Ny Transit på 5 ton er Fords største og stærkeste | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Ny Transit på 5 ton er Fords største og stærkeste

af Thomas Schiermacher Jensen
30. september 2020
i Ford, Nyheder

Ford introducerer den største og stærkeste variant af Transit hidtil med en totalvægt på 5 ton. Den fås som Van eller Chassis Cab med en nyttelast på henholdsvis op til 2.383 og 2.558 kg.

Takket være markante mekaniske optimeringer kan Transit klare tungere arbejdsopgaver end nogensinde før.

Den nye Transit er dermed Fords stærkeste model i den tunge varebilsklasse. De 300 ekstra kg i forhold til den nuværende Transit på 4,7 ton introduceres især til kunder, der ønsker rammerne for endnu større opbygningsmuligheder til fx tiplad, ambulancer, store politivogne og minibusser med 19 sæder eller mere.

En variant til alle slags arbejdsopgaver

Den nye Transit med 5-tons totalvægt fås i en bred vifte af Chassis Cab-karosserier, der omfatter 3 akselafstande og 4 rammelængder i både Single og Double Cab-varianter med op til 7 passagerer. Chassis Cab-variantens lasteevne er på op til 2.886 kg, mens lasteevnen med fabriksmonteret lad er op til 2.558 kg.

Transit Chassis Cab er bedst til tungere opbygninger med åbne lad som fx autotransportere. Den højere totalvægt og mulighed for 10-trins automatgear gør Single Cab-varianten velegnet som udrykningskøretøj, mens hele Chassis Cab-sortimentet også giver rig mulighed for minibusser og handicapbiler takket være den øgede nyttelast og opgraderede akselvægt.

Derudover tilbydes den nye Transit også som såkaldt Jumbo Van med Fords høje L4-tag. Her er nyttelasten op til 2.383 kg med 15,1 m3 varerumsplads. Karosserisiderne er forstærket med øget holdbarhed til de helt tunge læs, mens det flade varerumsgulv, den integrerede bagkofanger og lastelængden på 4.217 mm er intakt.

Kunder med behov for mere skræddersyet opbygning kan dertil drage fordel af Fords omfattende Qualified Vehicle Modifier-netværk (QVM). QVM-netværket er Fords officielt certificerede opbyggere, der opfylder organisationens høje opbyggerkrav for både produktion, kvalitetskontrol og kundesupport. Netværket består af 165 opbyggere fordelt på 13 lande, hvis produkt står på linje med Fords egen standardgaranti, der sikrer løbende kvalitetssupport.

Klarer de tungeste arbejdsopgaver

Samtlige varianter af Fords nye Transit på 5 ton er udstyret med baghjulstræk og Heavy Duty Truck-drivlinje (HDT). Det giver bedre holdbarhed, ydeevne og brændstofeffektivitet selv ved fuld belastning. Motoren er en 2,0-liters EcoBlue-diesel med 170 hk, der yder 390 Nm drejningsmoment. Den nye Transit fås med 6-trins manuelt gear eller Fords gode 10-trins automatgear.

Derudover har Transit for første gang i Europa en opgraderet bagaksel på 3.500 kg, der allerede har bevist sin holdbarhed i Transit-modeller i USA. Når den er udstyret med 10-trins automatgear, har den også ny foraksel på 2.100 kg, der giver yderligere 225 kg lasteevne i forhold til standardversionen.

Nem at køre og betjene

Den nye Transit kommer med samme kabine og mange af de førerassistanceteknologier, Transit-modelprogrammet er blevet opdateret med i løbet af det seneste år.

Det gælder både Fords SYNC 3-infotainment og elektrisk servostyring, der giver mulighed for førerassistanceteknologier som parkeringsassistent og vognbaneassistent.

Derudover fås den nye Transit også med Fords nye Upfitter Interface Module, som gør det muligt at forbinde opbyggede enheder til varebilen for at optimere produktiviteten og sikkerheden. Modulet gør det fx muligt at indstille et tiplad til kun at være anvendeligt, når bilens håndbremse er trukket.

Dertil følger et indbygget FordPass Connect-modem som standard, der forbinder bilen til internettet og giver mulighed for trådløse systemopdateringer og flere praktiske onlinefunktioner som eksempelvis FordPass Pro, der er en specialiseret app til mindre erhvervsdrivende. FordPass Pro er skabt til at give overblik og nem kontrol af op til fem Ford-varebiler via samme mobilskærm.

Man kan blandt andet starte varebilen på afstand (hvis den har automatgear), åbne og låse den på afstand, få varebilens nøjagtige placering i fx uvante omgivelser og se varebilens serviceintervaller.

Erhvervsdrivende med større varebilsflåder kan også tilkoble sig Telematics- og Data Services-løsninger fra Ford Commercial Solutions.

Den nye Ford Transit med 5 tons totalvægt forventes lanceret i Danmark i 2021. Danske priser offentliggøres tættere på lanceringen.

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt
TEST: Iveco Daily Forza+ – Gedigen og med fine fornemmelser
Toget kan ikke nå at stoppe. Men det kan du
Defender Hard Top: den hårdtarbejdende Land Rover
SE DET HER: Hvem blev Årets Varebil 2020?
Hjælp til bilkøbet – ny hjemmeside guider dig

Tags: Ford Transit
Tidligere Artikel

MAN udvider TGE 4x4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

Næste Artikel

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

Næste Artikel

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Ny Transit på 5 ton er Fords største og stærkeste

30. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...