteværdi, sikkerhed og kvalitet.
– Fremover bliver Vito ikke til at komme udenom, hævdede Jörg Zürn, og understregede, at der ikke havde behov for stjernearkitekter, da selskabet i forvejen havde både stjernedesignere og stjerneingeniører til at løse opgaven med at skabe en bil, som er værdig til at bære stjernemblemet fra Stuttgart.
Med den nye Vito sigter Mercedes-Benz ikke blot på den eksisterende kundegruppe, men også på at erobre nye områder af markedet for varebiler og minibusser.
Tre længder og én taghøjde
Først nogle basale detaljer om Vito: Den produceres i både forhjulstrukne, baghjulstrukne og 4-hjulstrukne varianter, der produceres versioner i tre længder, men kun én taghøjde, og der er fem motorvarianter med ydelser på henholdsvis 88 hk/230 Nm, 114 hk/270 Nm, 136 hk/330 Nm, 163 hk/380 Nm og 190 hk/440 Nm – alle dieseldrevne.
Vi lagde ud med en Vito 88 hk 109 CDI Mixto; en mandskabsvogn med 250-300 kilo ballast i varerummet, fulgte op med en 114 CDI Tourer med 114 hk – begge med manuelt 6-trins gear – og rundede af med en 116 CDI kassevogn med 163 hk og automatgear og 450-500 kilo ballast i varerummet.
Komfortabel og kultiveret
Fælles for de tre testbiler var bekvemme adgangsforhold til såvel kabinen som via skydedøren i højre vognside og en stor tophængslet klap bagtil.
Fælles for alle tre var også en behagelig gangkultur, lette gearskift fra såvel det manuelle 6-trins gear som det automatiske 7-trins ditto, ubesværet og præcis styring samt komfortabel affjedring.
Træg forhjulstrækker
Desuagtet den forhjulstrukne 109 CDI er tænkt som et alternativ til brugere med behov for at køre korte ture i fladt terræn forekom den at lade noget tilbage at ønske.
Den viste sig træg og krævede hyppige gearskift for at opretholde sit momentum, og der skulle trædes til ved overhalingsmanøvrer, og hurtige afsæt fra stående start, og selvom det havde begrænset indflydelse på støjniveauet, gavnede dét næppe brændstoføkonomien.
Vito 114 CDI adræt, men 116 CDI er bedre
En baghjulstrukket 114 CDI med 136 hk skilte sig bedre fra opgaven omend indtrykket må tages med forbehold al den stund bilen ikke var en kassevogn, men en Tourer uden anden ballast end føreren og to passagerer, men i forhold til 109’eren forekom den noget mere adræt.
Derimod virkede den baghjulstrukne 116 CDI med 163 hk langt mere villig til at bestille noget, og gjorde sig gældende med et pænt kraftoverskud uden at blive højrøstet – og dét gør den ekstra interessant i prismæssig henseende.
Beskeden merpris
For så vidt angår den forhjulstrukne Vito 109 CDI starter priserne ved 193.409 kr., mens de for den ligeledes forhjulstrukne 111 CDI begynder ved 208.117 kr.
En baghjulstrukket Vito 114 CDI koster fra 216.367 kr., mens en ligeledes baghjulstrukket 116 CDI er prissat fra 232.111 kr., mens en 119 CDI vil koste 272.957 kr. – alle priserne er plus moms og priserne gælder for de kortakslede varianter. Merprisen på 15.744 kr. for en 116 CDI forekommer beskeden i forhold til den nytteværdi og komfort den byder på i forhold til 114 CDI.
Vil man have sin Vito ekstra brændstoføkonomisk med BlueEfficiency-pakke er merprisen for denne omkring 6.000 kr.
Op til 17,5 kilometer på en liter
Afhængigt af modelvariant kan den nye Vito laste op til 6,9 kubikmeter og 1.344 kilo, trække 2,0-2,5 tons, og køre op til 40.000 kilometer mellem de foreskrevne serviceeftersyn.
Med Blue Efficiency-pakke skal Vito 116 CDI være god for et gennemsnitligt normforbrug på 6,0-5,7 liter per 100 kilometer svarende til 16,6-17,5 kilometer per liter.