Ny Suzuki SX4 hedder SX4 S-Cross | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 7 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Ny Suzuki SX4 hedder SX4 S-Cross

Suzuki præsenterer den nye SX4 S-Cross til oktober med et pænt bredt modelprogram og både benzin og diesel kræfter

af admin
6. august 2013
i Nyheder

Hold lige fast i gelænderet. Fra oktober er der en Suzuki SX4 CombiBack, som er den gamle SX4 og så er der den nye, større og på mange måder bedre SX4 S-Cross.
SX4 S-Cross er ikke en forbedret SX4 CombiBack, derimod en helt ny bil fra grunden af. Ny grundkonstruktion, unik for S-Cross med 10 cm længere akselafstand, der nu er på 260 cm og 16,5 cm længere fra for til agter. Her måler S-Cross 435 cm. Bredden er vokset med beskedne 1 cm til 176,5cm og bredden med ligeså beskedne 1,5 cm til 158 cm.
Suzuki SX4 S-Cross er altså ikke en voldsom stor bil, men den passer godt til markedet, der modelmæssigt er på vej nedad i størrelse. Prisen følger dog ikke med nedad. Selv om der endnu ikke er fastsat priser, hverken på hvide, gule eller gul/hvide nummerplader er sigtet ca. 225.000 kr. for den forhjulstrukne model med fuld registreringsafgift og 50-60.000 kr. mere for den firehjulstrukne med AllGrip 4WD.

Mulighed for avanceret 4×4

Kampagnepriserne for Nissan Qashqai er ledetråden, mest fordi SX4 S-Cross og Qashqai i størrelse er tæt på hinanden og fordi Qashqai sælger temmelig godt. En merpris på godt 50.000 kr. for firehjulstræk, som ganske vist er avanceret på grænsen til at være ”selvtænkende” med fire valgmuligheder fra Auto, Snow, Sport til Lock, er nok lige i overkanten for de fleste.
Designet er trådt adskillige hakker opad ad stigen for tiltrækning med en blanding af rundinger og skarpe false for at understrege formen. Frontens design afspejler ikke den store inspiration, bortset fra de moderne lygter med LED kørelys – som alle de andre.
De tre ruder i siden lover godt for udsynet, også skråt bagud og døråbningen at er skåret ind i den forreste stolpe og i tagbuen vil give lidt bedre adgangsforhold. Lastrummet er meget regulært i udformningen uden generende hjulkasser og med en stor laståbning i fuld bredde. Rumindholdet er på 1270 liter, 225 liter mere end forgængerens 1045 liter. Der er desværre ingen tilgængelige mål på lastrummets længde, bredde og højde. 
Kabinen er nyindrettet og viser, at SX4 S-Cross er blevet voksen. Med multifunktion rat, kontakter til vinduer, sidespejle og dørlåse i venstre armlæn, højtsiddende audiosystem med en stor skærm, tydelige, klassiske ure med blå markering af omdrejninger og hastighed og omskifter til AllGrip 4WD imellem sæderne er der ikke mange ønsker tilbage.

Ny, stærk dieselmotor

Motorprogrammet er nok beskedent med bare en benzin- og en turbodiesel motor, men dækker behov for kræfter fuldt ud. 1,6 benzinmotoren er den samme som i forgængeren, men den har fået en gennemgående kur for at nedsætte intern friktion. Ydelsen på 120 hk er den samme, hvorimod drejningsmomentet er hævet fra 145 Nm til 156 Nm. 
Turbodiesel er en velkendt og velfungerende Fiat-motor på 1,6 liter med variabel turboladning og 120 hk i topydelse. Drejningsmomentet er oppe på 320 Nm allerede ved 1750 o/min, meget velkomment, når der er læs på.
Brændstoføkonomien for de to motorer er ikke at kimse af. Officielt kører 1,6 benzin18,5 km/l med en CO2 udledning på 125 g/km og den friske 1,6 turbodiesel kører 23,8 km/l med en CO2 udledning på 110 g/km. Begge motorer har start-stop teknik.
Benzinmotoren har valget imellem en 5-trins manuel skiftet gearkasse eller trinløs CVT automatisk transmission. Dieseludgaven har en 6-trins manuel skiftet gearkasse uden mulighed for CVT, idet drejningsmomentet er for højt.

Tags: NissanSuzuki
Tidligere Artikel

Fiat Doblo XL med ekstra stor brugsværdi

Næste Artikel

Varebilsalget på sommerferie

Næste Artikel

Varebilsalget på sommerferie

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Ny Suzuki SX4 hedder SX4 S-Cross

6. august 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering