Ny Transit-motor sparer op til 12 procent | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Motorvarianten med 100 hk vil i følge Ford bruge 12 procent mindre diesel ved normal kørsel. Foto: Ford

Ny Transit-motor sparer op til 12 procent

Ford har beregnet, at 100 hk-udgaven af den ny motor til Transit Connect vil bruge op til 12 procent mindre brændstof end forgængeren

af Jess Ulrik Verge
25. juli 2018
i Nyheder

En ny EcoBlue-dieselmotor til Ford Transit Connect er på vej. Som vi tidligere har beskrevet, lanceres den samtidig med modelfornyelsen af Connect.

Det nye er, at Ford nu er kommet på banen med flere oplysninger om drivværket. Men som med så meget andet i bilindustriens verden, er motoren kommet til verden i et samarbejde mellem forskellige bilmærker.

Én motor til mange modeller

Det er også tilfældet her, og derfor har vi allerede nævnt motoren i andre sammenhænge. Vi har skrevet om den i forbindelse med, at Toyota lægger den ned i personvognsudgaven af ProAce, og at Peugeot gør det samme med Expert Traveller.

Modelfornyelse til Ford Transit Courier og Connect

Den kommer også på arbejde i Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo. Ingen af producenterne fortæller hele historien på én gang. Det sker stykkevis, så vi skriver også stykkevis.

Mangeårigt samarbejde

Motoren har typenavnet DV-R og er udviklet i et samarbejde mellem PSA og Ford. De to parter har samarbejdet om motorer siden 1998, men i dag omfatter samarbejdet kun de mindre motorer.

I 2015 blev det annonceret, at en ny motorfamilie kaldet DV-R skulle afløse dieselmotorerne på 1,4 og 1,6 liter. DV-R blev udviklet til at opfylde Euro 6.2-normen, som trådte i effekt for personbiler sidste år.

Produceres tre steder

Motorerne produceres i Douvrin i Nordfrankrig og i Tremery i det østlige Frankrig samt på  Fords Dagenham-fabrik i England. I Ford Transit Connect dukker den op i tre effektvarianter: 75, 100 og 120 hk.

Ifølge Fords beregninger vil dieselvarianten med 100 hk i praksis bruge 12 procent mindre brændstof ved normal kørsel end forgængeren.

Fokus på at spare brændstof

  • Brændstofudgifter er afgørende for varebilsbrugere. Vi har brugt meget tid på avancerede nye teknologier, der skal hjælpe brugerne med at spare penge, fortæller Hans Schep, der er varevognschef for Ford i Europa.
  • Vores små varebiler giver praktisk anvendelighed i et lækkert design. Vi har fokuseret på at reducere ejerskabsomkostningerne med nye motorer og gearkasser, der arbejder sammen med avancerede førerassistanceteknologier, siger han.

Snedig automatik

PSA/Ford-motoren er som standard koblet sammen med en 6-trins manuel gearkasse, men samarbejdet inkluderer også en 8-trins automat-gearkasse. Til Ford Transit Connect kan den fås til varianten med 120 hk.

Ny 1,5 liters diesel til ProAce

Gearkassen kommer med features, der sparer brændstof, som for eksempel “Adaptive Shift Scheduling”. Ud fra brugernes individuelle kørestil optimeres gearskiftenes timing. Systemet kan også vurdere, om man holder på en bakke eller drejer hårdt ind i et sving, så man altid har et stabilt gearskifte.

Spjældet lukkes automatisk

En anden feature hedder “Adaptive Shift Quality Control”, der analyserer informationer omkring bilen og området omkring bilen med det formål at justere trykket på koblingen. Meningen er, at alle gearskift skal føles bløde. Teknologien kan også justere blødheden på gearskiftene, så disse tilpasses enhver kørestil.

Brændstofforbruget forbedres yderligere med et mere aerodynamisk design på den nye Transit Connect. Med “Active Grille Shutter”-teknologi, der er standard i forbindelse med dieselmotorerne, kan den nye Transit Connect automatisk lukke spjældene i kølergitteret, når der ikke er brug for luftgennemstrømning.

To økonomisystemer

Brændstofforbruget kan forbedres endnu mere med to økonomisystemer: Den ene hedder “Ford EcoSelect”, hvor føreren med et tryk på en knap kan vælge ECO-mode. Dette påvirker motorydelsen og mindsker brændstofforbruget.

En anden hedder “Ford EcoMode”. Denne analyserer førerens kørestil og giver tilbagemeldinger via instrumentpanelet med brændstofbesparende tips for en mere økonomisk kørsel.

Tags: ConnectDV-REuro 6.2FordPSATransit
Tidligere Artikel

Peugeot 5008 van - kontrarevolution

Næste Artikel

Marchionne døde med støvlerne på

Næste Artikel
Marchionne lagde store planer til sin efterfølger

Marchionne døde med støvlerne på

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Motorvarianten med 100 hk vil i følge Ford bruge 12 procent mindre diesel ved normal kørsel. Foto: Ford

Ny Transit-motor sparer op til 12 procent

25. juli 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering