En ny EcoBlue-dieselmotor til Ford Transit Connect er på vej. Som vi tidligere har beskrevet, lanceres den samtidig med modelfornyelsen af Connect.
Det nye er, at Ford nu er kommet på banen med flere oplysninger om drivværket. Men som med så meget andet i bilindustriens verden, er motoren kommet til verden i et samarbejde mellem forskellige bilmærker.
Én motor til mange modeller
Det er også tilfældet her, og derfor har vi allerede nævnt motoren i andre sammenhænge. Vi har skrevet om den i forbindelse med, at Toyota lægger den ned i personvognsudgaven af ProAce, og at Peugeot gør det samme med Expert Traveller.
Den kommer også på arbejde i Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo. Ingen af producenterne fortæller hele historien på én gang. Det sker stykkevis, så vi skriver også stykkevis.
Mangeårigt samarbejde
Motoren har typenavnet DV-R og er udviklet i et samarbejde mellem PSA og Ford. De to parter har samarbejdet om motorer siden 1998, men i dag omfatter samarbejdet kun de mindre motorer.
I 2015 blev det annonceret, at en ny motorfamilie kaldet DV-R skulle afløse dieselmotorerne på 1,4 og 1,6 liter. DV-R blev udviklet til at opfylde Euro 6.2-normen, som trådte i effekt for personbiler sidste år.
Produceres tre steder
Motorerne produceres i Douvrin i Nordfrankrig og i Tremery i det østlige Frankrig samt på Fords Dagenham-fabrik i England. I Ford Transit Connect dukker den op i tre effektvarianter: 75, 100 og 120 hk.
Ifølge Fords beregninger vil dieselvarianten med 100 hk i praksis bruge 12 procent mindre brændstof ved normal kørsel end forgængeren.
Fokus på at spare brændstof
- Brændstofudgifter er afgørende for varebilsbrugere. Vi har brugt meget tid på avancerede nye teknologier, der skal hjælpe brugerne med at spare penge, fortæller Hans Schep, der er varevognschef for Ford i Europa.
- Vores små varebiler giver praktisk anvendelighed i et lækkert design. Vi har fokuseret på at reducere ejerskabsomkostningerne med nye motorer og gearkasser, der arbejder sammen med avancerede førerassistanceteknologier, siger han.
Snedig automatik
PSA/Ford-motoren er som standard koblet sammen med en 6-trins manuel gearkasse, men samarbejdet inkluderer også en 8-trins automat-gearkasse. Til Ford Transit Connect kan den fås til varianten med 120 hk.
Gearkassen kommer med features, der sparer brændstof, som for eksempel “Adaptive Shift Scheduling”. Ud fra brugernes individuelle kørestil optimeres gearskiftenes timing. Systemet kan også vurdere, om man holder på en bakke eller drejer hårdt ind i et sving, så man altid har et stabilt gearskifte.
Spjældet lukkes automatisk
En anden feature hedder “Adaptive Shift Quality Control”, der analyserer informationer omkring bilen og området omkring bilen med det formål at justere trykket på koblingen. Meningen er, at alle gearskift skal føles bløde. Teknologien kan også justere blødheden på gearskiftene, så disse tilpasses enhver kørestil.
Brændstofforbruget forbedres yderligere med et mere aerodynamisk design på den nye Transit Connect. Med “Active Grille Shutter”-teknologi, der er standard i forbindelse med dieselmotorerne, kan den nye Transit Connect automatisk lukke spjældene i kølergitteret, når der ikke er brug for luftgennemstrømning.
To økonomisystemer
Brændstofforbruget kan forbedres endnu mere med to økonomisystemer: Den ene hedder “Ford EcoSelect”, hvor føreren med et tryk på en knap kan vælge ECO-mode. Dette påvirker motorydelsen og mindsker brændstofforbruget.
En anden hedder “Ford EcoMode”. Denne analyserer førerens kørestil og giver tilbagemeldinger via instrumentpanelet med brændstofbesparende tips for en mere økonomisk kørsel.