Citroën har netop udsendt de første officielle fotos af den nye Citroën C4 Picasso, som kommer til salg i Frankrig fra juni 2013 og herhjemme kort tid efter. Det nye design lægger sig tættere op af det øvrige modelprogram med nyt lygtedesign både foran og bag, hvor baglygterne har en særlig 3-D effekt.
Citroën C4 Picasso kan blandt andet leveres med et særligt Relax sæde med benstøtte til forsædepassageren.
Føreren kan få en særlig 12 tommer touchscreen samt systemer for at lette kørsel og manøvrering af bilen med Park Assist, aktiv fartpilot, aktive sikkerhedsseler og 360-graders Vision, som er et system bestående af fire kameraer placeret rundt omkring på bilen giver føreren mulighed for på skærmen at se bilen og dens allernærmeste omgivelser i fugleperspektiv, bag bilen eller frem i panoramavinkel, hvilket kan være praktisk ved udkørsel fra en for eksempel en parkeringskælder.
Meget større
Bilen er konstrueret på den nye platform EMP2 (Efficient Modular Platform 2) fra PSA Peugeot Citroën koncernen, som giver de nye udvendige mål (længde 4,43 m, bredde 1,83 m og højde 1,61 m).
Vægten er reduceret med 140 kg i forhold til den foregående model, hvilket i kombination med en forbedret luftmodstand og optimering af motorerne nedsætter forbrug og CO2-udledning. I gennemsnit har man sparet 30 gram CO2, hvilket svarer til en besparelse på over 1 liter brændstof pr. 100 km i forhold til den foregående model.
Akseludhæng for og bag er mindre (- 70 mm foran), frihøjden er sænket, sporvidden er øget (+ 82 mm foran og + 31 mm bag), hvilket alt sammen bidrager til et mere dynamisk design og roligere køreegenskaber.
Hertil kommer blandt andet ITC (Intelligent Traction Control), som forbedrer vejgrebet på glat underlag.
To skærme
De nye C4 Picasso får en ny form for digital instrumentering, som er både intuitiv at bruge og flot at se på. Instrumentbordet er formgivet med rene linjer og bygget op om to skærme i midten: en touchscreen på syv tommer og en 12 tommer HD skærm.
Syvtommeren er standard på alle udgaver og rummer syv funktioner på skærmen for styring af ventilation, navigation, radio og telefon m.m.
12-tommer skærmen i HD viser information om kørslen, hvor føreren selv vælger opsætningen, f.eks. om det skal være information om kørslen eller om navigationen. Der er i øvrigt også mulighed for at downloade sine personlige fotos på skærmen.
E-HDi 90 motoren, der har Stop&Start og en ny generation manuel gearkasse med elektronisk styring, ET6G, udleder blot 98 g/km, hvilket svarer til et forbrug på 3,8 liter pr. 100 km.
Stort motorprogram
Ved lanceringen omfatter det franske motorprogram to dieselmotorer, som begge leveres med Stop&Start, og henholdsvis 92 og 115 hk. Hertil kommer to benzinmotorer VTi 120 og THP155 med henholdsvis 120 og 156 hk.
I løbet af andet halvår af 2013 udvides programmet med en BlueHDi 150, der er en Euro 6 motor med et særligt system for reduktion af Nox (SCR, selective catalytic reduction).
Med hensyn til den nye gearkasse ETG6 (Efficient Tronic Gearbox 6 speeds) kan den leveres til e-Hdi 90 og e-HDI 115, begge med Stop&Start. Det er en manuel gearkasse, som kan køres både i manuel og automatisk, og den er udstyret med en krybefunktion og med en ny kartografi for styring af gearskiftene for at give mere dynamik og komfort.
I løbet af første halvår af 2014 vil bilen endvidere kunne leveres med en ny 6-trins automatgearkasse.