Leon er en hjørnesten i Seat’s modelprogram. Nu præsenterer Seat fjerde generation af Leon, som har nyt designudtryk, nye motorer med og uden hybrid masser af internet og det meste i assistentsystemer.
Den nye Leon kan fås med et bredt udvalg af drivlinjer i form af brændstofmotorer med og uden mild-hybrid-teknologi.
Plug-in-hybriden er Seat’s første af den slags. Den har en elmotor på 75 kW (102 hk) og en TSI-benzinmotor på 115 kW (156 hk). Sammen yder de 150 kW (204 hk). Batteriet er på 13 kWh, og det giver en rækkevidde på el alene på 60 km (WLTP).
Mild-hybrid-teknologien en nyhed. Altså hos Seat. Det er motorerne 1.0 eTSI DSG med 81 kW (110 hk) og 1.5 eTSI DSG med 110 kW (150 hk), som er udstyret med en remdrevet 48 V-startermotor og et 48 V-litium-ion-batteri. Batteriet opsamler energien fra opbremsninger, som startermotoren så bruger til at hjælpe benzinmotoren ved accelerationer og til at trille på el alene.
De nye 2.0-dieselmotorer kan fås med henholdsvis 85 kW (115 hk) og 110 kW (150 hk) med manuelt gear eller DSG-automatgear.
Uden hybrid er fire motorer at vælge i mellem: 1.0 TSI med 66 kW (90 hk), 1.0 TSI med 81 kW (110 hk) og 1.5 TSI med 96 kW (130 hk), hvor sidstnævnte desuden har automatisk cylinderfrakobling. Stærkeste TSI-motor er 2.0 TSI med 140 kW (190 hk) og DSG-automatgear.
Blødere linjer og LED-lysteknologi
Seat’s designstrategi er at være lidt modigere, lidt frækkere og lidt mere ungdommelig, end fætrene i koncernen, Skoda og VW. Den nye Leon er ingen undtagelse og den har Seat’s designsprog, som blev introduceret med Tarraco. D
LED-teknologien er en integreret del af designet på den nye Leon. LED-forlygterne, der kan fås med fuld LED-teknologi, er trukket lidt tilbage, hvilket giver en “øjenbryns-effekt”, når man betragter bilen forfra. Set bagfra er designet understreget af LED-lys fra baglygte til baglygte.
Større bil
Leon 5-dørs er vokset 86 mm i længden, så den nu er 4.386 mm lang, og stationcaren Leon Sportstourer er blevet 93 mm længere, så den er 4.642 mm lang. Sammen med en øget akselafstand (50 mm ekstra til nu 2.686 mm) gør det fjerde generation af Leon endnu mere rummelig. Bredden på begge modeller er 1.800 mm, og højden er henholdsvis 1.456 mm og 1.448 mm.
Minimalistisk interiørdesign
I kabinen handler om funktion og minimalisme. Omdrejningspunktet på det slanke instrumentbord er en infotainmentskærm på op til 10 tommer, som kan styres med håndbevægelser eller stemmestyring. det reducerer ifølge Seat behovet for fysiske knapper.
Den nye Leon kan udstyres med Exit Warning, som advarer føreren, hvis vedkommende er ved at åbne sidedøren, så en cyklist eller en bil kører ind i den.
Der er også mulighed for Predictive Cruise Control, som er en videreudvikling af adaptiv fartpilot. Predictive Cruise Control bruger billeder fra kameraet i forruden og data fra navigationsanlægget til at holde øje med sving og fartgrænser og tilpasser på forhånd farten derefter.
I nærmeste fremtid følger også Travel Assist til autonom kørsel. Det innovative førerassistentsystem bruger informationer fra Predictive Cruise Control og vejbaneassistenten Lane Assist til assisteret kørsel ved hastigheder på op til 210 km/t.
Den nye SEAT Leon får danmarkspremiere i maj, hvor den introduceres med både konventionelle brændstofmotorer og med mild-hybrid-teknologi. Til efteråret følger Leon som plug-in-hybridbil.