Ikke mindst Ford kikker nok lidt skævt til GAZ standen på Moscow International Automobile Salon, der trækker fulde huse i disse dage i Ruslands hovedstad. GAZ Group, der er en del af en af de største russiske industrigrupper, Basic Element, viser nemlig GAZelle NEXT, en helt ny varebil, der er som snydt ud af næsen på en Ford Transit.
Ford er store i Rusland – med egen fabrik i Sankt Petersborg, hvor der blandt andet bygges Focus personbiler, og med flere annoncerede investeringer i nye produktionsanlæg – formentlig også til Transit.
Den nuværende Gazelle er mange år gammel, men er stadig meget populær på hjemmemarkedet, hvor den koster væsentlig mindre end Transit og andre vesteuropæiske varebiler.
Salgsstart marts 2013
GAZelle NEXT kommer til salg i marts måned næste år – og vil ifølge fabrikken kunne den hamle op med de bedste europæiske konkurrenter, når det gælder sikkerhed, komfort og holdbarhed – men også være helt fremme, når det handler om totaløkonomi.
På udstillingen i Moskva står en ladbil, en 19-sæders minibus og en prototype med tilnavnet Sobol NEXT. Målet er en pallette af varebiler mellem 2,8- og 5 tons totalvægt. Chassis’er, kassevogne, dobbeltkabiner og busser bygget på to forskellige platforme. 100 forskellige opbygninger kan man klare.
-GAZelle NEXT var designet af vores egne ingeniører – baseret på interview med kunderne om deres behov – og vi bruger moderne komponenter fra de ledende internationale underleverandører. Kunderne vil få en prisbillig varebil med lave totalomkostninger. For første gang vil vi også kunne gå bredt ud på eksportmarkederne, sagde Bo Andersson, som er præsident/CEO i GAZ Group.
Danmark er uvist
Om den lander i Vesteuropa og eventuelt Danmark melder historien ikke noget om. Prisen vil være lav – men det kræver også en dansk importør.
GAZelle NEXT vil få serviceinterval på 20.000 km, som er en forbedring i forhold til den tidligere Gazelle, garantien bliver tre år eller 150.000 km. Bilen skal bygges på fabrikken i Gorky, hvor der opføres en ny malekabine, en ny automatiseret svejse linje og flere avancerede prøvebænke og meget kontroludstyr.
Cummins motorer
2,8 liter motorerne leveres af Cummins – i Euro 4 udgave, men med mulighed for opgradering til Euro 5 og Euro 6.
GAZ Industri overtog tidligere den skrantende engelske varebilproducent LDV i Birmingham, men finanskrisen fik russerne til at opgive produktionen, og LDV gik konkurs. Da var russerne langt med at producere LDV Maxus modellen både i Storbritannien og i Rusland – også i en større og kraftigere udgave med 7 tons totalvægt.
I 2010 købte den kinesiske SAIC (Shanghai Automotive Industri Group) konkursboet og relancerede Maxus i Kina i juni 2011 under navnet Maxus Datong V80 med italiensk 2,5 liter VM dieselmotor og med komponenter fra Bosch og Continental. Udover det kinesiske marked, sælges bilen i Malaysia og Sydafrika – og inden længe i Australien.
Data for GAZelle NEXT:
2,8 liter motorer fra Cummins.
Serviceinterval: 20.000 km.
Garanti: 3 år/150.000 km.
Totalvægte mellem 2,8 og 5 tons.
Større kabine end forgængeren.
Uafhængig affjedring fortil.
Tandstangsstyring.
Nyt bremsesystem.
Lavt støjniveau.
Dobbelt airbag og selestrammere.
Galvaniserede stålplader i konstruktionen.